Vítej pařane v roce 873, kdy Vikingové byli nekonečnou hrozbou pro Evropu, která se díky Karlu Velikému teprve nedávno vzpamatovala po pádu římské říše. V době, kdy se ještě plně nerozvinul fiktivní konflikt mezi templáři a assassíny.
Assassin’s Creed Valhalla je další hrou ze série s assassinskou tématikou, vydávaných firmou Ubisoft již od roku 2007. Může tě překvapit, že se původně mělo jednat jen o spin-off k jiné slavné sérii Prince of Persia, vzniknuvší v malé, kanadské pobočce této slavné firmy. Ale slovy klasika: „I cesta dlouhá tisíce mil začíná jedním krokem“, tak i u téhle obří sérii stále stojí jeden člověk, legenda herní scény – designér Patrice Désilets.
Vzhledem k tomu, že pro tuto herní sérii je typický historizující podtext, který je na herní scéně vzácností (vyjma takřka dokonalého Kingdom Come: Deliverance), dovolím si malou exkurzi do historie.
Největší sláva Vikingů byla v 8.-11. století, kdy představovali hrozbu pro evropská království, která se snažila vzpamatovat z pádu římské říše. Málokdo ale ví, že Vikingové byli i skvělý obchodníci a že stáli za zrodem ruského impéria. Erik Rudý doplul do Grónska, jeho syn Leif na východní pobřeží dnešní Kanady. Stopy Vikingů lze nalézt například i v proslulém chrámu Hagia Sofia v Istanbulu – ve formě „vandalských“ run vyrytých do zábradlí na ochozu chrámu. Náš region byl jimi také ovlivněn. Na Vikingy Tunna a Gommona asi neměl dobré vzpomínky patron českých zemí svatý Václav. Podle legendy mu, na popud jeho matky Drahomíry, uškrtili závojem babičku Ludmilu. Která byla později prohlášena (stejně jako on) za svatou.
Severská mytologie
Toto je poslední přírůstek do „nové trilogie“ assassinských her. Po horkém Egyptu, helénistickém Řecku se totiž vydáváš na chladný sever. Hra se odvíjí na pozadí souboje Skrytých (předchůdci Assassinů) a Řádu prastarých (budoucí Templáři). Chopíš se role Eivora, udatného Vikinga. Ale také nemusíš. Díky propojení hry se současností (sci-fi prvky, viz projekt Animus) si můžeš jednotlivá pohlaví střídat i během hraní.
Pokud ti hraní za Eivora v ženském podání však přijde lákavé, přijmi moje varování. Eivor postrádá ženské charisma Kasandry z předchozího dílu. Kdyby bylo na mně, tak bych hrál raději za Katheryn Winnick, známé ze seriálu Vikingové.
Pomsta je motivací
Úvod hry začíná v zasněženém Norsku. Příběh se točí okolo klanové krevní msty, kdy je tvou hlavní snahou pomstít smrt svých rodičů. Brzky se ale děj rozvine a staneš se součástí takřka globálního boje o moc mezi předchůdci assassinů a templářů. Dějová linka pokračuje v postrománské Anglii. Toho času rozdrobené na jednotlivá království, která spolu soupeří o moc. Budeš vytvářet spojenectví a pomáhat důležitým osobám k moci. Tvá postava tak bude plenit, rabovat a s radostí zabíjet předchůdce templářů.
Anglie je zemí překypující civilizací nedotčenou přírodou a různorodou architekturou – tedy tím, v čemž tato série exceluje. Čeká tě objevování nádherných lokací, v nádherném vizuálu. AnvilNext engine od Ubisoftu dokáže vykouzlit jak sychravý podzim se zapadajícím sluncem, tak kouzelnou vánoční zimní atmosféru. Čeká tě spousta překvapení, dobrodružství, aktivit i rozhodnutí, kdo přežije a kdo se k tobě přidá.
A v čem se jednotlivé hry v sérii liší? Jedné věci si všimneš hned na začátku a tou je nepřítomnost české lokalizace. Jistě, i s minimálními znalostmi angličtiny hru lze dohrát, ale v některých dialozích, či aktivitách se budeš cítit nepohodlně. Druhou změnou je nutnost pečovat o svoji osadu na anglickém území. Budeš řešit nejen spoustu potíží, spojených se zásobováním a rozvojem, ale i sousedské pře. Nečekej ale spory typu, komu patří spadlá jablka přes plot, to vážně ne. Čeká tě takřka detektivní práce, kdy budeš řešit vraždy…
Hratelnost nezklamala
Základem hry jsou obsahové mise odehrávající se v otevřeném světě. Cestování za pomoci Quickpointů zůstalo zachováno. Mnohem častěji se budeš, díky konstrukci vikinských drakarů, plavit po říčních tocích. S povděkem kvituji omezení nadbytečného, nudného grindování i vedlejších misí a herní vaty. Při tom všem, včetně lovu divé zvěře, se budeš kochat nádhernou krajinou, brodit po kolena sněhem, snažit se neumrznout v ledových vodách fjordů.
Soubojový systém také prošel mírnou inovací. Na jednu stranu sice soupeři často čekají, až na ně přijde řada, na druhou ale už nefunguje oblíbená taktika utéci z boje, schovat se a automaticky se vyléčit. Na boj má také vliv množství staminy (výdrže). Zásoba šípů je omezená a nejde jen tak skočit do inventáře a vycraftit si nové. Proto neuplatníš taktiku s bossem, kdy couváš, uhýbáš a zbaběle jej ustřílíš k smrti. Souboje jsou brutální, přesně tak, jak se od drsných seveřanů očekává. Ovšem pokud preferuješ jemnocit neurochirurga před klasickou řezničinou, stále je zde vítaný stealth s assassinským průchodem hrou.
V rámci vylepšování postavy je strom dovedností rozsáhlý, v podobě souhvězdí, které se ti postupně odemyká s investováním skill pointů. Oproti předchozím dílům se do určité míry jedná o investici na slepo s prvkem překvapení.
Krása je jednotou v rozmanitosti
Vizuál hry je jedním slovem je úchvatný. Pokud se na tebe štěstí usmálo a máš možnost hrát na nové generaci herních konzolí, budeš obdivovat textury doslova ostré jako břitva.
Konzole PlayStation 5 i Xbox Series X přináší do her nativní 4k, 60 fps a ray tracing. Tyto tři věci ale připomínají jednu obecnou pravdu o ženách. Každá žena může být krásná, inteligentní a nevinná. Ale nikdy neplatí všechny tři najednou. Podobně je tomu i u konzolí. Připrav se, že posledním patch opraví a umožní, že Valhalla může běžet na Xbox Series X v Performance módu na stabilních 60 fps v dynamickém 4k rozlišení, nebo v Grafickém módu při 30 fps se stabilním 4k rozlišením. Preferuji Performance mód, plynulost pohybu předčí hezčí statické panoramata. Ale volba je na tobě. V obou případech hra běží bez ray tracingu. Pokud si kladeš otázku, jak je na tom PS5, pak jsou si obě konzole v grafice prakticky rovny.
Co se týče grafiky, nemám výtek, hra je plynulá. Výjimečně tě čeká jen nějaký drobný glitch, např. při chůzi do prudkého svahu můžeš nakouknout pod povrch terénu. Nic zásadního. Spousta lidí má výtky vůči optimalizaci. Obecně ale u tak rozsáhlých open-world her nelze očekávat hru zcela bez chyb již při svém vydání.
Hudební stránka a zvuky jsou velikou přednosti této hry. Několikrát jsem se přistihl, že jen tak stojím, bezcílně sleduji okolní přírodu a se zatajeným dechem naslouchám zvukům přírody a hudebního podkresu. Při plavbě lodí si ostatně některé písně můžeš se svojí posádkou i zpívat.
Pusť si Rudův Let’s Play ve 4K:
Závěrečné hodnocení
Klady
- hratelnost je lepší než dříve
- vizuální stránka a design
- potlačené nudné grindování
- hudební doprovod a zvukové efekty
- atmosféra a příběh
Zápory
- absence české lokalizace
- občasné grafické bugy
- méně atraktivní ženská hrdinka
- monotónnost v pozdějších fázích hry
Závěr:
Jedná se o důstojné završení novodobé assassinské trilogie, odehrávající se v zasněženém Norsku a v Anglii po pádu Římské říše. Přináší desítky hodin excelentní zábavy s pozitivními změnami hratelnosti v nádherném grafickém kabátku, tentokrát ale již bez české lokalizace.
Recenzovaná verze:
Xbox Series X
%