Co má společného George A. Romero, Norman Reedus a studio Rebelion? Jsou neodolateně přitahování zombie apokalypsou. Fascinací ke světu, který prošel pohromou biblických rozměrů, kdy všeobecně respektovaná pravidla jsou nenávratně ztracena. Platí nový řád světa s děsivými hrozbami, na druhé straně se ale nabízejí nové možnosti a nové dobrodružství.

Historie této herní série začíná v roce 2013, kdy vyšla hra Sniper Elite: Nazi Zombie Army. V podstatě se jednalo o spin-off k úspěšné hře Sniper Elite, vydanou britským studiem Rebelion. Vzhledem k dobrému přijetí na herním trhu vyšly další díly této série- trilogie (včetně dostupnosti na Switchi). Nyní ale k samotné hře, která vychází 4. února, s dostupností na PC, PS4 a Xbox One.

Čtvrtý díl se opět odehrává v Evropě, v roce 1946, ve světě sužovaném nekonečnými zástupy nemrtvých nacistických vojáků. Navštívíš zde italská města (nejen Miláno a Benátky, ale i Řím a Neapol) a pokusíš se je vymanit z područí Hitlerovské nadvlády (byť archipadouch Adolf nepřežil velké badaboom na konci třetího dílu).

K dispozici ti bude nejen Karl Fairburn (jasný odkaz na hru Sniper Elite), ale i další hrdinové: bývalý vězeň Boris, sličná Jun , Schola (za kterou aktuálně hraji), Karl “Undercover”, Hector. Jejich výčet není zdaleka konečný a každá z postav má své specifikum. Karl si libuje v likvidaci na dálku, Boris preferuje sílu, Jun rychlost a Schola ráda pokládá pasti.

Zbraně, upgrade a bonusy

Palebný arzenál zahrnuje odstřelovací pušky, včetně Mossin – Nagant, kterou proslavil Vasilij Zajcev v bitvě o Stalingrad. Automatické zbraně (např. samopal Thompson), brokovnice a pistole. Potěší přítomnost německého ručního granátu M-24 Stielhandgranate a jeho modifikací (elektrický, zápalný), nášlapné miny. Vývojáři se nebáli upgradeovat zbraně tak, aby se zvýšila hratelnost (např. elektrický nádstavec na hlaveň). Dráty natažené přes úzké uličky (pod vysokým napětím). Při boji lze využít prostředí, přítomny jsou klasické výbušné sudy i elektrické a akustické pasti. Srdce každého pařana potěší zvýšení hodnosti (ranku) na základě získaných zkušeností, permanentní odměny a bonusy, včetně nových skinů. Přijdou vhod násobiče zabití (vliv na celkové skore po dokončení úrovně), podobně jako nabíjecí schopnosti postav (například elektrická pěst, léčení, označení nepřátel obdobně jako v Red Dead Redemption). Upgrade zbraní jsou buď trvalé (na ponku v saferoomu po skončení mise), nebo dočasné – bonus získaný při plnění bojového úkolu.

Grafika a zobrazení

V grafice se nabízí dva mody: Performance (preferující vyšší fps) nebo Quality (vyšší grafické detaily, při zachovaných 30 fps). Při hraní na Xbox One X jsem vyzkoušel obě možnosti a nezaznamenal jsem propady snímků, nebo jiné problémy. Loadovací obrazovky jsou krátké, hra je svižná. Rozlišení není nativních 4k60 fps, ale u kooperativní střílečky toho typu se nejedná o handicap. Stejně jako mi nechyběla podpora myši a klávesnice. Nepadá (hráno na konzoli Xbox One X) a česká lokalizace není potřeba (angličtina je jednoduchá a příběh je asi stejně hluboký a propracovaný jako v Doomovi).

Odlišitelným prvkem této hry od konkurence, který je zároveň přijatý od svého staršího bratříčka, je detailní zobrazení přesného zásahu připomínající X- Ray Attack z Mortal Kombatu. Ať už se jedná o rozprsknutí shnilého mozku, páteře nebo rozdrcení intimních partií (které o svou hodnotu, pochopitelně, přišly zombifikací).

Vlkem i smečkou

​Příběhovou část můžeš zvládnout jako vlk samotář, nebo v kooperaci (až se třemi dalšími spoluhráči). Každá volba má své pro a proti. Při sólo hraní je potřeba více taktizovat, více si hlídat záda, při kooperaci (zejména při voice chatu) je větší zábava a hra ti odpustí nějakou tu chybku. Pomocná ruka kamaráda, když ležíš v kaluži vlastní krve, nebo se snažíš prostřílet hordou nemrtvých, se cení. V kooperaci není naštěstí zastoupen friendly fire, takže tě zraní pouze tvůj vlastní, neopatrně odhozený granát, nikoli kulka od „přítele“.

Fantazie nabrala na fantazii

​Vyjma kampaně je k dispozici režim Hordy, kdy se snažíš přežít valící se vlny nemrtvých. Opět lze zvolit sólo hraní nebo kooperaci. Jednou se snažíš probít podzemím, jindy můžeš bránit italskou vilu, nebo se tísnit v úzkých benátských uličkách a kanálech. Tvým nepřítelem jsou nejen vlny nepřátel s narůstající obtížností, ale i potřeba šetřit s municí a vhodně kombinovat všechny dostupné zbraně. Snažíš se tak využívat prostředí i v něm kličkovat a vše prozkoumat, protože s progresem se i zpřístupňují nové části mapy.

Z dalších herních možnosti , které vedou k prodloužení hratelnosti (a zábavy) jsou víkendové události (Weekly Eventy). Můžeš plnit nejrůznější výzvy (Chalenge). Přesně tak, jak je u her podobného ražení, zvykem. Plejáda nepřátel je okořeněna výskytem bossů na konci každé úrovně, kdy fantazie tvůrců nabrala na fantazii. Můžeš se těšit na poněkud přerostlého árijce s plamenometem, těžkým kulometem, nebo s ruční motorovou pilou.

Pokud by ti přesto nestačil obsah samotné hry, pak věz, že vývojáři již nyní připravují Season Pass One (post launchový obsah), zahrnující nejen tři nové mise v minikampani, ale i nové  nepřátele, charaktery, zbraně, skiny a mapy pro režim hordy.

Pusť si náš gameplay otvírák kampaně:

Tady jsme testovali režim Horde:

• svižná a zábavná zombie střílečka
  • možnost hrát v kooperaci, včetně hordy
  • dobrý technický stav
  • hutná a depresivní atmosféra postapokalyptického světa

• koridorová herní plocha
  • občas přehnaně vysoký počet nepřátel

Zombie Army 4: Dead Army se veze na vlně oblíbeného zombie žánru. Technicky je bez chyb. Je to zábavná kooperativní střílečka, kdy hratelnost narůstá při hraní s přáteli – tam si můžeš 5% k mému hodnocení přidat. Myslím, že klidným svědomím hra tak může hrdě stát po boku ostatních kvalitních zombie her, filmů a seriálů.

Xbox One X

%