Returnal je nová PlayStation 5 exkluzivní střílečka od finského letitého studia Housemarque. Toto studio vytváří hry už krásných 25 let. Jejich první tituly sci-fi střílečky Stardust a Super Stardust vyšly v té době i na Amigu. A proč o tom píši? Myslím si, že studio svůj rukopis nezapře, minimálně z toho pohledu, že arkádová hratelnost a obtížnost tehdejších her pronikla zcela originálně i do tohoto nejnovějšího počinu. Pojďme se tedy na hru blíže podívat…

Roguelike v moderním kabátku

Returnal je drsná mimozemská střílečka s roguelike prvky. Hraješ za astronautku Selene, kterou na planetu Atropos zavedl neznámý signál. Přistání se bohužel hladce nepovedlo a Selene se svojí kosmickou lodí havarovala. Loď je těžce zničena a tobě nezbývá, než ji opustit a vydat se do nitra nehostinné planety plné nepřátel hledat zdroj toho signálu.

Hned u lodi najdeš svoji mrtvolu a je jasné, že od teď už nic nebude normální. Hra je rozdělena na cykly a tvá protagonistka je uvězněna v časové smyčce. Pokud ti umře, nic hrozného se nestane, co je mrtvé nemůže znovu umřít, jen to opakuješ celé od znova. Levely a nepřátelé se každým restartem změní, neboť jsou tu úrovně, nepřátelé i předměty částečně generovaný.

Hra má zajímavý a temný příběh, který je svým konceptem hodně podobný filmu Na hraně zítřka s Tomem Cruisem v hlavní roli. Kdo neviděl, nutno shlédnout.

Smrt na každém kroku

A jak se to tedy hraje? Jak jsem psal, hra je rozdělena na cykly a se Selen se musíš v příběhu prostřílet co nejdál. Každá cyklus je rozdělen na několik úrovní ve které nechybí ani těžký boss. Pokud celý cyklus zvládneš máš prozatím vyhráno, nebudeš to muset celé od začátku opakovat a při smrti budeš hrát už od nového cyklu.

Smrt je tu však na denním pořádku, stačí pár zásahů a hraješ od znova. Což je nevýhodné, přijdeš tak o peníze, za které se můžeš vylepšovat a i o svoje vybavení a zbraně. Jsou ale určité věci, které se nerestartují a zůstávají. Jsou to některá permanentní vylepšení, příběhové milníky a překvapivě i zkušenosti.

Pekelné kulky

Returnal má hodně návykovou arkádovou hratelnost. Anglicky by se dalo říci, že je to third-person bullet-hell 3d shooter, tedy frenetická arkádová 3d střílečka z pohledu třetí osoby, ve které bojuješ proti velkému počtu nepřátel a musíš se vyhýbat jejich palbě.

Z výše uvedeného je jasné, že hra má frenetické tempo, které může hráče unavit a které je také svým konceptem dost stereotypní. Příběhové pasáže jsou krátké a celé to tak trochu působí jako adrenalinová akční nezávislá střílečka, byť technicky ve tříáčkovém kabátku.

Mezi vyjmenované zápory patří i vysoká obtížnost a absence klasického ukládání. Připadáš si jako v pekle a je to i pekelně těžký. Když už si myslíš, že se ti daří, protože jsi daleko a máš i spoustu životů plus skvělé vybavení, tak přijde něco, co tě spráská jak malého kluka.

Spánkem ku zdraví

Jak to tedy hrát? Aby jsi byl v této hře úspěšný a někam došel, chce se to hodně rychle pohybovat a uhýbat nepřátelským kulkám. Také navštěvuj bonusové místnosti, kde se většinou i nějakým způsobem vylepšíš. Vylepšit se můžeš i za peníze. Dále si musíš neustále hlídat životy a pokud jich budeš mít málo, občas nějakou “lékárničku” na mapě najdeš. Moc životů ti většinou ale nedá a je dobré si ji na tom místě spíš nechat na horší časy.

Pokud tyto časy přijdou a lékárničky už nejsou, nezbývá ti, než si jít lehnout. Jedno spací lůžko má Selene ve svém havarovaném modulu a další jsou i v některých jeskyních úrovních, byť po probuzení tam bývá mnohdy nebezpečno.

Spánek je ve hře hodně důležitý a myslím si, že bez něho by se hra ani nedala dohrát. Doplní ti  totiž životy skoro na maximální úroveň a přitom se nejedná o restart jako je v případě smrti. Nepřátelé které jsi zabil už zůstanou mrtví, všechny věci máš stále u sebe a levelové portály jsou také aktivní, takže se můžeš rychle vrátit na místo, kde jsi naposled skončil.

Zní to jako skvělý návod, jak hru bez problému dohrát, ale není to tak. Jak jsem psal výše, celou dobu se ti může dařit a potom během několika vteřinách přijde smrt a opět začátek. Je to hodně návyková hra, ale bohužel také slušně řečeno “nasírací”.

Technicky na úrovni!

Co se technického stavu týče, hra konzoli PlayStation 5 nedělá ostudu, ba naopak. Nasvícení je úžasné a s technologií HDR na podporujícím panelu doslova luxusní. Hra běží ve 4K s ray-tracingem při 60 fps naprosto plynule.

Skvělé je i rychlé načítání respektive tu není žádné. Po smrti se přehraje krátký a ne vždy stejný vteřinový filmeček a pak už jsi ve hře. Během přehrávaní tohoto filmečku si totiž konzole zvládne vše do pěti vteřin načíst!

Pochválit musím i využití haptiky DualSense ovladače a 3D zvuku v Pulse 3D sluchátkách. Je to ukázková PS5 hra, byť ne pro masivní hráčskou základnu. Zážitek z jejího hraní bych ale přál každému.

Pusť si můj testovací gameplay z PS5:

Další záběry ze hry

Závěrečné hodnocení

Klady

  • rychlá a návyková hratelnost
  • úžasné audiovizuální zpracování
  • absence načítacích obrazovek
  • využití DualSense ovladače
  • bodík za originální počin

Zápory

  • špatně vyřešené ukládání
  • brutální obtížnost
  • stereotypnost

Závěr:

Po Demon’s Souls je Returnal další pecka, která ždíme z konzole PlayStation 5 maximum a je i maximálně obtížná. Arkádová hratelnost v moderním kabátku však může být i lákavá. Proto věřím, že si své hráče najde a možná se stane i kultem. Přijmeš tuto výzvu?

Recenzovaná verze:
PlayStation 5

%

Pařanovo hodnocení