Po třech letech k nám zavítal nový díl farmářského simulátoru, za kterým stojí švýcarské studio Giants Software. To se v mezidobý od svého vydavatele Focus Home Interactive osamostatnilo a stalo se nezávislým studiem. Tři roky je dlouhá doba a tebe asi bude zajímat, jak významným krok Farming Simulator 22 udělal od svého devatenáctiletého předchůdce. Jedno je však jisté, opět zde budeme nakupovat, farmařit a stavět. Recenzi píši v době, kdy už vím, že se jí za první týden prodalo 1,5 miliónu kopií a že ji na Steamu hraje více hráčů, než nový Battlefield. Neodpustím si proto ani úvahu, proč je tato hra tak úspěšná.

Život – škola života

Úvod do této hry může být pro neznalého hráče této série možná trochu obtížný. Hra tě totiž nepovede za ručičku a můžeš mít problém do hry správně skočit. Naštěstí dostaneš na výběr alespoň ze tří obtížností: první je „Nový farmář“ – již budeš vlastnit půdu a nějaké vybavení, druhá je „Manažer farmy“ – začneš s dostatkem financí, ale bez půdy, budov a vybavení, to si musíš sám koupit a třetí možností je „Začít od začátku“ – budeš mít velmi omezený kapitál a nebudeš ani nic vlastnit. Třetí varianta je proto tak trochu zemědělský survival, jelikož si vše budeš muset vybudovat od začátku úplně sám. Naštěstí alespoň ceny tam budou díky údajné silné ekonomice nízké a jak se říká, největší školou života, je život sám.

Hra ti ani v ničem neporadí a zajímavé je, že když si něco objednáš a nakoupíš, třeba jen obyčejné krmivo pro zvířata, tak si pro to do obchodu také musíš přijet sám a hezky si to naložit na valník. I taková banalita pak pro tebe může být ze začátku problém, pokud neznáš čelní nakladače a k nim vhodné příslušenství. Učit se tak budeš metodou pokus – omyl. Vývojáři se to snaží dodatečně napravit, ale webová akademie na oficiálních stránkách je zatím pouze v angličtině, teprve se tvoří a mnoho jí zatím chybí: odkaz zde. Mnohem lepší by bylo, implementovat takový lexikon přímo do hry.

Po výběru obtížnosti tě hra vyzve k výběru mapy, které jsou k mému potěšení dokonce tři. Ke známé travnaté švýcarské mapě Erlengrat, kterou můžeš znát z minulého ročníku FS19 vývojáři totiž přidali i francouzský Hauult-Beyleron a americký Elmcreek. Všechny tři mapy se značně liší svojí atmosférou a terénem. Pěstovat i chovat se na nich dá co chceš, ale vzhledem k zasazení bych se na francouzské mapě hlavně pustil do pěstování oliv a vinných hroznů, na švýcarské choval dobytek a na Elmcreeku představující středozápad USA se zaměřil asi na ty pole, kterých je tam k dispozici krásných osmdesát.

Po tomto výběru ti dá hra ještě volbu tvé postavy, kdy můžeš být mužem či ženou mnohých ras, ale překvapivě si zde ženu s vousy neuděláš. Ne že by mi zrovna tohle chybělo, ale je podivující, že dnes ještě dokáží existovat na tomto poli výjimky. Polibky mužů máme ostatně už i v pohádkách…

Čtyři roční období

Po takto navolené hře už máš potom absolutní volnost, jak ke hře přistupovat. Můžeš si dělat všechno sám v menším měřítku, aby jsi to stihl uhlídat, nebo tomu jen šéfovat, vybudovat si velké farmářské impérium  a nechat manuální práci hlavně umělé inteligenci. Já jsem spíš pro první variantu, eventuálně kompromis, něco mezi tím.

Co je ve hře i bez moderské komunity v tomto ročníku novinkou je kalendář a roční doby. Nyní můžeš sázet, sklízet a provádět údržbu tak, jak to vyžaduje aktuální roční období a hře to přidává mnohem větší realismus. Je zde i přítomná nová plodina čirok, která je populární zejména v Americe. Dále tu nově dá pěstovat vinná réva a olivovníky, což je skvělé a i takové drobnosti dokáží hodně potěšit.

Vylepšeno bylo i lesnictví a nakládání stromů. Dřevorubectví je totiž nyní komplexnější. Z klád se dají dělat polena, ze kterých můžeš pak vyrábět i nábytek. Netřeba zmiňovat, že z toho budou pro tebe plynou pak i zajímavější zisky.

Každá roční doba má něco do sebe. V minulém ročníku bylo střídání období jen možné na počítačích díky komunitní úpravě. Nově je to obsaženo oficiální cestou a stává se tak úplnou novinkou na konzolích. Vývojáři se vyjádřili, že je jejich pojetí kalendáře a daných období mnohem propracovanější, než byl původní komunitní mód. Klasické polní zemědělství se tím pak řídí a ty musíš vhodně zvolit, kdy je ten správný čas na orání, kultivaci, hnojení a sklízení. V zimě pak nesmíš opomenout i na nezáživné odklízení spadlého sněhu. Změnou ročního období se samozřejmě mění i venkovní vizuál.

Jaro je krásně zelené, v létě všechno kvete, na podzim dostane příroda oranžový nádech a v zimě dorazí zmíněný sníh. Přechody ročních období ale nejsou pozvolné a ke změnám dob dochází poměrně násilně, což není moc pěkné. Stroje navíc nedělají ve sněhu stopy. Ohrnování a posyp také nemá na na hratelnost vliv, jen dokáže lehce ovlivnit řízení některých vozidel, takže sníh je tu hlavně pro parádu. Myslím, že by k realističnosti možná více pomohlo, kdyby jsi dostával od města za údržbu komunikací alespoň nějaký finanční grant. Takto máš pocit, že to děláš úplně zbytečně a ve výsledku na jaře sníh nakonec stejně roztaje. Pokud by jsi měl pocit, že tě roční období akorát limituje a štve, vždy se dá v menu hry i vypnout a daným kalendářem se pak nemusíš řídit.

Průmyslová výroba

Hra ve své základní verzi obsahuje přes 400 strojů a přístrojů od více než 100 skutečných zemědělských značek, jako jsou John Deere, CLAAS, Case IH, New Holland, Fendt, Massey Ferguson, Valtra, či oblíbený brněnský Zetor. Díky nim můžeš opět jako v minulém díle zasévat a sklízet plodiny pšenice, kukuřice, brambor, bavlny a dalších jiných. Byly přidány i nové kategorie strojů a plodin, které tím skvěle obohatili herní zážitek o nové mechanismy.

Hlavní novinkou jsou tu však výrobní řetězce. Díky ním nemusíš svoji úrodu jen prodávat, ale také mnohé věci z ní vyrábět. Nyní máš možnost z mléka vyrábět sýry a z kombinací surovin dělat i chutnou čokoládu. Také se dá koupit mlýn, z pšenice v něm umlít mouku, tu na paletách dopravit do pekárny a z ní nakonec i chléb pro všechen lid upéci. Vysokým levelem ti bude dort, který je mnohem náročnější, protože vyžaduje mnoho surovin: slepice dají vejce, kravičky mléko, řepa cukr, z mléka máslo a ze skleníku jahody. Díky vlastní výrobě má hra mnohem komplexnější charakter než minulý díl a já ji za to chválím.

Co tě možná zamrzí je fakt, že se jednotlivé suroviny nedají koupit a musíš skutečně vlastnit dané fabriky na jejich výrobu. Ve skutečném světe i velké zemědělské korporáty nevyrábí své výrobky z vlastních surovin a musí si je nakoupit. No ale ty jsi jen malý zemědělec a snažíš se tím asi ušetřit. Na hotový výrobek pak potom nejspíš můžeš nalepit: bio potravina, z vlastní domácí farmy, vyrobeno v Česku a zcela bez chemikálií. Vyplatí se mít pro tyto účely zařízený skleník. Pro svůj chod potřebuje jen vodu a za vypěstovaná rajčata, salát, či jahody získáváš nejenom peníze, ale i právě vhodné suroviny na vlastní výrobky. Má to všechno hlavu a patu a je pěkné, že se tu postupně vypracuješ na nefalšovaného farmáře s vlastní výrobou.

Relax nadevše

Když se na hru podívám blíže, tak ale zjišťuji, že ne všechno v ní je úplně ideální. Grafika sice nevypadá špatně, zejména u zemědělských strojů je i hodně detailní. Hra má oproti minulému dílu i lepší textury na budovách a polích. V rámci venkovního okolí je to už o něco horší, neboť ho pohání stále stejný engine. Často používané 2D textury také moc radosti neudělají. Příkladem je pohled na natrhané jahody v přepravkách, které tvoří plochá placka. Méně je to okaté při pohledu z venčí oknem do pokojů městských bytů, které také tvoří jen chytře stočená 2D textura, ale jelikož se nejedná o vyloženě zemědělský prvek, dá se to chápat, navíc je to v málo často navštěvované oblasti a při pohledu z dálky ani tolik nevadí. Celkově jsem s vizuálem ale spokojen, byť od minulého ročníku mnoho pokroku neudělal.

Více mě trápí fakt, že hra postrádá dynamický terén, jaký je skvěle zpracovaný např. ve hře SnowRunner, který jsem také hrál a na Pařanský ráj streamoval. Kola těžkých strojů se tak neboří do bahna a na polích tě neohrožují mohutné louže. Je sice pěkné, že hra nabízí tři různé mapy, ale možná by stačila jen jedna se zaměřením na větší realističnost okolního prostředí.

V singleplayeru je také poměrně mrtví svět, sice se silniční dopravou, ale jinak skoro bez lidí, s poli, které jsou udržované, ale není na nich nikdy vidět živáčka, co by se o ně zrovna staral či po nich alespoň jezdil. Horší je i umělá inteligence u placených dělníků, špatně se na poli otáčí, mají problém s překážkami, které nedokáží správně objet a pokud mají někam dojet, můžou se i zaseknout v dopravě. O dodržování dopravního značení ostatních řidičů ani nemluvě. Na druhou stranu s tím mám problém i já a okolní doprava se dá naštěstí i vypnout. Tento problém asi nejlépe ale řeší multiplayer, kdy NPC postavy jsou nahrazeny těmi skutečnými. V multiplayeru se dá vytvořit i vlastní hra či naskočit již do rozběhlého světa a užít si to s kamarády i náhodnými hráči. Ti na PC hrající mají navíc i tu výhodu, že mnohé z nedostatků se povede komunitě přes modifikace časem vylepšit či úplně odstranit.

V závěru se dostávám ke své úvaze, proč je tato série vlastně tak úspěšná. Myslím si, že je to hlavně tím, že to poskytuje lidem obrovský relax, který je v dnešní uspěchané době tolik třeba. Občas každý potřebuje vypnout, sednou si do traktůrku, kochat se přírodou a jezdit si po poli. Druhou věcí je pak i akt samotného chovu a tvorby, která je nám tak trochu geneticky dána. Nebo snad nemáme radost, když nám rostlinky kvetou, pole sílí a zvířátka rostou? Navíc ze své práce pak máme slaninku, klobásky, masíčko a potažmo i penízky, když své výrobky dál prodáme a radost ostatním tak uděláme. A o tom to vlastně celé je.

Pusť si, jak to hraji já:

Další záběry ze hry

Závěrečné hodnocení

Klady

  • obrovský nakažlivý relax
  • komplexnější díky výrobním řetězcům
  • sezonní kalendář a že je pořád co dělat
  • množství strojů, značek a jejich detailnost
  • podpora multiplayeru

Zápory

  • v singlepayeru mrtví svět bez lidí
  • nudnější odklízení sněhu
  • absence tutoriálu pro začátečníky
  • postrádá dynamický terén
  • nemožnost nakupování surovin
  • horší umělá inteligence zemědělců

Závěr:

Farming Simulator 22 nabízí obrovské množství strojů a několik nových chytrých vylepšení. Hlavně však dává obrovskou porci relaxační zábavy, která pomáhá mnohým lidem zapomenout na každodenní strasti. Díky tomuto balzámu na duši jsem schopen k mnohým nedostatkům přimhouřit oči a uděluji mu tak poměrně vysoké hodnocení. Děkuji a já jdu zase jezdit po poli.

Recenzovaná verze:
PC/Steam

%

Pařanovo hodnocení

Reaguj na tento příspěvek a zapoj se do diskuze na Facebooku:

Microsoft Xbox Series X|S CZ/SK Pařanská skupinahttps://www.facebook.com/groups/124136215573176/permalink/491018428884951/

Steam ⚡ Epic Games Store CZ/SK Pařanská skupinahttps://www.facebook.com/groups/203094947408836/permalink/614670096251317/

Ohodnoť tuto recenzi, nebo ji sdílej: