Digitální kopii Sniper Elite 5 k recenzování jsem obdržel od Pařanského ráje, za což děkuji. Dostala se mi tak na disk digitální verze hry pro PlayStation 5. Hra je dostupná i pro systémy PlayStation 4, Xbox One/Series a PC/Steam.

Série Sniper Elite od britského studia Rebellion Developments není žádným nováčkem, je tu s námi už od roku 2005 a od té doby prošla značnou proměnou, avšak v jádru se jedná stále o stejnou hru. Nicméně u pátého dílu jsem měl neustálý pocit, že hraji něco mezi Sniper Elite, Hitman a Splinter Cell. Je to špatně? To se dozvíš v následujících řádcích.

Příběh a úkoly

Ohledně příběhu si nedělej moc veliké naděje. V podstatě je to plytká výplň mezi misemi, kterých je dohromady devět. Točí se okolo operace s názvem Kraken, ale co to znamená nebudu prozrazovat. Po pár hodinách hraní ti bude tato operace plně vysvětlena. Nicméně nečekej zvraty, wow momenty, ani překvapení. Je tedy jasné, že příběh je u této hry až na čtvrtém místě, což je nejvíce vidět na hlavních postavách a dialozích.

Po spuštění kampaně, kterou lze hrát jak sólo, tak ale i v kooperaci, hráče čeká jedna mise za druhou a každá má hlavní úkol a nějaké vedlejší. Jednou máš eliminovat vysoce postaveného důstojníka, jindy neutralizovat rádiové spojení a nebo vyhodit do povětří zařízení v továrně. Z vedlejších úkolů můžeš narazit na sabotáž dělostřeleckých baterií, které likvidují spojence, či hledat tajné dokumenty. Ano, tyto úkoly jsi už viděl v předešlých hrách, ale tady nejde o to co, ale JAK. Blíže to vysvětlím v následujícím odstavci, kde se budu věnovat samotnému hraní.

Gameplay, AI, XP a mapy

Styl hraní, jaký použiješ je čistě na tobě, ale doporučuji to zvážit až po prozkoumání mapy/mise, kdy na základě dané lokace si pak také vybereš vhodnou výbavu. Chceš se „zakempit“ ve vysoké budově s výhledem a potichu/hlasitě vystřílet zmatené nacisty? Máš raději tichý pohyb? Nebo vyznáváš tzv. Rambo styl a rád střílíš do všeho, co se hýbe? Zde je možné vše, ale každý přístup má své výhody i nevýhody. Rambo styl nedoporučuji, protože budeš často umírat. Při tichém postupu můžeš schovávat mrtvoly do beden (poté co jsi zabil či uškrtil oponenta), nebo je také lze házet z útesu, ale měj na paměti, že tento postup je velmi náročný z hlediska plánování, neboť musíš dávat pozor na to, aby tě někdo nezahlédl, či nenašel mrtvolu, což následně vyústí ke spuštění alarmu, jenž přivolá posily. Schovat se do budovy je také možné, ale počítej s tím, že až vystřílíš danou lokaci, musíš se stejně pohnout dál.

Celkově pohyb a možnosti tvé hlavní postavy jsou velmi podobné tomu, co jsme viděli ve Splinter Celu nebo Hitmanovi. Lze škrtit nebo zabít zezadu, následně schovat tělo do bedny ala Hitman, můžeš lézt po okapech/vinné révě a tímto stylem se dostávat nepozorovaně do vedlejších místnosti jako Sam Fisher (ostatně hlasem hlavní postavy se zřejmě také inspirovali Samem) a také je v této hře možné páčit zámky a nastražovat miny do mrtvých těl nacistů. Možností jak tuto hru hrát je proto celá řada. Asi si budeš říkat, že jsi to už někde viděl, ale tím, že to zde funguje na výbornou, se na to nebudeš zlobit. Možností budeš mít mnohem víc, ale nechci je tu všechny vyzrazovat.

Nejednou jsem zkoušel hrát stealth, kdy dřív či později tě objeví, následně se poté schovat v budově a nastražit nášlapné miny. Po vyčištění sektoru se pak přesunout do další části mapy. Pořád je to Sniper Elite hra a proto je potřeba využívat možností, které nabízí a to je například hlasitý zvuk, který maskuje tvoji střelbu. Čekáš ve věži s nabitou sniperskou puškou, až ti nad hlavou proletí letadlo a během tohoto ohlušení vystřelíš a nacisté ani neví, že někdo z jejich řad padl (dokud ho sami neobjeví). Ke zvuku je zde potřeba přistupovat jako k pomůcce. Nechci prozrazovat další fintičky, jak lze ¨vytvořit¨ zvukovou kulisu k maskování tvé akce.

Gunplay je velmi zábavný a snipeření obzvlášť. Vynechám řádky o nazvučení zbraní, které se velmi povedlo. Avšak snipeření tu hraje prim a to je zvládnuto na jedničku. Dalekohledem si označíš oběť, zaměříš puškou, nastavíš dálku na hledí, ve které se nachází cíl, zadržíš dech, balistika ti vypočítá, kam dopadne kulka a vystřelíš. A zde přichází na řadu famózní animace při zásahu kulky. Po výstřelu kamera sleduje dráhu kulky, kulka se zavrtá do hlavy cíle a ty pozoruješ až maniakálně detailní animaci, kdy se tříští kosti, vylétne oko z očního důlku a cáká krev. Vše ve zpomaleném a efektním záběru. Pokud zasáhneš končetinu, zase uvidíš něco jiného. Každá část těla je jinak zpracovaná. Na začátku jsem si říkal, že mě to po čase přestane bavit stále sledovat to stejné, ale je to tak efektní, že se toho nepřejíš a pokud náhodou ano, lze to přeskočit tlačítkem X. Je potřeba dodat, že tyto animace se týkají například i toho, kdy nastražíš nášlapné zařízení anebo i když nestřílíš z pušky, ale třeba ze samopalu. Doporučil bych zkusit vystřelit na granát, který má „nácek“ připevněný u pasu a nejlépe, když je u něj ještě někdo další. O multikilly zde nepřijdeš.

V této hře lze uplatnit i partyzánské techniky, kdy vyřadíte z provozu motor vozidla, způsobíte tím hluk a do motoru vložíte minu. Pokud se nachází někdo v okolí, půjde to řešit a v ten moment vyletí do povětří.

Umělá inteligence je něco, čemu jsem moc nerozuměl. Někdy mile překvapí a podruhé si ťukáš na čelo, jak je možné, že po tobě nejdou. Příklad: Zabarikádoval jsem se v jedné chatě, ve dveřích již leží mrtvola a cca 10 vojáků běhalo kolem a dovnitř nešli. Pískal jsem (máš v invetáři píšťalku, skleněné láhve a další věci na upozornění nepřítele) zevnitř, házel před dveře láhve, střílel do dveří, ale hoši si nejdříve chatu pětkrát oběhli, pak zmizeli, vrátili se a poté vešel jen jeden a zbytek utekl. Napodruhé mě ale překvapili, kdy jsem v zastavěné části mapy to zkoušel Rambo stylem a oni mě postupně obíháním dostali až do slepé uličky, kde jsem se už neubránil. Zkrátka mi přišlo, že jakmile se „zakempíš“,  tak si AI neví rady, byť tě dávno identifikovali a po tobě jdou. Nejdříve zpozorují, pak jdou prošetřit (žlutá značka) a pokud tě  identifikují, označí tě červeně a to už se potom střílí.

Hlavní postavě je možné vylepšovat různé dovednosti, na které potřebuješ skill points a ty dostáváš dle obdržených XPček, které lze získat téměř jakoukoliv činnosti. Zničili jsi alarm? XP. Zasáhl jsi oko/krk, nebo končetinu? Různé hodnoty XP. Likviduješ potichu/střelbou nebo minami? Také různé hodnoty XP. Vše, co děláš od likvidace, ničení, nebo nacházení tajných dopisů, spisů a dokumentů je ohodnoceno zkušenostními XP body a hledači všeho možného si zde také přijdou na své.

Zbraně jdou také vylepšovat. Hlavně, mířidla, dokonce je zde i různorodá munice, kdy jedna se hodí na prostřelení pancíře a druhá je pro změnu použita pro tiší zabití. Výbavu musíš vylepšovat na pracovních stolech, které jsou rozesety různě po mapě a musíš si je najít. Lze je vylepšovat i v menu během misí.

Mapy jednotlivých misí jsou různorodé. Jednou se podíváš do Francie na zámek, podruhé třeba do Anglie k jeho pobřeží. Jsou jako jedno veliké hřiště, na kterém si vývojáři dali opravdu záležet. Jsou to povětšinou reálné lokace a takový zámek ve Francii Chateau de Berengar je opravdu skvost. Nejedná se o žádné koridory ale o rozlehlé lokace, které vyloženě vybízejí ke stylu hraní, k jakému přistoupíte. Například na mapě Desponts sour Douve se nabízí „zakempit“ ve věži/mlýně a postupně vystřílet „nácky“ v dané lokaci, ale na mapě Beaumont Saint Denis se spíše hodí kradmý pohyb, protože se jedná o mapu z velké části zastavěnou budovami.

Grafika, zvuk a technická stránka

Grafická stránka hry rozhodně neurazí. Nasvětlení, odrazy a stíny jsou na vysoké úrovni, ale zase od toho nečekej grafické orgie typu Horizon: Forbidden West. Vše vypadá velmi dobře, nicméně textury budov by potřebovaly trochu větší péči. Paradoxně mi hra přišla lepší v noci. Roční období jsou zde promítnuty, stejně tak i počasí, kdy jednou svítí, podruhé je noc a potřetí prší. Zkrátka grafika neurazí, ale ani nenadchne. Ozvučení například zbraní mi přišlo na velmi dobré úrovní a soundtrack se skládá z orchestrální hudby.

Načítání hry je na PS5 velmi svižné v řádu 2-3 vteřin. Nezaznamenal jsem doskakování textur nebo chybějící textury. Ovšem s čím jsem měl problém je extrémní propad FPS, kdy se hra z ničeho nic začala velmi trhat, že jsem musel pozici uložit a načíst znovu. Stalo se mi to několikrát během hraní. FPS padá například i při animaci, kdy sjíždíš na napnutém laně/drátu. Jednou se mi také stalo, že hra zamrzla úplně a musel jsem ji spouštět znovu. Zkrátka, nic není dokonalé. Využití PS5 ovladače mi přišlo…Odfláknuté. Trigger L2 na zaměřování je navrhnut skvěle (má dvě polohy, 1 – zaměří postavu z pohledu třetí osoby, 2 – když domáčkeš, získáš hledí zbraně).

Avšak vibrace tu téměř žádné a reproduktor v kampani je nevyužit. Jen pokud si zapneš multiplayer je reproduktor použit jako voice chat.

Zmíněný multiplayer ale musím pochválit. Nenabízí totiž jen standardy typu teamdeatmatch/deathmatch, ale i zbrusu nový PvP režim Invasion, který připomíná multiplayer v Deathloop. Nechá tě totiž infiltrovat svět cizích hráčů. Úkolem je likvidace nepřátelského snipera, či sniperů. Tento režim totiž počítá s možností kooperativního hraní. V takovém případě budeš mít jako útočník hned cíle dva. Sice na sebe pak vezmeš mnohem větší riziko, ale také tím můžeš získat hodnotnější odměnu.

Pusť si náš gameplay s komentářem:

Všechna pařanská videa z tohoto let’s play seriálu jsou ☛ ZDE

• celková hratelnost
  • svobodný styl hraní
  • střelba a akční pasáže
  • vylepšování postavy a zbraní
  • zajímavé a rozlehlé lokace
  • online režim Invasion

• slabší příběh
  • nevyvážená Al
  • průměrná grafika
  • nevyužitý DualSense

Pokud si pořídíš hru Sniper Elite 5, která se pohybuje kolem 1300 Kč, tak dostaneš ultimátní porci zábavy. Nesmíš od této porce však očekávat i výraznou revoluci. Zde dostaneš zábavnou kampaň, solidní multiplayer a co-op ve slušivém a funkčním kabátku. Všechno to vcelku funguje a hraje se skvěle, jen si možná řekneš, že jsi to už někde viděl.

PlayStation 5

%

Reaguj na tento příspěvek a zapoj se do diskuze na Facebooku: