Nedávno vyšlo pokračování sniperské série Sniper Ghost Warrior, od polského studia City Interactive (zkráceně CI Games). Hra, jenž se s dalším dílem honosila i vyšším číslem v názvu, o toto číslo přišla a nahradilo ho slovo Contracts. Vývojáři se nejspíše chtěli odlišit od jejich zaběhnuté série a ukázat, že na to teď šli jinak. A skutečně, ve hře totiž plníš kontrakty s jasnými úkoly, kdy jsi v roli nájemného vraha, co za svoji špinavou práci dostává i slušně zaplaceno. Vše se netradičně odehrává na chladné Sibiři. Prostředí všech misí je tu ale hodně rozmanité a přináší mnoho možností, kam se ukrýt či kam svoji odstřelovací pozici nejlépe umístit.

Horní screen je vždy z PS4 Pro a spodní z PC:

PS4 Pro vs. PC

​Recenzi na tuto hru už psal pařanský člen Volverkane, já to ale pojmu jinak. Zajímalo mě, jak se tato hra na různých herních systémech hraje a jak velikou výhodu může představovat klávesnice s myší oproti gamepadu. Na paškál jsem si vzal i srovnání grafiky, jednotlivé změny v ovládání a speciální funkce, které se tam nabízí. K tomuto porovnání mi posloužila konzole PlayStation 4 Pro a počítač s procesorem AMD Ryzen 5 2600 s grafickou kartou GeForce RTX 2070. Hru jsem u PC nastavil na vyšší nastavení a rozlišení 4K tak, aby plynule šlapala. Konzoli ze stáje PlayStation jsem si vybral proto, že je u nás v Čechách nejrozšířenější, podporuje české titulky a v rámci Pro verze má i dostatečný výkon. Snad se ti moje porovnání bude líbit, nechci tu ale vyvolávat věčný boj mezi Konzolista vs. Počítačák!

Optimalizace už našla svůj cíl

Hned z kraje musím pochválit vývojáře, že je hra oproti minulému třetímu dílu dobře hratelná a daleko lépe optimalizovaná. Pokud jsi ve Sniper 3 na konzoli PS4 někoho zaměřil a on byl už hodně daleko, tak ho hra nebyla schopna zobrazit. Pro snipera je ale hotová sebevražda střílet jen tak na slepo a doufat, že si kulka najde svůj cíl. V nejnovějším díle je ale i na obyčejné konzoli PS4 už dohlednost maximální, hra běží mnohem plynuleji a zrychlil se i loading – načítání.

Gamepad vs. klávesnice + myš

Překvapivě se tato hra na gemepadu nehraje špatně. Veškeré vyvolávací funkce jsou na něm intuitivně rozloženy, tedy tak, jak to bývá i u jiných her stejného žánru: střelba, přiblížení, nabití, rychlý běh, skrčení, hod granátem apod. Mapa se vyvolává stisknutím dotykové plošky DualShock 4 ovladače (dále jen DS4), ale je škoda, že posun mapy už dotykově nejde. Ve hře je na PS4 využitý i repráček tohoto ovladače, kdy slouží jako vysílačka, ze kterého občas slyšíš hlasitě vycházet povely tvého instruktora. Je to zajímavá funkce, kterou na jiné konzoli i jiném gamepadu nenajdeš. Využívání reproduktorů na bezdrátovém DS4 ale žere hodně baterie. Naštěstí se dá tato funkce přes herní menu i vypnout, či případně přes systémové menu hlasitost snížit. Bohužel světelná lišta gamepadu DS4 v této hře využitá není, svítí to pořád stejně červeně a je to škoda. Dokázal bych si představit její barevný ukazatel v rámci ne-viditelnosti či svého zdraví. Jedinou výtku ke hraní na gamepadu mám v rámci osy vodorovného otáčení, kdy je otáčení do stran oproti kvalitní myši prostě pomalejší a tak u spatření nepřítele co stál zády může být už pozdě.

Na klávesnici s myší se to hraje jak jinak než skvěle. Citlivou myš jen tak nic nepřekoná a jsou prostě hry, jako střílečky či strategie, kde hráč bude mít s tím vždy určitou časovou výhodu. Přesto je to hodně o zvyku a vkusu daného hráče, protože i s gamepadem se dá vcelku slušně cokoli a hlavně komfortně hrát. Rozvalit se na pohovku, přikrýt se dekou a pustit si hru na veliké televizi, to je a vždy bude doménou gamepadu a je tomu i dobře. Samotná hra Sniper Ghost Warrior Contracts navíc svým stylem i dost gamepadu nahrává, neboť se jedná o stealth akci, kde je potřeba být nepozorován. Útočí se tu totiž většinou tiše a z velké vzdálenosti.

Zvětšené výřezy:

Rozlišení vs. FPS

Hra běží na německém CryEngine čtvrté generace, graficky vypadá pěkně a je i velmi dobře na rozdíl od předchozích titulů optimalizovaná. Na počítači to samozřejmě vypadá o něco lépe, mimo větší rozlišení má vše i ostřejší textury, výraznější odlesky, lepší stíny i větší efekty kouře. Na konzoli PlayStation 4 Pro je to takové zubatější, ale překvapivě v defaultním nastavení i kontrasnější a tmavší. Je také zajímavé, že načítání bylo na konzoli o kapánek rychlejší, než na mém počítači. Přikládám to tomu, že rozlišení 4K a načtení větších textur prostě nějaký ten čas navíc můj počítač stojí. Herní konzole PlayStation 4 Pro sice u některých her nativní rozlišení 4K podporuje, ale je to zpravidla u méně náročných kousků. Vývojáři jdou u PS4 Pro často cestou menšího 1080p/1440p rozlišení při stabilních 50-60 FPS, což je pravděpodobně i tento případ. Hra na konzoli běží opravdu svižně a troufám si tvrdit, že možná o nějaký FPS navíc oproti železu na mém počítači.

Pusť si záznam ze srovnávacího streamu:

Klady konzole PS4 Pro

• cena konzole a bez potřeby upgradu
  • hned pustíš a komfortně i hraješ
  • krabicové hry se dají prodat

Zápory konzole PS4 Pro

• většinou horší grafika
  • gamepad je trochu pomalejší
  • hry jsou o něco dražší

Klady herního PC

• lepší detaily a rozlišení
  • výhody přesné a citlivé myši
  • o něco levnější cena her

Zápory herního PC

• cena herní počítačové sestavy
  • zdlouhavé ladění a nastavování
  • koupené hry již nelze prodat

Nakonec je jedno, na kterém systému danou hru hraješ. Je to vždy o zvyku a podmínkách, jaké ti vyhovují. S konzolí máš méně nastavování, zapneš a prostě hraješ. Pro někoho na druhou stranu je už hra, že si dlouhé hodiny na PC ladí ovladače a upravuje si v nastavení graficky hru k obrazu svému. Každý systém má tak své klady i zápory a je jen na hráči, čemu dá přednost. Krabicové hry pro konzole můžeš bazarově zase prodat, ty na PC jsou zase o pár korun levnější. Konzole stojí méně. Herní počítač stojí víc, ale graficky hry vypadají líp. Něco mu ale vypíchnout musím. Kromě toho, že k počítači můžeš samozřejmě připojit televizi i ten konzolový gamepad, mi také umožnil napsat tento skvělý článek!

Testované verze:
PS4 Pro, PC s Ryzen 5 2600 + RTX 2070