Obchodní strategie z nemocničního prostředí Two Point Hospital vyšla původně před rokem a působila spíše jako nostalgický vtip, než jako pokus o správnou simulaci. Přestože jsem její originální vzor Theme Hospital nikdy pořádně nehrál, mohu říci, že byla na svoji dobu velmi unikátní a doteď v určitých mechanikách nepřekonaná.

Nyní se mi do rukou dostala její Jumbo edice pro Nintendo Switch, která obsahuje jak základní hru, tak i čtyři velká rozšíření a dva balíky předmětů. Díky této edici a přídavcích v ní obsažených tě celkem čeká 27 nemocnic, 189 nemocí a nepřeberné množství vybavení, které si můžeš do svých špitálů pořídit. V rámci jednotlivých rozšíření získáš i nové oblasti s novými specifickými výzvami. Pojďme se na to podívat ale hezky od začátku.

Zábavný pacienti

V Two Point Hospital provozuješ nemocnici (kupodivu). Vše je kontrolováno z pohledu ze shora a hra je v pěkném 2.5 D grafickém hávu. Zaměstnanci se dají přenášet z místnosti do místnosti, ale je možné je nechat pracovat i automaticky. Všechno to začíná jednoduše – musíš postavit recepci, do které budou lidé vstupovat a poté ordinaci praktického lékaře, ve které ti praktik poskytne první diagnózu.

Pak musíš začít přidávat specialisty. Určitě budeš potřebovat, aby lékárník vydal správné léky, psychiatr, aby vyléčil vtipně se pohybující postavičky, jako by to byli rockoví hudebníci. Nesmí chybět lůžkové oddělení a místnost s podezřele vypadajícím přístrojem, který léčí lidi, jejichž hlavy se změnily na žárovky. Tyto stroje léčí tak, že odstraní žárovku a našroubuje nové hlavy na její místo. Je to naprosto šílené a o tom to celé je.

Trochu i duchařina

Jak postupuješ hrou, tak se nemocnice brzy naplní bzučivou energií. Před praktikem se udělá velká fronta pacientů, kteří čekají na diagnózu, protože lékař odešel na přestávku a hraje minigolf v odpočinkové místnosti – asi jsem tam opravdu ten minigolf dávat neměl. Pozitivní je, že z tohoto davu vyděláš pěkný balík, protože znudění pacienti v mezičase navštíví kafetérii, či jiné místo, kde nechají své peníze.

Když už mluvíme o pacientech, občas se stane nevyhnutelné a někdo umře. Bohužel se stanou duchem a začnou strašit všechny vaše žijící pacienty, což povede k velkému poklesu reputace nemocnice. Mohli byste tam poslat správce, aby vysával ducha vysavačem, ale správce se v současné době zabývá toaletou, která byla ucpaná skutečnou cihlou a…

Centrum odpočinku

Nemocnice roste a roste. Jako většina simulátorů i Two Point Hospital tě chce zaměstnat tím, že ti ztenčí zdroje a dá tucet věcí k monitorování najednou. Je to dobrý herní koncept. Často jsem musel v logu pacienta najít, co bylo špatně a kde strávil nejvíce času. Poté, co jsem ve vzdálené části mé nemocnice vybudoval záložní ordinaci praktického lékaře, abych odstranil zátěž některých mých dalších lékařů, jsem si uvědomil, že pacienti, kteří tam byli směrováni, měli s mojí nemocnicí mnohem horší zkušenosti.

A tak jsem si vzal malý rohový prostor a udělal ho krásný a pohodlný s automaty na nápoje i občerstvením a knihovničkou, aby měli i nějaký čtecí materiál. Skutečně to bylo jen pro pacienty ordinace tohoto praktického lékaře, ale jak moje nemocnice dále rostla a poblíž byly přidávány další pokoje, stala se pro všechny nemocné lidi příjemným malým sociálním centrem.

Nemocniční manažer

Dalším nejvýznamnějším aspektem řízení nemocnice Two Point Hospital je samotný personál. Existují čtyři typy zaměstnanců, které potřebuješ řídit – asistenti, kteří se starají o recepční a prodejní povinnosti, lékaři, zdravotní sestry (které řídí vše, co lékaři ne) a správci, kteří se zabývají modernizací technologií, chytáním duchů, opravou strojů a třeba i odstraňování problémů u ucpaných toalet, jak je zrovna potřeba.

Různí zaměstnanci mají různé atributy, přičemž někteří lékaři mají šílené manýry a někteří asistenti jsou nejmilejší na světě a mají také lepší oblibu u pacientů, přičemž zkušenější zaměstnanci mají lepší práci, ale také chtějí více peněz.

Budeš muset zajistit, aby všichni vaši zaměstnanci byli šťastní a profesně naplnění. Management zaměstnanců je největší výzva v celé nemocnici, ale odměnou je nemocnice fungující jako přesně seřízené hodinky.

Čas rány zahojí

Není ovšem vůbec jednoduché se propracovat ke krásně fungující nemocnici. Je nepříjemné sledovat stoupající křivku úmrtí, když jsi v mínusu a tvoji zaměstnanci jsou přetížení. Pacientů neustále přibývá, přinášejí nové nemoci a nemocnice často potřebuje nové místnosti a specializace. Je to boj o holý život digitálních panďuláků, kteří ti často házejí klacky pod nohy. Hra tě navíc provede jen základními tutoriály a část důležitých herních mechanik ani neukáže.

Cože? V lůžkové části můžu mít víc sester, když udělám tohle? Anebo pacient nemusí po druhé k praktikovi, když specialista na 100% určil, co mu je? Takových mechanik je více a prospělo by, kdyby byly přehledně nabídnuty místo toho, aby to bylo poschováváno někde ve statistikách. Přesto jsem ani jednou nezkrachoval a hra mě skoro nikdy nedokázala potrestat za špatné rozhodnutí. Všechno co postavíš, se totiž dá za stejné peníze zase prodat a špatnou obsluhu můžeš propustit a najmout si novou.

Co se týče technického zpracování, tak hra graficky nevypadá špatně. Také obstojně běží, až na záseky při načítání a ukládání. Bohužel má totiž na konzoli Nintenda Switch dlouhé loadingy a zažil jsem i nějaké pády. Ovládání na ovladači je také chvílemi na návštěvu psychiatra. Každé tlačítko v každém menu dělá něco jiného, a jelikož v takovýchto menu budeš trávit většinu času, tak to negativně ovlivňuje herní zážitek. I přes výčet zde uvedených záporů hra ale nabízí skvělou zábavu a dokáže upoutat na mnoho hodin. Bylo by proto škoda ji kvůli drobnostem odsoudit , chce ji dát trochu čas…

Pusť si Rudovo testovací gameplay ze Switche:

Další záběry ze hry

Závěrečné hodnocení

Klady

  • široká škála nemocí
  • věrný nástupce Theme Hospital
  • vtipné animaci a popisky

Zápory

  • složité menu s nešikovným ovládáním
  • nepřesné vybírání lidí na mapě
  • pomalé starty nemocnic

Závěr:

Hra není pro každého, přesto pohled na nemocnici hemžící se lidmi je uspokojující. Pro milovníky simulátorů může být chvílemi moc jednoduchá, ale vyčnívá svým humorem a přímočarostí. Nebyla mi jasná cílová skupina hráčů, ale lidé, co hráli původní Theme Hospital si tu jistě najdou své. Jumbo edice díky svým rozšířením tě zabaví na několik desítek hodin a volná hra prodlouží už tak dlouhý herní čas. Přesto Two Point Hospital příliš neinovuje a poté, co prozkoumáš všechny herní mechaniky tě může začít nudit. Z počátku jsem chtěl dát hře horší hodnocení, ale časem jsem se to této hry “zažral” a opravdu mě začala bavit.

Recenzovaná verze:

Switch

%

Pařanovo hodnocení