Sherlocka Holmese ti určitě nemusím představovat. A to i přes to, že by jsi z nějakého důvodu o existenci knih či seriálových/filmových adaptacích vůbec nevěděl. Vývojáři z Frogwares se už totiž hromady let starají o to, aby jsi jako hráč měl Sherlocka aspoň v podvědomí. Jejich velkou knihovnu her s tímto slavným detektivem navíc rozšířil remake jejich starší hry Sherlock Holmes: Awakened, který kombinuje Sherlockův realismus se světem H.P Lovecrafta a jeho kosmického hororu. To jsem si samozřejmě jako fanoušek nemohl nechat ujít a my se spolu podíváme na to, jak se to vlastně povedlo.

Ano, jak jsem výše zmínil, jedná se o remake, ale nemusíš se bát že by šlo jen o převedení hry do hezčího kabátku a tím by se snahy o úpravy ukončily. Tady se tvůrci snažili a příběh i situace v něm značně rozšířili či upravili, ale hlavní kostra zápletky se nemění. Sherlock Holmes s Dr. Watsonem jsou totiž pověřeni vyšetřováním zmizení sluhy. Z počátku se to sice jeví jako případ klasického únosu, ale brzy se případ začne více a více zamotávat. Sherlock a Watson začnou postupně zjišťovat, že se možná připletli k něčemu, co může být nad jejich síly a Sherlocka to může stát i jeho vlastní psychické zdraví.

Což se skvěle právě hodí k propojení s Lovecraftovský světem, ve kterém téma pomalého propadu k šílenství je častým kořením. Celkově propojení těchto dvou světů tady působí přirozeně a nebudeš mít pocit že je to tu na sílu. O to více se to i hodí k pojetí Sherlocka, jakého tvůrci představili v minulé hře s podtitulem Chapter One. Opravdu se mi líbil rozpor s tím, jak Sherlock zažíval nevysvětlitelné úkazy a až psychedelické scény. A musel si to za každou cenu logicky vysvětlit. Právě jeho boj s racionalitou a nevysvětlitelnou záhadou je to, co hru táhne, spolu s chemií, kterou mezi sebou hlavní dvojka má. Tohle má být totiž případ, který z nich udělal to ikonické detektivní duo a i jejich první velký případ, no a tvůrci si tak nemohli vybrat lepší námět.

Teda, sebelepší náměť neznamená rovnou kvalitní hru, jak asi dobré víš. Tady se ale naštěstí vývojáři poměrně trefili do černého. Pravdou ale je, že oproti minulému dílu se tu poměrně škrtalo, vícero prvků z minulého dílu zmizelo, což můžeme přikládat i k více lineárně zaměřenému příběhu, který v originále byl. Proto také už nemusíš například během vyšetřování měnit převleky aby jsi získal potřebné  informace, už se stačí jen zeptat. No a třeba do takového archivu už nemusíš chodit, jelikož ho máš „pořád“ v kapse. Také i lokace byly zmenšeny a tím pádem už tu nemáš  otevřený svět, ale spíše větší uzavřené lokace. Což dle mého hře razantně prospělo, a tak i ty sám se nemusíš bát drastických záseků ve hře.

Právě celý tento příběh si přímo až vyžaduje více lineární a konzistentní styl vyprávění, jelikož opravdu stojí za to. Celková hororovější atmosféra totiž na tebe bude sálat už z prvních momentů, co se ocitneš na sychravých ulicích Londýna. A postupně bude sílit. Podíváš se tu například i do léčebného zařízení v horách či do prosluněného New Orleans. Celkově variace lokací a jejich provedení se povedlo a z některých přímo sálá to, co my fanoušci na Lovecraftovi máme rádi, a hlavně vyšetřování v kulisách Londýna baví. Za zmínku také stojí psychedelické sekvence, kdy se Sherlock pohybuje v jiném světě, a ve kterém musí řešit různě hravě vymyšlené puzzly. Tady se tvůrci opravdu vyřádili, a některé části působí jak noční můra na drogovém tripu.

Co se ale zmíněného vyšetřování týče, tak to se od minulého dílu příliš nezměnilo, je akorát jen o několik aspektů chudší. Například samotný archiv už během vyšetřování použiješ jen zřídka. Jinak se tu ale dočkáš toho, na co jsi zvyklý, a tím je například sbírání stop, používání bodů koncentrace či reinscenace místa činu. Tyto aspekty jsou pořád zábavné, jen mi přišlo, že se zde místy objevoval klasický adventurní nešvar, a to že na některé části v případu se nedá zase tak úplně logicky přijít. To se ale nestávalo zase tak často, aby ti to narušilo požitek ze hry.

Co dále ti může poměrně zhoršit zážitek z hraní je rozhodně poměrně špatná optimalizace a technický stav hry, kdy se Watson například zasekává o textury, které zase mají v oblibě bělostně problikávat v určitých lokacích. Dále také v dialozích jsou poměrně strnulé animace postav, a většina působí dost mechanicky. Což ale na druhou stranu nemůžeme vývojářům tolik vytýkat, když vezmeme v potaz, v jakých podmínkách hru tvořili.

Pusť si Rudův gameplay test:

• napínavý příběh
  • dynamika hlavního dua
  • zábavná hratelnost
  • výborná Lovecraftovská atmosféra

• technický stav a množství bugů
  • málo novinek
  • místy nelogické části ve vyšetřování

Sherlock Holmes: The Awakened se opravdu povedl a oproti originálu nabízí ještě více Lovecraftovského hororu, a to hlavně i díky novějšímu pojetí samotného Sherlocka. Vyšetřování je zábava a osekání některých prvků hře jen prospělo, a to i ve prospěch samotného příběhu, který celou hru táhne a nebudeš se od něj chtít odlepit. Zamrzí tak jen poměrně horší technický stav hry a větší množství bugů. Pro fanoušky Sherlockových her se jedná o povinnost hru mít, ale i nováčky potěší, neboť se jedná o vhodný start, a to i pokud jsi nehrál předešlý Chapter One.

PlayStation 4

%

Reaguj na tento příspěvek a zapoj se do diskuze na Facebooku: