Japonská RPG série Tales je s námi již více jak čtvrt století. První díl Tales of Phantasia vyšel již v roce 1995 pro první PlayStation a znamenal úspěch. Nové díly proto na sebe nenechaly dlouho čekat. V rozmezí let 2002 až 2009 jich vyšlo dokonce devět. Poslední Tales of Berseria však před dlouhými pěti lety původně pro PlayStation 3 a o rok později v roce 2017 v ostřejší kvalitě i pro PlayStation 4.

Dosud nejdelší odmlka se myslím vyplatila, hráči dychtící po novém dílu ho vzali v obchodech útokem a nejnovější díl Tales of Arise tak slaví hned po vydání skvělé prodejní úspěchy. Velký podíl na tom všem má ale i přístupnost pro běžné hráče a vysoká kvalita, jaké se hře dostala. Je to první díl, který vyšel i na novou generaci konzolí PlayStation 5 a Xbox Series. Dostupný je ale i na té starší PlayStation 4 a Xbox One, byť tam nevypadá tak hezky. Co je však nejen z marketingového hlediska zajímavé, je fakt, že je to poprvé, kdy se tato série dostala i na konkurenční Xbox. Co si pamatuji, tak Tales vycházel na PlayStation a případně i Windows, ale Xbox vždy chyběl.

Pojďme se tedy na tento již sedmnáctý díl podívat blíže a něco si nastínit i z jeho příběhu, který tě bude provázet touto epickou hrou.

Příběh o lásce a svobodě

Příběh se odehrává ve středověkem světě Dahna, ve kterém jsou již 300 let původní obyvatelé zotročovány mnohem vyspělejší civilizací Renanů, pocházející z jiné planety. Veškeré přírodní zdroje, včetně pěti elementárních energií, jsou systematicky těženy vládnoucí stranou renanů.

Ty, coby hráč, jsi v roli dahnenského mladíka, který se probudil v dolech mezi ostatními otroky a má podivnou helmu na hlavě. Další záhadou tvé postavy je to, že si nic nepamatuješ a také necítíš žádnou bolest.

Hned v úvodu se dostaneš do výru událostí, který způsobí útok hnutí odboje a při kterém se seznámíš s tajemnou renanskou dívkou, kterou pronásleduje její vlastní lid. Zjistíš, že ta dívka má nadpřirozené vlastnosti, protože dokáže způsobit ukrutné bolesti každému, kdo se jí dotkne.

Její bolestivé trny ty však jako jediný necítíš. Jste tak pro sebe stvořený? Ukáže se že ano. Společně se skupinkou dalších dobrodruhů pak vytvoříte skupinu, která budete čelit petici Lordů, disponující elementární silou. Hra má krásný příběh o osudové lásce, který obsahuje mnoho zvratů a poznání.

Dva herní režimy

Samotný gameplay by se dal rozdělit na dvě části. První část je adventurní, kdy chodíš různě po světě, povídáš si s lidmi, dostáváš úkoly, prozkoumáváš širý svět kolem sebe i se kocháš jeho nádhernou krajinou. Druhá část je akční a naštěstí není tahová. Já japonské tahové RPG hry totiž nemusím, přijde mi pak, že za tu postavu ani nehraji a jen ji dávám povely.

Zde se akční část povedla a připomíná mi trochu hack-and-slash rubačku Devil May Cry. Zde je ale každý útok, ať už základní, dorážející či speciální doprovázen výkřiky a neméně často i speciálními anime efekty a filmečky. Útoky se dají také provádět se svými spolubojovníky společně, kdy všichni spojí své síly a zasazí pak nepříteli devastující ránu. Někdy se hodí použít i zastavení času, protože potom se dá zvolit, kam mají naše útoky vést a to se proti těžkým nepřátelům občas může hodit.

V akčních částech nejsi omezen jen na svoji hlavní postavu, ale lze se na všechny postavy ve své družině přepínat. Můžeš si tak vyzkoušet, jaké to je být na chvíli odstřelovačem či třeba kouzelníkem. Postupně do své družiny získáš spoustu postav a je jen na tobě, jakou z nich si oblíbíš, budeš ji vylepšovat a jejich speciální bojové schopnosti i využívat. 

Co se týče přechodu z adventurní do bojové části, tak ten probíhá vždy, když se nepřátelé dostanou až k tvé těsné blízkosti. Obvykle musíš někam dojít, ale ve tvé cestě ti stojí mnoho protivníků. Když však budeš šikovný a budeš se jim v adventurní části zdárně vyhýbat, na boj ani nemusí přijít.

Oba herní režimy, jak adventurní, tak i bojový mě ale bavily stejně a pokud budeš boje často obcházet, tvoje postava se moc nezlepší. Zkušenosti totiž získáváš nejenom za plnění příběhových úkolů, ale i za zabíjení nepřátel.

Rozumný kompromis

Není ale všechno zlato, co se třpytí. Haptická odezva DualSense ovladače není na PS5 moc dobře využita, při cut-scénách sice občas ovladač zavibruje a v soubojích zpětná vazba prostě chybí. Hra je v adventurní části možná až moc ukecaná, ale to japonské RPG hry prostě bývají. Kdyby byla ve hře přítomna česká lokalizace, asi bych se na tu ukecanost pak tolik nezlobil.

Tales of Arise sice obsahuje několik miniher, ale jsou omezené buď jen na některé lokality, např. při rybaření, nebo jsou příliš jednoduché a chybí v nich komplexnost, např. na farmě se zvířaty můžeš jen nakupovat a sklízet.

Celkově jsem se hrou ale nadmíru spokojen. Připomíná mi trochu Final Fantasy VII Remake, který jsem na Pařanském ráji také testoval. Tales of Arise je pro mě ale přístupnější. Myslím, že vývojáři zde udělali rozumný kompromis, který se zavděčí jak hráčům, milující staré klasické japonské RPG systémy, tak i těm novým, kteří na tento typ her zvyklý nejsou. Já právě patřím k těm druhým a tato hra mi nevadí. Možná je to tím, že má také líbivou a působivou grafiku, je krásně výpravná a byla v ní i místa, kdy jsem se skutečně kochal.

Pusť si můj úvodní gameplay z PS5:

Další záběry ze hry

Závěrečné hodnocení

Klady

  • výpravný příběh plný zvratů
  • rychlé a zábavné akční pasáže
  • nádherné lokace zejména exteriéry

Zápory

  • absence haptických funkcí 
  • místy moc upovídaná
  • nemá české titulky

Závěr:

Výpravná adventurní část se krásně skloubila s akční soubojovou a vznikl titul, který ostudu své slavné sérii nejenom nedělá, ale naopak se ještě krásně umí prodat dosud Tales nepolíbeným hráčům.

Recenzovaná verze:
PlayStation 5

%

Pařanovo hodnocení

Reaguj na tento příspěvek a zapoj se do diskuze na Facebooku:

Microsoft Xbox Series X|S CZ/SK Pařanská skupinahttps://www.facebook.com/groups/124136215573176/permalink/452357699417691/

Steam ⚡ Epic Games Store CZ/SK Pařanská skupinahttps://www.facebook.com/groups/203094947408836/permalink/573455200372807/

Ohodnoť tuto recenzi, nebo ji sdílej: