Outriders jsou hrou od polského vývojářského studia People Can Fly, založeného v roce 2002 ve Waršavě. Jejich prvotinou se stala hra Painkiller, což byla výborná first-person střílečka s hutnou atmosférou. V roce 2007 do společnosti vstoupil Epic a studio participovalo na hrách Bulletstorm i Gears of War: Judgment. Takže zkušeností s akčními hrami má studio k rozdávání.
Možná se teď tážeš: „A je jejich nový počin Outriders dobrou hrou? Je průměrná, nebo snad i geniální?“
Toť otázka, která se vine celou historií psaných recenzí. Odpověď na ni hledá každý herní redaktor i hráč. Nic v životě ale není černo-bílé. Ani v herním průmyslu tomu není jinak, spousta věcí je relativních a vše závisí na úhlu pohledu. Ale nemusíš se bát: Outriders jsou výbornou hrou ve svém žánru. A na logickou otázku „proč?“ se pokusím zodpovědět v následujících odstavcích. Hru totiž po vydání doprovází četné kontroverze.
Sbírej a střílej
Outriders jsou looter-shooter akční střílečkou s RPG prvky. První, co tě při prvním krytu za překážkou napadne je: Gears of War. Druhé co, ti vytane na mysli je: velice zdařilá kopie. Pravdou ale je, že má i originální prvky, které tě potěší. Již na začátku hry si totiž můžeš vybrat svoji postavu – muže či ženu a k ní jednu ze čtyř tříd. Tento výběr zásadním způsobem ovlivní akčnost i vizuální charakter hry. Pokud si vybereš Trickstera, budeš schopný manipulovat s časem, za Pyromancera tě čekají šílené hrátky s ohněm, za Devastatora budeš posílat seismické útoky a za Technomancera dokážeš používat útočné věže i dalšé zařízení. Každá z těchto schopností má jen krátkou dobu nabití a dá se kombinovat i s tvými dalšími dovednostmi pro dosažení maximálních efektů.
Stejně jako v Gears of War hra hodně sází na krytí a musíš se tak často schovávat za překážky před nepřátelskými útoky. Tvé zdraví se obnovuje vždy jen, pokud nepřátele zraníš či rovnou zabiješ. Je to zajímavá mechanika, která má spád. Také je dobře, je možné hrát tuto hru jak v single, tak i v on-line kooperaci až se třemi hráči – buď s kamarády, nebo s náhodnými pařany. Netřeba asi zmiňovat, že v kooperaci s kamarády je největší zábava.
A taky se vylepšuj!
Zmínil jsem, že obsahuje i RPG prvky. Jak postupuješ hrou, automaticky se zvyšuje i tvoje úroveň. Pokud porazíš silného protivníka či bosse, většinou získáš z toho i špičkovou kořist. Outriders obsahuje strom dovedností, který si budeš moci postupně odemykat a tak svoji postavu vylepšit.
Na první pohled Outsiders vypadá jako live service hra (denní akce či mise s velkým vztahem na mikrotransakce) ve stylu Destiny, ale není tomu tak. Outriders má hlavní dějovou linku plus vedlejší úkoly a také pevný konec.
S čím tu ale musíš počítat, je nutnost stálého připojení na server i v případě, že chceš hrát jako osamělý vlk. Jedná se o daň za to, že se k tobě může přidat další spolubojovník či kamarád i v průběhu mise. Je to ale také jednou z velkých výtek od uvedení hry na trh. Servery vydavatele Square Enix totiž nebyly na úvodní nápor hráčů v prvních dnech od vydání připraveny a asi si dovedeš živě představit frustraci z toho, kdo si hru koupí a pak celé Velikonoce sleduje loadovací obrazovku. Dalším negativem tohoto systému je nemožnost využití funkce Quick Resume na konzoli Xbox. Avšak naštěstí načítání četných lokací je díky SSD disku rychlé a ani nijak neobtěžuje.
Jiné verze – kontroverze
Hra má danou dějovou linku, která zabere cca 25 hodin, ovšem můžeš si vyhrát s vedlejšími úkoly, které celkovou herní dobu značně prodlouží.
Scénář psal náš slovanský “příbuzný”, proto mi nepřijde tak plytký, nebo pln amerického patriotismu. Některé dějové zvraty, zejména ve vedlejších misích, jsou zajímavé. Stále se však jedná o akční hru. Proto mne překvapují názory některých hráčů či recenzentů na kvalitu příběhu. Vždyť se nejedná o krásnou literaturu, ani adventuru od mistrů oboru. Nebo snad u střílečky někdo hledá originalitu indie her?
Mám ale takové podezření, že se na kritice hry podepsalo to, na čem kdo hraje a za kolik. Na subjektivní hodnocení má značný vliv pokud hraješ “zadarmo” v Game Passu, zda si ji koupil pro konkurenční konzoli, nebo pořídil na Steamu a třeba i z nejistoty po dvou hodinách refundoval.
Technický stav
K samotné grafice výhrady nemám. Outriders hra běží na moderním Unreal enginu a je to vidět. I když neobsahuje next-gen update, nebo vylepšení na novou generaci konzolí, dovolím si tvrdit, že jej hra vlastně ani nepotřebuje.
Na konzoli Xbox Series X běží Outriders údajně v dynamickém rozlišení 1440 až 2088p mezi 50-60 fps. Na konzoli PlayStation 5 je rozlišení prý jen mezi 1260p až 1800p, ale za to s minimálními poklesy pod 60 fps. Subjektivně za sebe však mohu říci, že na Xbox Series X běží hra parádně. Zásadní glitche a propady jsem totiž nezaznamenal, vyjma padání hry kvůli přetížením serverů těsně po vydání.
Vlastním kvalitní 3D soundbar a tak si mohu vychutnat i prostorový zvuk. Pokud se ke zvukům ve hře mám vyjádřit, tak jen v pozitivním. Tvé uši ocení zvuky střelby, výbuchů i dalších efektů. Hudební doprovod i celkové audio skutečně odpovídá současné kvalitě AAA her.
Pusť si Rudovo gameplay:
Závěrečné hodnocení
Klady
- třídy postav a možnost kooperace
- rychlost načítání i svižný běh
- hromada lootu, RPG prvky
- grafika a atmosféra
- zvuky a hudba
Zápory
- nutnost stálého připojení na server
- neoriginalita příběhu
- mírná repetitivnost
Závěr:
Outriders jsou výbornou akční kooperativní střílečkou s hutnou atmosférou, velice solidní grafikou i optimální délkou hrací doby. Je to jedna z nejlepších novinek v Game Passu a pokud si ho platíš, určitě tuhle hru vyzkoušej, své instalace litovat nebudeš.
Recenzovaná verze:
Xbox Series X
%