Když smícháš dvě hry dohromady, obvykle to dopadne, jako když pejsek s kočičkou vařili dort. V případě logických arkád Puyo Puyo a Tetris však experiment dopadl úspěšně. Zrodil se příjemně vyvážený na multiplayer orientovaný titul, ve které můžeš zápasit s protivníkem, který přitom hraje úplně jinou hru!

Obě arkády přitom fungují na podobném principu. Shora ti padají dílky/barevné fazole. Skládáš je do řad/do čtveřic jedné barvy. Když se zaplní obrazovka, duel končí. Obě hry navíc mají multiplayer, ve kterém se snažíš zaplnit obrazovku soupeři tím, že to skládáš lépe, než on.

Tetris netřeba představovat. Pravděpodobně jsi ho již v nějaké formě hrál. Vynález sovětského informatika Alexeje Pažitnova byl dvě dekády nejprodávanější hrou na světě. A kdo že je na druhé straně rovnice?

Série Puyo Puyo oslaví v nadcházejícím roce již třicáté výročí. Pokud jsi o této arkádě nikdy neslyšel, je to nejspíše proto, že většina jeho titulů nikdy neopustila rodné Japonsko. V Japonsku je Puyo Puyo ale velmi populární a hraje se i jako esport. Hra byla od počátků vytvářena s competitive na mysli. Na YouTube můžeš najít záznamy z velkých turnajů z devadesátých let. Něco, co je v našich končinách naprosto nemyslitelného.

Tetris Company si obvykle na svoje poklady nenechá sahat. Proto bylo překvapení, když se v roce 2014 objevil Puyo Puyo Tetris. Hra ale opět vyšla pouze v Japonsku. O to víc nečekaně potěšilo, když dostal Puyo Puyo Tetris tři roky po vydání západní lokalizaci. Kombinace s nejznámější logickou hrou světa konečně arkádě Puyo Puyo umožnila se na Západě zviditelnit. Sega, co by jeho vývojář, nám nyní přináší pokračování v podobě Puyo Puyo Tetris 2. Pojďme se na něj tedy podívat.

Logická arkáda, která má příběh

Světy Puyo Puyo a Tetrisu se záhadně propojily. To působí obyvatelům spoustu problémů. Tam, kde mají být hranaté dílky jsou kulaté fazole a naopak. Hned na začátku narazíš na záhadnou Marle, která tropí neplechu ve jménu zábavy. Mohla by s tím mít něco společného? A proč se při těch řečích o zábavě tváří tak ztrápeně?

Na začátku příběhu mají všichni hromadnou ztrátu paměti, takže se ti znovu představují. Proto pokud jsi nehrál jedničku, tak zde nebudeš ztracen. Příběhový mód Adventure je nečekaně ukecaný. Krom anglického dabingu se dá v menu přepnout i na původní japonský. Jelikož jsem zvyklý na původní hlasy postav, tuto možnost jsem ocenil. Dialogy jsou humorné. Například mocný temný čaroděj Schezo, který neumí mluvit bez toho, aby neustále dělal nevhodné dvojsmysly. Oproti jedničce, kde byl příběh lineární, potěší v pozdějších světech větvení, kde se z side questů dozvíš backstory k různým událostem v hlavní dějové lince.

Není to o příběhu, hlavní je gameplay!

Užitečná je v Adventure módu funkce zkratek, kde si podobně jako v jedničce můžeš rychle vybrat jakýkoli již odemčený level. Po dohrání všech levelů ve světu na tři hvězdy se ti odemkne možnost hrát je znovu s těžšími cíli na čtyři hvězdy. Matoucí je jen trochu pohyb po mapě. Hra po dohrání levelu nepřeskočí automaticky na další. To nejednou překvapilo na streamu Rudu a jeho pistolnický prst připravený na spoušti a zadal si ten samý level znova.

Podobně jako u Tetrisu je i v Puyo Puyo základní herní princip velmi jednoduchý. Shora ti padají barevné fazole a tvým úkolem je různě otáčet a skládat. Když se totiž dotknou alespoň čtyři fazole stejné barvy, tak zmizí a ty dostaneš body. Hlavní mechanikou v Puyo Puyo je ale stavění chainů. Když zmizí skupina spojených fazolí, fazole nad nimi spadnou. Pokud se tyto spadlé fazole opět spojí alespoň do čtveřice, je to chain.

V multiplayeru to pak funguje tak, že když uděláš hodně bodů, soupeřovi do hrací plochy spadnou navíc průhledné fazole, které musí odmazávat. Komu se dříve zaplní obrazovka, prohrál. Když se ti povede poskládat dlouhý chain, můžeš soupeřovi zasypat celou obrazovku jedním útokem!

A jak že funguje to hraní dvou her najednou? Můžeš si vybrat, jestli chceš hrát Puyo Puyo nebo Tetris. Když potom útočíš, na soupeře hrajícího Puyo Puyo padají fazole, zatímco pokud soupeř hraje Tetris, přibývají mu zespoda řady navíc. Množství fazolí/řad je přepočítané tak, aby byla hra vybalancovaná a ani jeden styl hry neměl zásadní výhodu.

Techniky a RPG

Tetris v Puyo Puyo Tetris 2 je moderní Tetris, jak ho znáš například z battle royale Tetris 99 na Switch, nebo z graficky krásné hry Tetris Effect. Oproti klasickému Tetrisu z NES máš zde k dispozici spoustu nových mechanik. V klasickém Tetrisu to bylo totiž pouze o tom, dělat co nejčastěji 4 řady najednou. Diverzita možných strategií je ale to, co mě na moderním Tetrisu baví nejvíc.

Zde můžeš například zarotovat dílek T pod převis, udělat T-spin. Když se ti povede takto smazat dvě řady, je to stejně silné, jako kdyby jsi udělal zmíněné 4 řady najednou = klasický Tetris! Další silnou technikou jsou comba. Když si třeba uděláš řadu, pak dalším dílkem znovu a pokud si necháš na straně ještě 3-4 sloupce volný, tak se soupeř posléze nestíhá divit.

S technikou a jejími kombinacemi si můžeš lámat hlavu sám, nebo využít skvěle udělané sekce Lessons, kde je vše v jednotlivých lekcí vysvětleno – od úplných základů, až po středně pokročilé techniky. Krom videí tam jsou v podsekci Problems názorné ukázky, kde si můžeš na vlastní kůži vyzkoušet, co všechno jde v Puyo Puyo a v Tetrisu vlastně dělat a jak stavět zajímavé patterny.

Příběhový Adventure tě postupně provede všemi módy dostupnými i z hlavního menu. Najdeš všechno, co bylo v jedničce: Versus (4 varianty Puyo/Tetris vs Puyo/Tetris), Swap (po každé půl minutě se mění na druhou hru), všechny poťouchlé módy jako Party, Fusion, Big Bang a singleplayerové módy.

Novinkou ve dvojce je pak Skill Mode obsahující prvky JRPG (hra na hrdiny po japonsku). Do Skill Mode si bereš tři postavy místo jedné. Každá postava má schopnost, která ti buď pomáhá, nebo škodí soupeři. Schopnost aktivuješ stiskem tlačítka a stojí tě to trochu MP. Schopnosti se dají kreativně kombinovat. Skill Mode se liší od normálních módů tím, že cílem není soupeřovi zaplnit obrazovku, ale ubrat mu všechno HP. Postavy mají statistiky jako HP, MP, útok, obranu apod., a z toho se spočítají tvé statistiky v boji. Tyto statistiky lze dále zvyšovat použitím karet s předměty, které dostáváš za vyhrané zápasy. Tím se tvé postavy také levelují.

Online Multiplayer

Online hraní je oproti jedničce rozděleno na Puzzle League (povolené Puyo i Tetris) a samostatné lobby pro Puyo Puyo, Tetris a Skill Battle. V kombinaci s tím, že hra je těsně po vydání, to znamená, že může být občas problém najít soupeře, jak demonstroval Ruda v PS5 verzi na streamu. Na Switchi ale tuto hru hraje o dost víc lidí.

Puyo Puyo Tetris 2 je ideální bod na vstup do série Puyo Puyo i do moderního Tetrisu. Díky skupinové amnézii postav na začátku příběhu se se všemi seznámíš a skvěle udělaná sekce Lessons ti rychle pomůže pochopit základy hry. Navíc dokud neovládneš Puyo Puyo, máš k dispozici něco povědomějšího v podobě Tetrisu.

Celkově mám z dvojky ovšem rozpačitý dojem. Oproti jedničce je tam velmi málo nového přibylo. Skill Mode je sice zajímavý, ale nemyslím, že by specificky okolo něj vznikla velká hráčská základna. Sega ohlásila, že do hry plánuje přidat DLC. Uvidíme, jestli si aspoň přidaným contentem Puyo Puyo Tetris skutečně vyslouží tu dvojku. Samotnému gameplayi však nemám co vytknout.

Rudův pohled na PS5 verzi

“Měl jsem možnost otestovat tuto hru pro konzoli PlayStation 5 a přiznám se, že mě čekalo menší zklamání. Snad to vyřeší dodatečná aktualizace pro tuto konzoli, ale DualSense ovladač zde není vůbec využit. Hra je zcela bez vibrací na gamepadu a i haptická odezva zde má prázdniny. Uměl bych si přitom představit, jak by se zde dal DualSense využít, např. při útoku na sousedního hráče, při bourání dílků, či při samotné výhře a prohře. Druhým zklamáním je Online Multiplayer. Tato hra si vyloženě žádá o cross-platform online podporu = všechny herní systémy hrají společně na jednom serveru. Díky této absenci chybí pro online hraní na konzoli PS5 hráči. Čekáš na připojení a nikdy se ho nedočkáš. Přitom na Nintendu Switch je hráčů této hry dost. Graficky je ale hra pěkná. Určitě využívá rozlišení 4K a 60 fps na plno, chtěl bych vtipně napsat i ray-tracing, ale o tom to v tomto případě samozřejmě není. Síla těchto her totiž vždy byla a vždy bude v mobilitě a hraní na cestách, což s velkou konzolí prostě nejde. Samotná hratelnost této hry a její návykovost je ale úžasná a určitě ji pařanům doporučuji.”

Autor příspěvku: Rudolf Pokorný

Pusť si Pařanský gameplay:

• vyvážené spojení dvou logických her
  • rozmanitost použitelných technik
  • přehledná akademie návodů Lessons
  • anglický i japonský dabing
  • humorné dialogy

• málo nového oproti jedničce
  • neohrabané menu
  • pomalý matchmaking v rankedu

Puyo Puyo i Tetris jsou nekonečně zábavné logické hry. Jejich spojením vznikl velice hratelný a zajímavý titul, byť moc toho nového oproti prvnímu dílu nenabízí. Přesto humorný příběh, výukové lekce a prvky japonského RPG tě rozhodně potěší a to je dobře.

Nintendo Switch / PlayStation 5

%