Ten kdo je fanouškem závodních her, tak o italském studiu Milestone neslyší jistě poprvé. Série Moto GP, Ride nebo MXGP se s jejich novými díly objevují v herním průmyslu už s jistou pravidelností. Italští vývojáři jsou zkrátka mezi motorkami jako doma a nutné jim sklonit menší poklonu za jejich produktivitu. Vedle britského Codemasters se v současné době řadí mezi krále na poli závodních titulů, přesto že jejich pověst nebyla nikdy moc valná. Většina her z italských ručiček ke své dokonalosti vždy něco ztrácela a s jejich kvalitou to bylo vždy jak na horské dráze. Ale každý asi nějak začínal. V průběhu let začalo přibývat náznaků, že by se přece jen mohlo blýskat na lepší časy.

Po přechodu studia na Unreal Engine 4 jejich hry začaly vypadat už víc k světu, a to nejen po jejich grafické stránce. O přízeň hráčů se nyní hlásí jejich nejžhavější novinka Monster Energy Supercross – The Official Videogame s číslovkou 3. Usedni tedy se mnou za řídítka jedné z motorek, nasaď si přilbu, postav se do řady a připrav se, bude to trochu drncat. Především počítej s tím, že po závodu ti maminka bude muset pofoukat tvá bolístka způsobená na trati a vyprat ti i tvou zabahněnou kombinézu. Superkros zkrátka není motocyklový sport pro žádné bábovky.

Slza nostalgie

Kde jsou ty časy, kdy jsem jako malý kluk na čínské konzoli „NES“ koupené od vietnamského trhovce sjížděl se svým červeným panáčkem náročné kopečky ve hře Excitebike (1984), při jejímž hraní nebyla nouze o fenomenální držkopády způsobené, ať už tvou nešikovností či agresivně manévrujícím konkurenčním závodníkem? Nemohu nezmínit i tu ohromnou porci zábavy, kterou jsem zažíval při naprosto dokonalém editoru tratí. Mé vzpomínky na tuto legendu jsou opravdu velké, a proto s chutí jsem sáhl po novém díle herní série Monster Energy Supercross, abych vyzkoušel, jakým způsobem doba v tomto sportovním odvětví pokročila, a co může nabídnout někomu, který se s touto sérii dosud nepotkal.

Sezóna 2019 je tady

Už potřetí se nám vývojáři z Milestone pokouší naservírovat oficiální sezónu oblíbeného amerického šampionátu- Monster Energy AMA Supercross Championship. Opět nám nabízí spoustu licencovaného obsahu včetně realisticky provedených tratí, oficiálních týmů a závodníků z výkonnostních tříd 250SX a 450SX, kde nesmí chybět i takoví mistři jako Jason Anderson či Marvin Musquin.

Dle slov vývojářů si oproti předchozím dílům budeš moci nový ročník vychutnat i v kooperačním režimu s kamarády, což zní naprosto slibně, a nově se do hry dostávají i ženské jezdkyně (rovnoprávnosti zdar!).

Onu opravdovou pestrost v licencovaném obsahu uvidíš hned po prvním zapnutí hry, kdy si na úvod vytvoříš svého profi závodníka. Editor postavy je spíše taková z nouze ctnost. Možnosti pro úpravu vzhledu nejsou kdoví jak široké, ale ve své podstatě je to asi jedno, protože po většinu času na svou postavu budeš stejně hledět s přilbou na její makovici.

Přejděme však k tomu nejdůležitějšímu, a tím je tvá mašina. Na výběr je celá řada světově známých výrobců motorek, jakými je Honda, Husqvarna, Kawasaki, KTM, Suzuki či Yamaha. Každá z nich má ve své předvolbě nastavené o trochu jinačí jízdní vlastnosti, ať už co se týká rychlosti, ovladatelnosti, účinnosti brzd či akcelerace. V praxi však tyto rozdíly na tvou jízdu mít takový vliv nebudou a jde asi spíše o tvé osobní sympatie k té a té značce. Měj na paměti, že tvůj stroj je to poslední, co tě dostane do tvého zdárného cíle, je to spíš o tvém soustředění, šikovnosti a tvém uvažování. Pokud ti nevyjde start, můžeš se kolikrát s prvními příčkami rozloučit hned na samém počátku závodu, inu to je nemilosrdnost tohoto sportu.

Časem si po získání speciálních prestižních bodů za tvé výkony na tratích můžeš dokoupit vedle nové výbavy pro svou motorku vylepšující její jízdní vlastnosti i nové kusy oblečení. Ty už slouží jen jako drobný okrašlovací prvek. V čem Milestone vždy uměl vynikat a před čím rozhodně smeknout klobouk, jsou jejich získané licence všemožných značek. Každá sebemenší část oblečení nabízí opravdu nepřeberné množství výběru výrobců, a to platí i pro součástky tvého stroje. Pokud jsem tu zmiňoval, že editor vzhledu postavy je nicotný, tak věř, že v customizaci výbavy tvé postavy a motorky bude vše ke tvé spokojenosti dokonale vynahrazeno.

Testovací jízda pro odvážné

Po hrátkách s úpravou tvého šampiona budeš hned hozen mezi divoké lvy do centra dění. Sotva co se rozkoukáš, už stojíš za přeplněné arény, křiku diváků a všudypřítomné pyrotechniky na startovní čáře spolu s dalšími 21 závodníky. Náhle začneš nabývat neblahého dojmu, že tohle nedopadne dobře. Čeho si všimneš asi ale jako první, je vizuál hry, který rozhodně není špatný a je se kolikrát opravdu na co dívat. Pouze obličeje postav jsou na tom o něco hůř. Poté co se zařadíš do startovního boxu, spoře oděná kráska dá pokyn k přípravě závodníků. Po chvilce napínavého ticha se sklopí závory a můžeš za líbivé muziky konečně vyrazit. Zde hned pochopíš, že i něco tak banálního jako je start má obrovský vliv na celé umístění v závodu a je složité se pak v davu ostatním jezdců prokousávat dopředu. Správné načasování je proto důležité a na vše má vliv i hlídání přesunu těžiště tvé váhy.

Chce to docela cvik. Ovšem úspěšným startem vše pouze začíná. Následuje první zatáčka a ty obalen tvými oponenty ze všech světových stran padáš poprvé hrdinně k zemi. Věř, že pokud jsi v této hře nováčkem, tak chuť bahna pocítíš velice často. Myslím si ale, že i ostřílení hráči, co závodní hry mají každý den k snídani, budou mít na počátku docela velký problém. Celá jízda je tak o dokonalé práci s plynem a brzdou, o správném nájezdu do zatáček, práci s těžištěm závodníka při skocích a sledování tvých soupeřů kolem tebe, aby nedošlo ke zbytečným kolizím.

Jak se již stalo u Milestone tradicí, i v tomto jejich titulu najdeš možnost vracení času o pár chvil předtím, než jsi se někde vyválel v bahně, tudíž máš šanci veškeré své kiksy na trati opravit. Záleží však jak moc si libuješ v simulaci, tento pomocný prvek, stejně jako velkou řadu dalších pomocníků, lze v nastavení kdykoliv vypnout. Možnosti jak si hru přizpůsobit ke tvé spokojenosti jsou veliké od nastavení obtížnosti tvých soupeřů a úpravy řazení, po vypnutí/zapnutí pomocníka při brždění a hlídání náklonu závodníka. Začátky budou hodně o nervech, ale věz, že i tví oponenti nejsou žádní bezchybní profíci a sami často chybují, což má za důsledky hromadné pády z motorek, vyjetí z dráhy atd. Pocit z jízdy je pak v takovém případě velmi reálný a velmi mě to potěšilo.

Kopečky kam se podíváš

Zpracování jednotlivých závodních okruhů vychází dle svých skutečných předloh, které se v reálném superkrosu jezdí, tím se tedy samotná hra stává pro hráče o to zajímavější. Tratě jsou různorodé a jejich terén velmi členitý. Narazíš na řadu překážek různých výškových stupňů, které budou testovat tvé řidičské schopnosti. Pro jejich úspěšné zdolání je zásadní správný nájezd a v případě delšího skoku popřemýšlet nad ideálním místem dopadu, a to takovým způsobem, aby ses dostal se svou motorkou co možná nejdál, ale zároveň neztratil nad ní kontrolu. Pokud si pak budeš věřit, můžeš diváky oslnit nějakým skvělým trikem ve vzduchu, za což získáš i náležitou odměnu.

Vedle uzavřených arén narazíš i na okruhy ve volné přírodě, což ti jízdu o trochu zpestří, zvláště když venku například prší. V takovém momentě se hra začne více podobat spíše hernímu titulu MXGP, který mají vývojáři rovněž ve svém portfoliu. Co však velice zamrzí, že Monster Energy Supercross na rozdíl od svého bratříčka nebere v potaz degradaci stavu vozovky. Netuším, co brání tomu, aby tento mechanismus nechyběl i tady. Do budoucna by tedy chtělo určitě na tomhle zapracovat.

Herní režimy

Nabídka herních režimů není nijak zvlášť pestrá a nenabízí nic, na co bychom nebyli zvyklý z jiných závodních titulů. Největším tahákem u takových her je jistě kariéra. Ta mě tady celkem bohužel zklamala. Režim nabízí jen obyčejný slepenec několika závodů v šampionátu, kdy se vždy kvalifikuješ do hlavního závodu a jediné, co řešíš je výběr sponzorů a týmů, za které chceš jezdit. Celkem mi tu chybí nějaké správní prvky, na jaké jsem byl zvyklý třeba ve WRC 8 nebo Dirt Rally 2.0, kde ses staral o celý svůj tým, spravoval své finance, najímal jsi zaměstnance, kteří na základě svých zkušeností vylepšovali výkon tvého vozidla atd. I něco jako oprava součástek tvé motorky po závodu tu prostě chybí, a to už je tedy co říct. Kariéra tak opravdu moc nenadchne a potřebovala by rozhodně větší péči. V dalších módech tu najdeš klasický rychlý závod, režim šampionátu nebo jízdu na čas.

Rozhodně, co se řadí mezi to lepší, jsou speciální výzvy. Těch je několik desítek a jsou rozděleny do několika kategorií. Skrze různé úkoly, jakými je třeba honba za co největším počtem předjetých soupeřů nebo snaha o nejrychlejší start, se můžeš nejen odreagovat, ale také postupně naučit, jak se stát tím nejlepším závodníkem, který si bude umět poradit v každé situaci.

Posledním režimem je tzv. Compound, což by se dalo vnímat jako taková volná jízda. Se svým závodníkem budeš vyhozen do rozlehlé otevřené mapy, ve které můžeš dělat, co se ti jen zlíbí a testovat tak například všemožné triky v členitém kopcovitém terénu. Ačkoli velikost oblasti je vcelku solidní, nabyl jsem dojmu, že přece jen tomu něco chybí, a tak tenhle mód asi brzy bez povšimnutí přejdeš. Jeho smyslem je se pouze vyblbnout, nic moc neřešit a otestovat si chování motorky v různých situacích.

Pokud by tě po čase snad měly omrzet oficiální okruhy, které ti hra nabízí ve svém základu, tak tu najdeš i propracovaný editor vlastních tratí, který ti nabízí další zábavu na několik desítek hodin. Tvé tratě můžeš sdílet i s ostatními hráči, ovšem přiznám se, že jsem během testování nikde nepřišel na způsob, jak si stáhnout případné nové okruhy, o které se postarala samotná komunita.

Nesmí samozřejmě chybět i multiplayer, který bohužel ale neumožňuje režim splitscreenu na jedné obrazovce. Jak vidno, na tento dřívější standard u všech závodních her se už v poslední době nějak s despektem zapomíná.

• plně licencovaný obsah
  • customizace postavy a motorky
  • grafické zpracování
  • jízdní model
  • editor tratí
  • soundtrack

• neintuitivní režim kariéry
  • absence splitscreenu
  • chybí degradace stavu trati
  • mapa v režimu Compound zeje prázdnotou

Hra s předlouhým názvem Monster Energy Supercross – The Official Videogame 3 se zasekla se svými koly někde v půli cesty. Po grafické stránce rozhodně nezklame, i když ve venkovních lokacích se mi jevilo okolní prostředí docela místy odfláklé, ale při závodění v arénách jsem byl naprosto spokojený. Co se týká samotné hratelnosti, jízdní model je dobře provedený, pocit z jízdy jako takové je slušný a svou občasnou nekompromisností rozhodně pozitivně překvapí. Co hru trochu brzdí, jsou její herní režimy, které nenabízí nic převratného, a za plnohodnotnou cenu bych si představoval rozhodně něco lepšího. Vše tak hlavně drží pohromadě plně licencovaný obsah, který musí potěšit snad každého. Italský Milestone závodním hrám jistě rozumí, o tom není pochyb, ale pořád asi něco k tomu do naprosté dokonalosti vybroušeného diamantu chybí. Nabízí se nám tak solidně provedená záležitost, která jistě neurazí a i pobaví, jenže z davu jiných závodních herních titulů bohužel nebude nijak zvlášť vyčnívat.

PlayStation 4

%