Polské studio CD Projekt RED, jenž stojí za slavnou herní ságou Zaklínač konečně vydalo svůj mnohaletý opus magnum: Cyberpunk 2077. Vrcholné dílo, jenž je stálo mnoho času, peněz a lidského úsilí. Veliké tak, že práce na něm trvali léta a ani teď jenom tak neskončí. Vydání této hry je totiž pouze její začátek – narození, které ještě projde dlouhým vývojem. My už ale můžeme být u toho a vychutnat si tuto hru až do její dospělosti!

Svět Cyberpunku

Svět Cyberpunku vymyslel americký designér Mikea Pondsmith již v roce 1988 vydáním své deskové hry Cyberpunk 2020. Inspirací mu byl především film Blade Runner od Ridleyho Scotta z roku 1982 a stolní D&D hrou na hrdiny. Jeho desková hra během dlouhých let prošla hned několika verzemi a po čase si ji všimlo i zmíněné slavné polské studio, kterou velmi zaujala. V roce 2012 bylo veřejně oznámeno, že Pondsmith pracuje s CD Projekt RED na videohře, která vychází ze světa Cyberpunku.

Hra se odehrává v relativně nedaleké budoucnosti v roce 2077 na západním pobřeží dnešních Spojených států amerických v severní Kalifornii. Leží tam moderní město Night City, které ovládají mocné korporace a gangy. Historie tohoto města sahá až do roku 1994, kdy byla pod patronem podnikatele Richarda Nighta zahájena jeho výstavba. Tento podnikatel našel investory a jeho projekt slavil úspěch. Bohužel čtyři roky po zahájení staveb došlo k tragédii a Richard Night byl zavražděn neznámým útočníkem. Legenda praví, že jeho smrt zosnovali bossové organizovaného zločinu napojení na odbory a stavební firmy. Potom to šlo s tímto městem z kopce. Výstavba sice dál probíhala, ale rostla tu zločinnost i úmrtnost. Město zažilo čtvrtou korporátní válku a jaderný incident, ale přežilo. Dočkalo se různých oprav a mezi lety 2040 až 2060 i Velké přestavby. Proč ti o tom povídám? Night City je podle příjmení jejího zakladatele a protože právě na území tohoto přetechnizovaného města a jeho okolí celý tento krásný nový herní příběh běží.

Příběhové RPG

Cyberpunk 2077 je akční příběhové RPG a jako správná hra na hrdiny ti dá do začátku i hodně na výběr. Nejdříve si zvolíš obtížnost ze čtyř nabízených: nízká, normální, vysoká a velmi vysoká. Poté si vybereš životní cestu, která je něco jako osobnostní perk. To má vliv na některé události ve hře a i dialogové možnosti se díky tomu mohou v průběhu hraní lišit. Životní cesta totiž určuje tvůj původ, z jakého prostředí pocházíš. Zvolit lze Nomád, Dítě ulice a Korporát. Každá ta cesta má něco do sebe a přináší i jiný úvodní příběh. Všechny tři cesty jsem na streamu vyzkoušel na třech různých PlayStation systémech a na konci této recenze na ně i přímo odkazuji.

Po tomto výběru si ještě volíš, zda chceš hrát za muže či ženu, ale klidně si můžeš vytvořit něco mezi tím. Editačních úprav vizuální stránky tvého avatara je totiž dosti a rozhodně nenudí. Po těchto nastaveních začíná příběhová jízda, která tě chytne a rozhodně nepustí. Cutscény jsou skvěle herecky zahrané a z herce Keana Reevese mám upřímnou radost. Nechci tu z příběhu nic prozrazovat, ale musím uznat, že jak hlavní, tak i vedlejší dějové linky jsou zábavné, napínavé a umí místy svými zvraty překvapit.

Nastínil jsem, že je tohle zároveň hrou na hrdiny, což značí, že kromě příběhu se tu nabízí i široké možnosti úprav a vylepšení tvé postavy. Můžeš si nechat nainstalovat do těla moderní implantáty, které ti dají nové schopnosti a tvé schopnosti se dají i tak dále navyšovat. V sekci Kyberware si tak lze modifikovat svůj zrakový systém, se kterým skenuješ prostředí. Výpočetní operační systém ti zase pomůže s úkoly. Modifikovaná dlaň umí odrážet střely. Implantáty jde vylepšit také tvůj oběhový, imunitní i nervový systém, kostra, ruce a nohy i systém krytí.

Tvoje postava samozřejmě i leveluje a navyšují se jí tím úrovně. Za plnění úkolů, zabíjení nepřátel a dalších aktivit získáváš body, které si můžeš v sekci Postava vložit do atributů: Tělo, Reflexy, Technická zdatnost, Inteligence či Chladná hlava. To ovlivňuje tvé schopnosti v atletice, likvidaci nepřátel, pouličním boji, při střelbě, ve výrobě a strojírenství, plížení a chladnokrevnosti i v prolomení systémů a rychlém hackování. Jako správné RPG tyto všechny atributy nabízí i strom dovedností, které tě mohou za dostupné perky vylepšit. Namátkou některé z nich zmíním: regenerace zdraví, zvyšování nosné kapacity, zvyšování výdrže, snížení poškození při pádu, zvýšení zbroje, větší šance na kritický zásah, poškození nepřátel při střelbě, snížení délky přebíjení, rychlost či síla útoků s čepelemi, schopnost vyrábět vzácné předměty, získávání více součástek při rozebírání věcí, snížení poškození u výbuchů, rychlost pohybu při plížení, schopnost vrhání nožů, způsobovat otravu nožem, vyřazovat z provozu kamery, odhalovat síťaře (co tě chce hacknout), či naopak rychle hackovat všechny ostatní. Nezmínil jsem ani třetinu toho, co tato hra nabízí, tolik těch vylepšeních je.

 

Město budoucnosti

Night City je krásné a veliké město, které žije svým životem. Lidé se tu chovají realisticky a opravdu to tam žije. Jeden si ve vitríně něco prohlíží, další jde po ulici a jí, jiný třeba zrovna uklízí a bezdomovec tu leží a sní. Přiznám se, že historické reálie a příroda ze Zaklínače je mému srdci bližší, než přetechnizované město. Přesto si hru užívám a opravdu se v ní kochám. Zdejší atmosféra má totiž opravdu něco do sebe. Architektura vysokých domů, spousta obchodů s možností navštívení bez loadingů (volné přechody z exteriéru do interiéru), nebezpečnost ulic díky gangům a zábavná jízda, ano to má něco do sebe!

Herní plocha je opravdu obrovská a bez auta by jsi k cíli možná ten den ani nedošel. Město je svojí koncepcí dost spletité a k orientaci v něm ti proto slouží mapa, která ti ukazuje i nebezpečné zóny, hlavní a vedlejší mise, co se kde dá koupit, co kde můžeš prodat, obchody s oblečením, zdravotnické potřeby, či relaxační bary. Škoda jen, že se ve městě toho zatím nedá volně moc co dělat, ale věřím, že jeho aktivity rozšíří bezplatný dodatečný obsah, který vývojáři slibují.

Svým konceptem hra tak malinko připomíná sérii GTA, neboť jsi ve městě a plníš si v něm dle chutě úkoly. Tvé auto jde venku kdykoli přivolat a pak je možné s ním i volně jezdit. Samozřejmě si můžeš nějaké volné vozidlo i ukrást, případně řidiče z něj jednoduše vychodit a převzít nad jeho károu kontrolu. Pokud ale budeš zlobit, pořádková policie NCPD ti bude v patách a setřást je pro tebe rozhodně nebude snadné.

Občas si i zahraješ i za detektiva, to když budeš skenovat digitální důkazy z kamer a jiných systémů a vytvářet rekonstrukci proběhlé události. Pomocí Editoru Psychovizí tak budeš muset ve VR skenovat vizuální a zvukové vrstvy, přetáčet si je i přibližovat, aby jsi našel důkaz či odpověď, kterou tam hledáš. Trošku mi to připomíná vyšetřovací systém ze hry Detroit: Become Human. Pokud jsi ji hrál, tak víš, o čem mluvím.

Kdyby jsi se přesto v tomto světě ztrácel, pomůže ti deník, mobilní zprávy a nalezené střepy (datové záznamy). To ti vytvoří ucelený obraz o aktuálním dění i o historii tohoto města. Ke čtení je toho opravdu hodně a já opravdu oceňuji, že má hra českou lokalizaci, neboť v takovým množství textu by se i slušný angličtinář potil. Díky českému překladu si tak hru můžeš opravdu vychutnat.

Zbraně a akce

Zbraně jsou kapitolou sami o sobě. Je jich totiž mnoho a máš možnost je nejenom vylepšovat, ale také si je i vyrábět. Na zbraně lze nasadit mířidlo a k ústí tlumič. K mnohým vylepšením budeš potřebovat vzácné předměty, které se dají najít či koupit. Díky těmto vylepšením si u nich zajistíš větší přesnost, odrážecí schopnost či sílu.

Výroba zbraní je barevně odlišena, dle její náročnosti. Základní jsou běžné (barvou šedé), dále tu máš neběžné speciální (zelené) a dokonce i epické/ikonické (fialové), které bez perku „Kutil“ ale nikdy nevyrobíš. Zbraně jsou dále děleny na silové a technické, podle typu jejich útoku. U silových se střely mohou odrážet od povrchů a technické mají zase silnější výstřel.

A jaké ty zbraně ve hře vůbec jsou? Zde je menší výpis těch, na které nejčastěji narazíš: revolvery a pistole, odstřelovačky, brokovnice, útočné pušky, samopaly a granáty. Vizuálně vypadají moc pěkně a také realisticky znějí. Mimoto jsou tu i další věci, které se ti budou hodit: Maxdoc (obnovuje 40% zdraví), Nakopávák (dá 15% zdraví hned a další 3% každou vteřinu), no a samozřejmě budeš nalézat různé druhy munice.

Samotné akční pasáže jsou moc fajn. Kromě klasických zbraní se často v boji využívá i hackování a celkově je to takové cool. Je nutné se krýt, zpoza rohu se dá při naklánění střílet a celkově musíš při boji využívat co se dá, např. hod granátem. Nepřátelé ti totiž umí občas udělat peklo a budeš jak v plamenech. To se stane, pokud tě začnou hackovat. Pomůže lékárnička, ničení těch jejich kamer a rychlý protiútok!

Vizuál, hudba a technický stav

Cyberpunk 2077 hraji na PlayStationu 5 a s recenzí jsem záměrně otálel. Hra totiž při vydání i na této nejmodernější konzoli vizuálně moc neoplývala, navíc měla četné bugy a padala. To se s verzí 1.06 výrazně zlepšilo a teď už si hru opravdu užívám. Obraz se zostřil, četné bugy zmizely, ale stále je co zlepšovat. Hra totiž běží v režimu konzole PlayStation 4 Pro a její podpora pro výkonný hardware PlayStation 5 teprve přijde. To se týká i podpory ovladače DualSense, který se zatím chová jen jako DualShock a já se těším na to, až získá ve hře i haptickou odezvu, to pak teprve bude paráda. Snad v březnu se toho dočkáme, včetně vysokého rozlišení a ray-tracingu.

Celková vizuální atmosféra je už teď ale fajn a nasvícení zejména nočního města, barevné neóny a různé efekty tu prostě působí úchvatně. O to víc zamrzí určité grafické detaily, které nejsou úplně hezké a mám obavy, že se neodstraní ani dodatečnými updaty. Jedná se zejména o zubaté detaily a ošklivé vlasy při pohledu do zrcadla, také o podivnou auru u osob stojících v jasném kontrastu a o místy nehezké kostičkované stíny, které jsou hlavně na postavách. Jsou to sice prkotiny, ale ve hře by to být správně nemělo.

Hudební a zvukové složce tu není co vytknout. Zvuky jsou parádní, hra se poslouchá moc pěkně a dotváří to dojem skutečného města. V rámci hudby oceňuji, že se dá pro streamery v nastavení vypnout licencovaná hudba a YouTube s Twitchem tak nezlobí. Navíc i nelicencovaná hudba tu zní fajn.

Se hrou jsem opravdu již teď velmi spokojen a o to víc mě mrzí hon na vývojáře, jaký byl při vydání tohoto titulu. Skyrim i Kigdom Come měl se svojí premiérou zabugovanost větší a hráči s tím tehdy vážný problém neměli. Těším se proto na další dodatečný obsah, co do této hry přijde i na případné její opravy. Do té doby to budu ale prostě stejně hrát, protože tato hra má kvality, které se jenom tak nevidí.

Muž a životní cesta: Nomád. Testovací gameplay z PS5:

Žena a životní cesta: Dítě ulice. Testovací gameplay z PS4 Pro:

Trans a životní cesta: Korporát. Testovací gameplay z PS4:

Další záběry ze hry

Závěrečné hodnocení

Klady

  • audiovizuální složka
  • atmosféra a příběh
  • systém vylepšování
  • zábavné akční pasáže
  • česká lokalizace

Zápory

  • zatím málo mimo úkolových aktivit
  • ojedinělé grafické nepěknosti
  • bugy, které se jistě opraví

Závěr:

Atmosféra, příběh, audiovizuální zpracování, herecké výkony a především skvělá zábava jsou dominantou této hry. Po relativně dlouhém úvodu přijde jízda, kterou nezastaví ani technické překážky. Čas rány zahojí a toto je herní klenot, který už bude růst jen do krásy.

Recenzovaná verze: PlayStation 5

%

Pařanovo hodnocení