Banishers: Ghosts of New Eden je single-playerová příběhová akce. Hlavními postavami jsou zaláskovaní Antea Duarte a Red mac Raith. Tito lovci duchů, cestují po Severní Americe a výměnou za nějaký ten dollar pomáhají místním s problémy, jenž mají něco společného s nadpřirozenem. Ačkoliv je takový život těžký, nestěžují si – mají jeden druhého a jejich láska nezná hranic, a to doslova.
A je to tady! Já jsem se na tuto hru neskutečně těšil a mnohdy jsem zavzpomínal na prvotinu tohoto studia, jíž byl titul Remember Me. Strávil jsem u ní dost hodin a na tu dobu mě neskutečně bavila. Od té doby studio Don’t Nod vydalo pecky jako Life is Strange, Vampyr, Tell Me Why a další. A teď je tady Banishers, hra, na které se dělalo od roku 2019.
Život živým, smrt mrtvým
Ani nevím, čím tuto recenzi začít. Hlavně – je hodně těžké ji napsat, aniž bych nic neprozradil. To prostě nejde. Takže, pokud víš, že si hru koupíš a nechceš nic „vyspoilerovat“, přečti si třeba až závěrečné hodnocení. Kdo třeba váhá a zajímá ho, jak se to hraje, jaký je příběh, komu nevadí nějaké to video atp…, tak ať čte v klidu dál, hru si teď rozebereme.
Banishers – Příběh
Přenášíme se do 17. století, do městečka New Eden. Hlavními hrdiny jsou kubánka Antea Duarte a její skotský partner Red mac Raith. Ona je tmavá a její pleť ji odsuzuje k nedůvěřivým pohledům a náhodní kolemjdoucí ji v duchu současných tradic považují za služku rezavého Skota. Kromě lásky je totiž pojí také povolání, v jejich případě možná spíš poslání. Jsou totiž vymítači, specialisté na zahánění zlých duchů, lámání kleteb a ukládání neklidných duší k věčnému spánku.
Příběh se odvíjí od toho, že se oba snaží získat zpátky Anteino tělo, které zůstalo na místě, kde zemřela. Ovšem emoce, zvraty a vše, co v průběhu této cesty zažiješ, jsou jednoduše emocionální horská dráha. Na začátku hry na pobřeží poprvé převezmeš kontrolu nad Anteou a vydáš se směrem k osadě, kde se přistěhovalci do nového světa snaží vykřesat živobytí. Na konci bahnité cesty stojí pár hrubých stavení s dominantním dřevěným kostelíkem, nad kterým nádherně svítí obrovský měsíc.
Banishers – Prolog
Když se po krátké cestě k zvýše zmíněné vesničce prokoušeš a porozhlédneš se tam, nastává první velký souboj. Redovi se to moc nepovede a jelikož se s Anteou milují, tak ta mu spěchá na pomoc. Jenže protivník je velmi silný a z Antey se stane to, co tak nejvíce nenávidí – duch. Ani Red na tom není o moc lépe a padá z velké výšky dolů, nicméně pád přežije. A zde defacto celá hra začíná. Záhy Tě čeká první volba. Přísaha. Máš dvě možnosti. Buď svou milou „propustíš“ do světa duchů, a nebo se ji pokusíš vrátit život.
Obě volby mají své důsledky. Pokud zatoužíš svou lásku znovu vidět, budeš muset obětovat co nejvíce lidí. A přiznám se, že to mnohdy nebylo vůbec lehké. Není to jen o kliknutí na jedno tlačítko, ale za každým tvým rozhodnutím stojí nějaký příběh. Příběh o lásce, zradě, ale třeba i vraždě. A pokud chceš splnit onu přísahu, kterou jsi Antei dal, bude se to v tobě prát.
Jejich láska nezná hranic…
Banishers – Hratelnost
Hraje se to prostě skvěle. K čemu bych to asi nejvíce přirovnal, tak je možná God of War. S pistolí střílíš různé sudy ze stromů, aby z nich vypadly nějaké věci, po celém světě je spousta všelijakých truhel, musíš zasáhnout dva – tři cíle, aby ses dostal dál, či něco otevřel a tak dále. I lezení po skalách či průrvách, kotouly, úskoky nebo boj samotný – vše je velice podobné. Ale ona to není výtka, ba naopak. Funguje to skvěle a hra je svižná.
Co mě nejvíce baví, tak je to, že během cestování „nejsi sám“. Antea je tam stále s Tebou, často si povídáte, nebo tě upozorní na něco zvláštního. Hra má u každého ohniště i tzv. rychlé cestování, ale přiznám se, že jsem ho používal jen minimálně. Prostě mě ten pokec bavil natolik, že jsem rád stovky metrů chodil, místo abych se tam jedním kliknutím tlačítka okamžitě přesunul.
Navíc, kdykoliv během hry se můžeš na Anteu přepnout a hrát s ní. Ono je to mnohdy i nutné, protože když Redovi zasvítí pravá rukavice, je v okolí vždy nějaká neviditelná truhla, nebo něco, co vidí jen Antea. Musíš tedy na ní obrátit o pomoc a věc odhalit.
U každého ohniště pak můžeš vylepšovat vše co máš, včetně dovedností. Jejich strom je celkem rozvinutý a má více možných kategorií. Vylepšuješ nejen své schopnosti, ale i ty Anteiny, protože i ona může zasáhnout do soubojů a tím se stávají ještě více zábavné.
Banishers – Souboje
Red ovládá svou ruční zbraň na blízko a po chvíli získá i střelnou. Útoky na blízko mají svůj lehký a těžký úder (to zase nejvíce připomíná Zaklínače 3). Zajímavostí na střelné zbrani je to, že má neomezeně nábojů a nemusíš je teda hledat, ani kupovat. Nevýhodou je, že nabití trvá asi cca 2-3 vteřiny, takže nemůžeš pálit rychle za sebou. Dá se ale získat vylepšení, které ti odemkne následující: Red vypálí ze zbraně, přepneš se na Anteu, ta udělá patřičný útok, přepneš se na Reda a máš nabito okamžitě a můžeš pálit.
Takových komb – Red, Antea, Red je několik, ale já je nějak moc nevyužívám, protože v té rychlosti si je ani nepamatuji. Navíc, z důvodů recenze jsem si zapnul příběhový mód, takže moc kombinovat ani nemusím. Ale koukal jsem na gameplay, kde to klučina hrál na tu nejtěžší a tam se ono přepínání velmi hodilo, takže věřím, že si to mnozí taky vychutnáte. Antea totiž jako neživá nemá lištu života, má jen energii. A existuje taky perk, že zatímco bojuje ona, Redovi se životy doplní, takže i proto ono přepínání postav během boje rád využiješ.
Banishers – Úkoly
Tady v tomto zase hra nejvíce připomíná detektivky alá Sherlock Holmes, či Agátha Christie. Pokaždé jde o řešení záhady, ve které figuruje živý člověk a duch někoho jemu blízkého, který ho pronásleduje. Ty musíš přijít na to, co se mezi dotyčnými stalo a proč duch neodpočívá v pokoji a poté ještě vynést nad celou situací rozsudek. Ducha můžeš buď násilně vymýtit, nebo naopak v míru propustit na svobodu, ale také z problému obvinit onoho pozůstalého, což má povětšinou nějaké další tragické následky.
Hlavní dějová linka by ti měla zabrat kolem 20 až 25 hodin a pokud zahraješ i vedlejší úkoly, dostaneš se zhruba na dvojnásobek. Vedlejší úkoly plnit rozhodně doporučuji, protože jsou zábavné a vždy najdeš nějaký ten detail, který ti pomůže ke splnění tvého cíle.
Pokud to budeš hrát jako já a sbírat každou blikající věc, každou bedýnku, klidně si ještě 10 hodin přidej. Když k tomu pak připočteš ještě to, že při každém odpočinku, kdy si doplníš životy, tak se všechny příšery respawnují a ty můžeš jak se říká „grindovat a levelovat“, hodiny ti klidně ještě naskáčí.
Nebude ale cena za lásku příliš vysoká?
Banisher – Pár slov závěrem
Bloumání místní přírodou je super. Doprovázející Antea a pokec s ní během celé hry je úžasný. Řešení úloh je perfektní, ale při vynášení rozsudků jsem na vývojáře často „nadával“. Jelikož jsem se rozhodl jít jen jednou cestou a chtěl jsem, aby mé volby byly jednoznačné. Ale mnohdy se mi nelíbily, to je nutno přiznat.
Málokdy a nebo téměř nikdy nehraji hru podruhé. Tentokrát udělám výjimku a hru si po nějakém čase dám ještě jednou. Údajně má být pět různých konců a já si to příště zahraji úplně jinak a volit budu podle toho, jak si to ona postava zaslouží… a ne dle toho, co jsem Antei přísahal.
Zdá se, že hra chyby snad ani nemá. Ale o jedné bych napsat mohl. To, že je to koridorovka, to mi ani tak nevadí. Ale stejně, jako už u dneska zmíněného GoW, tak ani tady Red či Antea nejsou schopní skoku. Takže, pokud to není naskriptovaný strom, či most, tak se postava přes nic nedostane. Chybí prostě tlačítko pro skákání. Samozřejmě kromě toho klasického, když se ti objeví na obrazovce, že jen z toho místa si skočit nahoru nebo dolů můžeš, popřípadě slanit či vyšplhat.
Také mi chvíli trvalo si zvyknout na údery pomocí tlačítek RB a RT (hraji na gamepadu – ale hrálo se to super). To jsou ovšem maličkosti. Dá se na to zvyknout a hře to na zábavnosti moc neubírá.
Pařané první gameplay ohodnotili plným počtem hvězdiček a já s tím naprosto souhlasím. Na tuto hru vznikla také komunitní čeština pro PC, kterou si můžeš stáhnout popřípadě zde. Pokud hraješ na konzoli, Ruda našel řešení viz toto video, kde je podrobný návod, jak přes program Mort si každou hru do češtiny přeložit.
DON’T NOD prostřednictvím Focus Home Interactive svou hru vydal 13. února 2024 a Banishera si můžeš zahrát na PC, PS5 a Xbox Series X/S.
Rudův první gameplay z PS5 můžeš shlédnout zde:
Pokud chceš, můžeš kouknout na toto sedmi minutové video, jak si samotní herci užívali jedno z prvních rozhodnutí ve hře. POZOR SPOILER!
Klady
- příběh
- super vedlejší mise
- volby rozhodování
- emoce
- atmosféra
- 5 různých zakončení
- herci a dabing
Zápory
- omezení pohybu
Chceš si zahrát kvalitní souls, detektivku, milostný příběh, či akční RPG hru? Nemusíš kupovat 5 her – kup si Banishers: Ghosts of New Eden. Z každé kategorie si bere něco. A nedělá to jen tak napůl. Od skvělého příběhu lásky až po kvalitní mlátičku – to vše Banishers nabízí. Hra sice nemá „mulťák“, ale nikdy vlastně nehraješ sám. Red je s Anteou a Antea je s Redem. Setkají se nakonec spolu? To Ti ale už neprozradím, zjisti si to po dohrání 25 až 50 hodinách sám. A pokud si po jejím konci budeš říkat, že takhle by to být nemělo, že jsi přeci jen měl něco udělat opačně – tak si to dej podruhé a po sléze tak udělej. Je velká pravděpodobnost, že tvé nové dobrodružství skončí jinak… Mě hra natolik vzala, že musím dát druhé devadesátkové ohodnocení. Mít tam oficiální české titulky, dám snad 100 procent!
Recenzovaná verze:
PlayStation 5 / PC
%
Pařanovo hodnocení
Reaguj na tento příspěvek a zapoj se do diskuze na Facebooku:
Sony PlayStation 5 CZ/SK Pařanská skupina ☛ https://www.facebook.com/groups/playstation.skupina/permalink/2340798589447418/
Microsoft Xbox Series X|S CZ/SK Pařanská skupina ☛ https://www.facebook.com/groups/xbox.skupina/permalink/926567031996753/
Steam ⚡ Epic Games Store CZ/SK Pařanská skupina ☛ https://www.facebook.com/groups/pc.games.skupina/permalink/1087821662269489/