Zažij velké dobrodružství v malém měřítku! Užij si přežití pro více hráčů v rozsáhlém, nebezpečném světě. Příprava je klíčová, když jsi tak malý a na konci potravinového řetězce. Vyráběj zbraně a brnění, kroť a jezdi na tvorech, buduj tábory a prozkoumej podivnou novou zemi.

„Před dobou obrů jsme žili svobodně pod Sluncem a Měsícem. Uplynula staletí, ale ty příběhy o povrchovém světě se předávaly z generace na generaci. Nyní jsou obři pryč a ty, Vanguarde, se musíš vydat ven. Znovu do divočiny, na naléhavou misi. Buď statečný a nezakolísej…“

Pokud Tě baví survival hry, ale líbila by se ti nějaká změna, možná určité osvěžení najdeš ve Smallandu. Stane se z tebe humanoidní postavička, ale s tak malými rozměry, že i mravenci a brouci pro tebe jsou velkou hrozbou. Zato si ale můžeš osedlat třeba lučního koníka. Takže se přeneseš do trochu jiného prostředí, než na jaké jsi v tomto žánru zvyklý. Stačí to ale pro dobrou hru?

Gameplay

Design rozlehlého otevřeného světa ve Smalland: Survive the Wilds je zajímavý. Je fascinující prodírat se mezi stébly trávy či kořeny stromů a vnímat kolem sebe obrovské berušky, nebo nad sebou dominantní včely a motýly. A pak jsou zde momenty, kdy natrefíš na pozůstatky civilizace „velkých lidí“. Narazíš na víčky lahví, které naproti tobě vypadají jako kola kamionu, šrouby o velikosti trámů, nebo klíč, napůl zasypaný v písku, přes jehož otvor bys uměl přelézt. Objevíš nadrozměrné láhve, fotoaparát, stůl s rádiem, na jehož povrch sotva dohlédneš a máš problém se tam nějak vyšplhat. Svět vypadá jinak ve dne a v noci, kdy některá havěť zaleze a jiná se naopak zjeví a loví tě. Ve tmě světélkují houby jako gigantické slunečníky a svatojánské mušky. Mění se dokonce roční doba a letní krajinu později nahradí chladné počasí s poletujícími sněhovými vločkami. To vše a ještě mnohem víc jednoduše na hráče musí zapůsobit.

Na druhé straně je několik věcí zpracováno nedokonale. Ať už jde o zasekávání se o něco, či prolínání textur různých objektů. To je bohužel dost časté. Stává se i to, že musíš postavu dobře umístit k rudě, abys ji dokázal kopat a podobně, jinak mlátíš jednoduše naprázdno. Zvuky sice vystihují atmosféru hmyzího světa, ale jsou spíše skromnější, hudba je příjemná, hravá. Dabing nečekej, i když občas dojde i na rozhovory s ojedinělými NPC postavičkami či jinými hráči.

Přizpůsobení hry

Při postupu sólo je přežití výrazně náročnější, tedy nezapneš-li si mírumilovný režim, kdy na tebe nic neútočí, pokud nezačneš nejdříve ty. Ale to je poněkud nuda. K dispozici jsou i další nastavení světa, přičemž za zmínku stojí zachování věcí v inventáři po tvém úmrtí. Pokud je tato možnost vypnuta, po úmrtí se oživíš jen se zbraní, kterou jsi měl právě v ruce, ale všechno ostatní si musíš jít vyzvednout k náhrobnímu kameni na místě činu. A jelikož je to zpravidla v nebezpečné oblasti, možnost uspět je často malá. Pokud si budeš chtít dodatečně změnit nastavení, stačí vyskočit ze hry a při nalogování s vlastnoručně upravenou postavičkou můžeš změnit parametry výchozího světa. Nebo můžeš  vytvořit nový či se k někomu připojit.

Průzkum a výroba

Ve hře postupně objevuješ poměrně rozlehlou krajinu a shromažďuješ různé suroviny, přičemž některé stačí posbírat, jiné musíš nakácet či vytěžit. Několik základních nástrojů si vyrobíš přímo za chodu, ty pokročilejší věci už vyžadují vystavění ohniště, kotle a pracovní stoly, kterých bude stále více. Stavět dokážeš i příbytky, truhly na odložení věcí, dekorace či postele. Na nich můžeš spát, ale pouze v noci. Hlavně ale hlavně slouží k ukládání tvé pozice ve světě. Hra totiž sice často automaticky ukládá status tvé postavy, ale nikoli její polohu.

K získání nových surovin a možností je třeba zjistit, kde se vyskytují, mít stále kvalitnější nástroje, přičemž je třeba myslet na to, že ty se neustále opotřebovávají a vydrží dost krátce. Průběžně při výrobě se ti zpřístupní nové různorodé recepty. Další ke zhotovení pokročilých brnění a výbavy se odemknou při návštěvě NPC postav. Tyto osoby ti  výstroj sice umí i vyrobit, ale potřebují k tomu stejné suroviny, jako když si to zhotovuješ sám u pracovních stolů, čili velká výhoda to není.

Cestování a ochočování

Po zemi nemusíš pobíhat jen pěšky. Recepty ti umožní vyrobit si křídla, na kterých sice nemůžeš jen tak poletovat, ale slouží jako kluzák. To se hodí například tehdy, když chceš  sestoupit do údolí, ale je tam strmý svah a velká výška. Takže skočíš a pěkně po větru se ladně sneseš dolů jako na rogalu. Velmi sympatickou součástí je možnost zkrotit si a osedlat několik druhů hmyzu, ale i pár jiných živočichů. Zpočátku si bez problémů osvojítš berušku nebo lučního koníka, později třeba i vážku, ještěrku či pavouka. Potřebuješ k tomu ale specifickou návnadu, odlišnou pro každý druh. Někdy ji najdeš jen tak mezi recepty, jindy je třeba si ji zasloužit úkolem pro NPC. Potom už jen stačí najít požadovaného tvora, oslabit jeho život na polovinu, použít jeho oblíbenou pochoutku a je tvůj.

Úroveň se zvyšuje o tři body při každém postupu výše, které poté můžeš investovat do několika atributů. Ale ty jen velmi mírně zvyšují tvou sílu, staminu, život či inteligenci, takže se to projeví až po více levelech. Jinak musíš myslet na příjem vody a potravy, který je zde vyjádřen společným ukazatelem výživy. Sytá postava má bonus ve formě pomalého samovolného doléčování. Při putování si hlavně dávej pozor kromě agresivní fauny, která tě nepříjemně dlouho pronásleduje, také na nízké teploty či déšť. Tehdy tvá postava mrzne a může ji to až zabít. Pomáhají ohniska a přístřeší. Ohrozit tě může i jed, například pavoučí a ve vodě se po chvilce utopíš.

Orientace ve světě

Pomocníkem při orientaci v terénu je kompas se světovými stranami v horní části obrazovky. Dále pak mapa a speciální režim vidění, po jehož zapnutí vidíš v rozjasněném okolí zvýrazněné suroviny a živočichy. Se základy hry tě seznámí interaktivní sošky soviček. Za zmínku stojí přivlastnění si stromu, který může posloužit jako tvé útočiště a lze jej pak nahradit jiným. Aktivuje se u gnoma – komorníka, po vyšplhání úplně na vrchol, který tě pak i převáží nahoru-dolů jako na výtahu.

Naši Pařanští diváci hru ohodnotili různě. A jelikož hlasování dopadlo nerozhodně, Ruda se rozhodl pro dvě hvězdičky, což je hodnocení okolo 80%.

Hra Smalland: Survive the Wilds od Merge Games, ve které můžeš hrát až s 10 kamarády vyšla v plné verzi 15.2. 2024. Zahrát si ji můžeš na PC, PlayStation 5 a Xbox Series X/S.

Koupit si ji například na Steamu můžeš ZDE.

Na první Rudův stream se můžeš podívat zde:

Na prvních 5 minut hry Smalland: Survive the Wilds přímo od vývojáře, se můžeš mrknout zde. Nastavit jdou i české titulky:

• velký otevřený svět plný objevování
  • výroba a výstavba
  • změna ročních období
  • ochočování různých tvorů

• kolize textur a celkově slabší grafika
  • rychlé opotřebování nástrojů
  • chybí nějaký příběh

Smalland je sice technicky poněkud nedotažená hra, ve které by se dalo kdeco opravit, jakož i přidat plnohodnotný příběh a úkoly, ale současně i v tom stavu co je, nabízí slušný relaxační zážitek v prostředí hmyzu. Hra má povedené survival prvky, dobře fungující systém získávání surovin, solidní výrobu předmětů i výstavbu a obstojný bojový systém. Především krásný pocit objevování malého světa, ve kterém nalezneš artefakty světa velkého je velikým kladem této hry. Pokud netrpíš arachnofobií nebo entomofobií, tak ti Smalland může být velmi sympatický.

PlayStation 5 / PC

%

Reaguj na tento příspěvek a zapoj se do diskuze na Facebooku: