Pojmy jako voodoo, zombie, živý mrtvý, mrtvák nebo filmy George A. Romera i seriál The Walking Dead jsou neklamnou známkou fascinace lidstva světem mrtvých či životem po životě. Není proto překvapením, že tato tajemná a vědecky neuchopitelná část našeho bytí se stala častým a oblíbeným tématem počítačových her. Přiznám se bez mučení, že ani já nejsem výjimkou a svět živých mrtvých mne od jakživa zajímá. Navíc ve hrách se zombíky jako nepřáteli nemusím řešit morální dilema – ukončit existenci nemrtvého je de facto aktem milosrdenství. I když v podání polských vývojářů se jedná o hodně krvavou záležitost.

Pojďme ale k samotné hře. Za výrobou Dying Light 2 Stay Human stojí vratislavské studio Techland, založené v roce 1991 Pawlem Marchewkem. Techland má za sebou několik úspěšných her, jako Call of Juarez či zombie survival Dead Island z roku 2011. Přímím předchůdcem této hry je Dying Light z roku 2015 od stejného studia, který byl taktéž survival hororem s RPG prvky a dějem odvíjejícím se v otevřeném městě. Již ve zmíněné jedničce byl přítomen parkour i dynamický denní a noční režim. Spousta hráčů také ocenila možnost kooperativního hraní se svým kamarádem/kamarádkou, která pochopitelně nechybí ani v tomto druhém pokračování. První díl získal českou lokalizaci na konzolích až s odstupem času. Jsem proto jsem potěšen, že na nás naši severní sousedé mysleli a české titulky jsou ve hře přítomny i na konzolích hned v den vydání.

Zůstaň člověkem

Znalost původní hry není pro její hladké pokračování nezbytné, nicméně malá rekapitulace předchozího děje není na škodu. V prvním díle jsi se podíval do tureckého města Harram, kde z výzkumné laboratoře GRE (asociace s tou ve Wu-chanu je čistě náhodná) unikl zákeřný virus. Ani zde roušky před šířením zombie apokalypsy nebyly účinné a tak bylo město uzavřeno do karantény a následně bylo vybombardováno. Lidstvo přežilo jen díky vakcíně a zdálo se, že všechny hrůzy vyvolané zombie infekcí už skončily. Nicméně laboratoř GRE nadále pokračovala ve své činnosti a tak se na světě objevila nová mutace zákeřného viru, na kterou však již žádná vakcína nezabrala.

Po desítkách let po skončení prvního dílu se na scéně objevuje tvé alter ego. Jsi tulák, postapokalyptický posel a odpadlík jménem Aiden. Tvým revírem jsou lesy mezi osadami. Tvé tempo, kterým překonáváš překážky při parkouru je vražedné . Tví protivníci jsou nejen zombie, ale i banditi a vyvrhelové společnosti. Muži jako jsi ty pracují ve dne v noci.

Tvým úkolem ve hře ale není pomáhat a chránit, ale vrátit se do poslední bašty civilizace, do posledního lidského města Villedor kdesi na periferii Francie. Kde jsi vyrůstal, ale kde na tobě a na tvé sestře Mie dělali děsivé pokusy. Máš tak jasný cíl: zachránit ji. Po tvém návratu se ale ocitneš v mlýnském kole četných a dramatických událostí. Budeš zatažen do mocenského boje lidských frakcí, odhalovat jejich špinavé praktiky a zároveň při plnění tvých hlavních i vedlejších úkolů se budeš snažit zachovat i svoji lidskou podstatu. Koneckonců tak i zní podtitul samotné hry: Stay Human – zůstaň člověkem.

Nudit se nebudeš

Již hlavní úkolová linka je zajímavá a dlouhá, plná překvapení a akce, která zabere přibližně tři desítky hodin. Ale ani vedlejší činnosti nepřijdou zkrátka. Naštěstí se nejedná jen o obvyklou herní vatu – dojdi, zabij, dones. Ve hře jsou mise, při kterých budeš muset činit zásadní rozhodnutí, jenž mají vliv na další vývoj hry a na vztahy s jednotlivými frakcemi. Budeš se tak muset často rozhodovat, komu pomůžeš a zda i někoho zradíš. Nudit se u této hry rozhodně nebudeš, variabilita úkolů a průzkum lokací s funícími zombiemi za krkem ti nedají ani na chvíli vydechnout. K tomu všemu samozřejmě patří i budování zabezpečených útočišť a obsazování území.

Akční herní složku zde významně ovlivňuje fakt, že ve hře jsou omezeny střelné zbraně. Budeš tak nucen přemýšlet a taktizovat, používat stealth dovednosti, využívat prostředí, včetně alarmů v autech i nástražných systémů. Na hratelnost má také zásadní vliv denní a noční cyklus. V noci je hra podstatně těžší, neboť tě nutí sbírat a jíst UV houbičky a hledat bezpečné zóny s UV světly, které nemají zombie rádi. Při setmění jsou navíc nepřátelé mnohem aktivnější a pokud tě spatří skupina více zombíků, začne na tebe jejich honička, která se může stupňovat podobným způsobem, jako když tě honí v sérii GTA policie. Zde platí hlavně vzít rychle nohy na ramena a někam se skrýt. V noci tě čeká i několik výzev a bossfighty s mnohem většími či rychlejšími mrtváky. Pořád proto budeš mít co dělat a často se budeš muset rozhodovat, zda si od příběhového úkolu náhodně odskočíš a někoho třeba tím i zachráníš.

Parkourem přes překážky

Co se týče obsahu herní náplně, je potěšitelné, že vývojáři plánují hru rozšiřovat po několik následujících let, stejně jako tomu bylo u prvního dílu. Postupem ve hře tě bude provázet propracovaný systém RPG se specifickým stromem dovedností, při jehož využívání oceníš české popisky. Má dvě složky: bojové a parkourové schopnosti s oddělenými XP, takže si budeš moci sám vybrat, kam a kolik bodů investovat.

Rád bych se ale vrátil k výše zmíněnému parkouru, protože to je jedna z věcí, které činí hru značně odlišnou od konkurence. Svět živých se do značné míry přesunul na střechy opuštěných budov. Které z důvodu alergie mnohých nemrtvých na sluneční svit je snadnější bránit, či využívat k přežití. Vyjma obvyklého skákání a lezení nově přibyly zavěšené provazy, později přibude i padák a lano s hákem. Díky dobré optimalizaci, i když za cenu nižšího rozlišení obrazu, je pohyb plynulý, dynamický a rychlý. Byť je aut ve hře přítomných mnoho, jezdit se v nich nedá. Časem se ti ale na přesun delších vzdáleností odemkne možnost rychlého cestování.

Hru je možno projít sólo, nebo v kooperaci. Přítomný multiplayer jde tak daleko, že ji lze hrát s dalšími třemi kamarády. Dokonce můžeš někoho požádat o pomoc i náhodně. Každý z hráčů si pak do takové hry přinese své vlastní vybavení a zkušenosti. O důležitých rozhodnutích se následně hlasuje společně s tím, že hlavní slovo má ten hráč, ke komu se ostatní připojili.

Grafika a technický stav

Pokud se ptáš, zda se dá jedním slovem ohodnotit grafika této hry, potom má odpověď zní: ano s tím, že grafika je půlgenerační. Zejména některé textury při bližším pohledu působí jako z konzolí minulé generace.

Na jednu stranu je jistě fajn, že se neobjevuje podobný problém s hratelností a plynulostí jako u launche jiné hry polských vývojářů (ano, jsi to ty Cyberpunku 2077). Na výkonném počítači je Dying Light 2 plynulý s četnými možnostmi nastavení. Na druhou stranu ale majitelé konzolí mohou být zklamáni nižším rozlišení, než na jaké jsou zvyklí, pokud chtějí hru hrát s větší plynulostí. Posuď sám, na konzoli Xbox Series X běží tato hra ve třech režimech: výkon (1080p s 60 fps), kvalita (1080p s 30 fps a ray tracingem) a rozlišení (1944p s 30 fps). Na konzoli PlayStation 5 jsou tyto možnosti obdobné s tím rozdílem, že v režimu rozlišení běží v 1800p s 30 fps. Na konzoli Xbox Series S potom hra běží pouze ve 1080p s 30 fps.

Ray tracing je zde aplikovaný na stíny a ambient okluze, ale ve srovnání s PC verzí zaostávají. Na první pohled je zřejmé, že ani na jedné z next-gen konzolí se nedá hovořit o nativním 4k. Ale musím vývojáře pochválit, soustředili se na stabilní výkon – framerate s vědomím toho, jak je tento parametr zásadní pro rychlou městskou akci vnímavou pohledem vlastních očí. Do budoucna je dle slov vývojářů prostor pro VRR (navýšení frameratu nad jeho základní hodnotu u zobrazovacích zařízení, které tuto funkci podporují) i jiná vylepšení.

Hru jsem hrál na konzoli Xbox Series X a jiný režim, než se 60 fps bych nevolil. S režimem upřednostňovaného rozlišení je však hra na 4K monitoru/TV více ostřejší a mnohem lépe se Ruda dle jeho vyjádření u toho kochá. Ostatně podívej se na video z jeho prvního streamu pod touto recenzí, kde si s nastavením hry dost dlouho pohrával a nakonec zůstal v režimu rozlišení, že se dá prý na těch 30 fps časem i zvyknout.

Na počítači Dying Light 2 podporuje DX11, DX12 a DX12 s ray tracingem. Lze využít samozřejmě i technologii DLSS , která má pozitivní vliv na plynulost a kdy pak není problém dosáhnout vysokou snímkovou frekvenci i při příjemné a detailní grafice s vysokou dohledovou vzdáleností.

Občasné technické chyby, glitche či nelogičnost v AI NPC postav se sice projevily, nejedná se ale o nic zásadního, nebo častého a věřím, že připravovaný velký patch, o kterém se už dlouho mluví, velkou část z těchto chyb i opraví.

Zvuková stránka této hry je velice dobře zvládnutá a pomáhá dotvářet atmosféru postapokalyptického světa plného strachu, bolesti i nebezpečí. Hudba zde plynule přechází od jemného podkresu klidných lokací do dynamického rytmu při bojových sekvencí. Všechny rozhovory jsou profesionálně nadabované, včetně rozhovorů vedlejších postav. Celkový počet řádků dialogových textů oproti předchozímu dílu hodně narostl, což díky lokalizaci do našeho rodného jazyka není pro české hráče již žádný problém.

Pusť si z Rudovo gameplay:

Rudovo kompletní let’s play seriál z této hry nalezneš ZDE

Další záběry ze hry

Závěrečné hodnocení

Klady

  • výborná kombinace městské akce, parkouru, survivalu
  • hlavní i vedlejší příběh
  • nutnost dělat rozhodnutí s vlivem na další děj
  • množství obsahu
  • design prostředí
  • náročný i zajímavý soubojový systém
  • kooperace více hráčů
  • česká lokalizace

Zápory

  • vizuálně je hra na rozmezí old-genu a next-genu
  • některé vedlejší postavy a úkoly jsou snadno zapomenutelné
  • občasné technické chyby

Závěr:

Dying Light 2 Stay Human je důstojné, očekávané a velice dobře zpracované pokračování. Hra nabízí vyvážený mix akce, survival složky, parkouru, RPG dovedností, silné hlavní dějové linky i zajímavých vedlejších úkolů s nabídkou mnohahodinové kvalitní zábavy. Oceňuji, že nechybí ani možnost kooperace pro až čtyři hráče. Jen je poněkud škoda, že kvalita rozlišení a některých textur nedosahuje současných standardů.

Recenzovaná verze:
Xbox Series X

%

Pařanovo hodnocení

Reaguj na tento příspěvek a zapoj se do diskuze na Facebooku:

Microsoft Xbox Series X|S CZ/SK Pařanská skupinahttps://www.facebook.com/groups/xbox.skupina/permalink/525578878762239/

Steam ⚡ Epic Games Store CZ/SK Pařanská skupinahttps://www.facebook.com/groups/pc.games.skupina/permalink/652172455834414/

Ohodnoť tento článek, nebo ho sdílej: