Conglomerate 451 je, dle popisu na Steamu, RPG krokovací dungeon s pohledem z vlastních očí, odehrávající se ve světě cyberpunku. Okořeněný roguelike elementy (rizikem permanentní smrti ) a využívající tahový soubojový systém.

Éra krokovacích dungeonů (za všechny vzpomenu nesmrtelný Dungeon Master) se zdála být od poloviny devadesátých let definitivně mrtvá. A to až do roku 2012, kdy se zjevil Legend of Grimrock, vytvořený partičkou čtyř finských hochů. Na jeho úspěch se snažilo navázat hned několik dalších her, včetně Might and Magicu X a nemohu opomenout ani tvorbu z našich končin: The Keep (Cinemax) a steampunkové Vaporum (Fagot Games). A i když krokovací dungeony nejsou aktuálně v centru herního dění, tak tato hra je jasným důkazem, že si tento herní žánr nadále zaslouží své místo na slunci.

Ředitelem pro pořádek

Vývojářské studio RuneHeads s podporou ruského vydavatele 1C Entertainment ti předkládá vizi konce jednadvacátého století, kde se sektor 451 gigantického města Conglomerate (paralela s dnešním Detriodem) ocitl ve válce korporací. Jsi ředitelem speciální agentury s úkolem obnovit pořádek a řád. K tomuto účelu dostaneš k dispozici klonovací zařízení, protože všechnu špinavou práci odvádí agenti- klony. A nejen je, ale i tým odborníků, včetně výzkumného centra.

Vývoj postavy

Hra je tak rozdělena na dvě části: strategickou a akční . Na základně probíhá klonování a výzkum. Vývojový strom je zajímavý, komplexní a ty jako hráč se budeš muset rozhodovat, kterou část budeš podporovat. Limitací je čas a peníze, které jsou trojího druhu: Kredity, Tech, nebo Lifeine (ilegální a velice vzácná měna, tvoření lidskou DNA).

Na tvůj postup má také vliv reputace, kvalita lékařského komplementu (regenerační nádrže). Protože neléčené následky zranění, včetně intoxikace, mohou tvé agenty časem zabít. Augmentace (vylepšení) samotných agentů a výzbroje.

Na základě získaných zkušeností tvé klony získávají hodnosti , perky a jako ostřílení veteráni si volí svou cestu, archetyp a posléze i mistrovské skily. Rozsáhlý loot.

Samotná tvorba agentů je zajímavá – k dispozici máš osm typů povolání (do mise ale mohou nastoupit pouze tři). Vyjma klasického vojáka je k dispozici například Juicer (užívající drogy k získání superhrdinských schopností, Techie (hacker) nebo Binary (agent s modifikovaným mozkem).

Atmosféra prostředí

Blade Runner, rok 1982, Harrison Ford. Ty byla první myšlenka, která mne napadla při vstupu do hry. Noirová atmosféra cyberpunku z monitoru jen čiší. Temná obloha, všude přítomný déšť, nepřátelské pohledy cyborgů v temných uličkách a zákoutích. Černý trh nabízející ilegální hardware, software, drogy. Vše umocněno roguelike elementem: agenti, o které přijdeš , jsou nenávratně mrtvi. Hledání vstupu do cílové lokace. Následuje průzkum, hledání magnetických klíčů, hackování, a nakonec souboj (třeba s finálním bossem).

Prostředí jsou různorodá, podobně jako náplň jednotlivých misí (boj, boj s bosem, hledání určitého předmětu). Zde se, bohužel, časem projevuje jistý stereotyp. Na vizuál prostředí misí má vliv procedurální generování (ve story modu je přítomno jen částečně). Na druhou stranu čtyřistapadesát jednička není rozhodně jedinou hrou, kde se opakuje prodlužování herní doby systémem: souboj, loot a sbírání expy. Story mode zabere 75 týdnů herní doby (=75 misí), kde dle tvého postupu hrou se dočkáš jednoho ze tří možných konců. Nemusíš se ale bát, mise jsou krátké , úderné a podbarvené velice příjemným hudebním podkresem.

Atmosféře pomáhá pohyb po krocích (kdy na tebe příjemně působí vizuál a více si všímáš detailů prostředí). Nemusíš se bát složitých logických hádanek, zákysů a a puzzlů (důraz na akci může někdo, u hry označované jako dungeon trawler, brát jako nevýhodu).

Souboje a plánování

Příjemným zpestřením hry je soubojový systém, dávající prostor a čas pro taktiku. Budeš sledovat kapacitu baterie, nutnou k regeneraci štítu, k hackování dveří, nepřátelských kyborgů, extrakci softwaru, sledovat hladinu bolesti a intoxikace svých agentů. Plánovat útoky, nahazovat ochranné štíty, rozvíjet spolupráci tvých agentů za využití jejich speciálních dovedností či buffů.

Pusť si Rudův úvod a tutoriál:

Gameplay test kampaně:

Další záběry ze hry

Závěrečné hodnocení

Klady

  • akční složka v kombinaci s výzkumem na základně
  • tahový soubojový systém
  • noirová atmosféra cyberpunku
  • hudební pasáže

Zápory

  • postupně nastupující stereotyp
  • omezení herního světa dané pohybem po krocích
  • scénář (je lepší hrát za Blade Runnera, než za ředitele agentury)

Závěr:

Conglomerate 451 je hrou využívající prvků typických pro krokovací dungeony, odehrávající se ve světě cyberpunku. Okořeněný roguelike elementy a využívající tahový soubojový systém. Dobrá volba hráče zklamaného odkladem Cyberpunku 2007, hledajícího zajímavou atmosféru a vizuál hry odlišný od klasické AAA produkce a za podmínky tolerance jisté stereotypnosti.

Recenzovaná verze:
PC/Steam

%

Pařanovo hodnocení