Bahno, nehostinný skalnatý terén, spousta nečekaných překážek před tebou, ne nemluvím tu o nějakém dalším dílu Mudrunneru, ačkoliv by se to nabízelo, řeč je o novém závodním off-roadovém titulu s názvem Overpass. Ten si klade za cíl hráči nabídnout dosud nevídanou záležitost, kde plyn je ten poslední pedál, co by tě měl zajímat a tvá rozvážnost tu je placena zlatem. Pokud se hlásíš k jezdcům, kteří milují skutečné výzvy a ježdění po krásných vyasfaltovaných cestách je pro ně zívačka, tak jsi tady správně. Udělej si pohodlí a věnuj svých pár chvil této recenzi, kde nebude nouze o adrenalin, překonávání hranic možností i řadu karambolů na trati. Nepoddajná divoká příroda tě již očekává!

Zajímavý kousek

​Švédské studio Zordix Racing není v herním světě nijak zvlášť známé. Když se podíváme na jejich seznam dosud vydaných titulů, tak asi sotva někdo z nás přikývne souhlasně hlavou a řekne si – ano, to jsem hrál. Hra Overpass, o jejíž vydání se postaral francouzský Big Ben Interactive, však již dle úvodního traileru budí dojem, že právě ona by se mohla stát adeptem na zajímavý kousek, který by vývojáře mohl trochu víc mezi hráči zviditelnit.

V dnešní době, kde herních titulů roste jak hub po dešti, je již celkem problém přijít s opravdu něčím ojedinělým. Na poli závodních her to možná platí dvojnásob. Co také lze pořád na tom inovovat, že? Auta se čtyřmi koly, nebo motorky na dvou a jejich neustálý boj s časem. Soupeřit o tom, být co možná nejrychlejší a dosáhnout tak prvních pozic. Na takovém konceptu se dá asi máloco změnit, ale přeci jen se Overpass o to snaží a chce nám přinést určitou změnu do tohoto již zažitého stereotypu. Boj s časem tu sice je a bude nadále, ale vysoká až hazardní rychlost docílená neustálým dupáním na plyn tu rozhodně není správným klíčem ke tvému úspěchu. Daleko víc se tu budeš muset naučit hrát s brzdou a přemýšlet, zda se ti vyplatí zapnout náhon na všechny 4 kola (či pouze na 2) a především uvažovat, která cesta pro překonání tvého problému před tebou bude nejvíc schůdná, bez rizika překlopení na bok či záseku vozítka.

Peklo s tutoriálem i po něm

Že dodržování těchto zásad má fatální vliv na tvá představení na trati, se přesvědčíš hned v samém úvodu hry. Vývojáři vše očividně vsadili na jednu kartu, a tím je režim kariéry. Po jejím zapnutí se ti spustí tvá první testovací jízda, která se ti za doprovodného komentáře bude snažit představit veškeré herní prvky, které Overpass nabízí. Připrav se, že už zde se docela zapotíš a až uvidíš před sebou první opravdu strmý kopec lemovaný skálami, kterému by ses v reálu chtěl za každou cenu vyhnout, tak se ti dost možná hrůzou zježí všechny chlupy na těle.

Představeny ti budou oba typy vozidel, ve kterých si to v takovém extrémním terénu budeš brázdit. Těšit se můžeš buď na buginy (UTV) nebo čtyřkolky (ATV) několika licencovaných značek od Polaris, Yamahu, Arctic Cat až po Suzuki. Rozdílnosti v řízení těchto dvou typů prostředků jsou citelné. S masivnějšími buginami se kupříkladu rozhodně potrápíš na strmém kopci daleko víc, než s lépe manévrující menší čtyřkolkou. Jejich výhoda však tkví v možnosti uzamknutí diferenciálu (tuto možnost všechny čtyřkolky totiž nemají) a větší stabilitě samotného jezdce, kterou v případě řízení čtyřkolky budeš muset sám trochu hlídat. Je jen otázka, kterému z typů těchto vozidel dáš přednost, a který ti víc sedne. Výběr je vždy čistě na tobě, ale pamatuj, že hodně záleží na povaze trati. Vzít si do kopcovitého skalnatého terénu čtyřkolku, co má pouze náhon na zadní kola, je čirá sebevražda.

Volání divočiny

Neustálý boj s terénem se projeví i na typu dané vozovky. Na vyasfaltovanou cestu zde můžeš ihned zapomenout, po většinu času natrefíš na trávu, kamenné pěšiny, písek, vodu, prašné cesty a především všudypřítomné bahno. Nouze o zaprasení tvého závodníka a vozidla tu fakt nebude, to mi věř. Chvílemi jsem si připadal jako bych podstupoval spíš nějaké bahenní zábaly na rekreaci v lázních. Pochopitelně na každém povrchu se tvé pocity z jízdy o něco změní. Zpravidla platí zásada- bahnu se pokud možno vyhýbat za každou cenu.

Tratí je nepřeberné množství a jsou situovány do šesti typů rozdílných prostředí, kde nesmí chybět džungle, prosluněná pláž, lesní oblast atp. Testovat tě bude nejen rozmanitý členitý terén, ale i různé překážky vybudované člověkem. Co se zkusit projet po hromadě odhozených pneumatik nebo se přehoupnout na kovové houpačce? O zábavu tu rozhodně nouze nebude a o chytání nervů už vůbec ne. Většina tratí šikovně kombinuje úzké úseky s otevřenějšími lokacemi. Ne vždy ta od pohledu nejméně složitá cesta znamená jasný úspěch. Cestičky podél skal mohou být zabahněné, což bude mít za důsledek prudké zpomalení, a to ve strmém kopci asi zrovna moc neuvítáš. Vyplácí se zkrátka někdy trochu zariskovat a vzít to například napřímo přes skálu, než se hodiny lopotit na zdánlivě klidné vyježděné cestě, kde zaseklý všemi čtyřmi koly v nánosu bahna budeš věřit na zázrak, že se po stém pokusu najednou vyškrábeš nahoru. V tomhle já osobně vidím velikou přednost této hry. Je sympatické, že nikdo tě nevodí za ručičku a existuje kolikrát víc způsobů jak danou situaci vyřešit.

Trnitá cesta za titulem šampióna

Jak jsem již předeslal, hlavním režimem tu je kariéra. Nic dalšího tu vlastně skoro nenajdeš. Vedle ní tu natrefíš na klasický rychlý závod nebo možnost vytvoření vlastního šampionátu. Za zmínku stojí multiplayer, který nabízí jak klasické online hraní, tak i můj vždy vyhledávaný splitscreen nebo režim tzv. horkého křesla (hot seat) určený pro partu kamarádů, kteří se vždy po odjetém kole střídají a snaží se vzájemně překonávat ve svých časech. Kéž by si z toho vzaly příklad i jiná studia zaměřující se na závodní tituly. Vzhledem k povaze tratí budou tví oponenti vždy průhledné siluety, tudíž neočekávej žádné klání v derby. Půjde vždy jen o to, dosáhnout nejrychlejšího času s co možná nejmenšími penalizacemi.

Kariéra jako taková není špatná a má šanci hráče zaujmout. Po absolvování zmiňované první testovací jízdy se dostaneš do přehledného menu, kde si vše ke svému pohodlí budeš organizovat. Mimo garáže, kde nakupuješ, vylepšuješ a případně opravuješ za určité finanční obnosy svá vozidla a sháníš oblečení pro svého závodníka, by tě měl především zajímat tvůj kalendář, kde si budeš vybírat závody, které chceš absolvovat. Celý kalendář je veden v podobě grafového pavouka, kdy dokončením určité položky v něm zpřístupníš další možnosti své cesty. Nejen že se ti tím budou otevírat nové typy závodů, ale kupříkladu i nové lepší součástky pro tvé mašiny. Postupem doby si na základě svých výkonů můžeš k sobě nalákat různé sponzory, které ti přinesou rozličné druhy bonusů nebo uzavírat sázky se svými oponenty. Tvým hlavním cílem je pochopitelně se kvalifikovat až do samotného prestižního šampionátu, což rozhodně jednoduchý úkol nebude. Doporučuju si při hraní pouštět nějakou klidnou relaxační hudbu, pokud nechceš dopadnout jako já, kdy za vlny nadávek jsem hru několikrát ze zlosti vypnul.

Milovníci destrukce by se měli poohlédnout jinde, poněvadž tady jejich choutky moc ukojeny zrovna nebudou. Prudké nárazy do skal mají dopad na poškození tvého vozítka a následně vliv i na jeho jízdní vlastnosti, ale po vizuální stránce žádné výrazně viditelné změny neočekávej. Systém opravy vozidla je ale docela zajímavý. Je vcelku důležité, jak moc citlivý budeš ke svému stroji. Pokud docílíš během závodu celkového poškození pod 25%, nebude problém za jistý finanční obnos vše dát do naprostého pořádku. V případě větších závad však budeš nucen používat speciální množstvím omezené opravné kity nebo zajedeš do servisu a tvůj vůz bude po nějaký čas mimo provoz. Poslední možností je si ho opravit sám. Počítej ale s tím, že tato varianta ti sebere nějaký ten čas potřebný pro kvalifikování do hlavní soutěže o pohár.

​Pozor na zpátečku!

Pocity ze samotné jízdy jsou docela všelijaké. Chování tvého vozidla je mnohdy nepředvídatelné a reaguje dobře svou přilnavostí pneumatik na danou vozovku. Není to rozhodně arkáda a to je pochopitelně fajn. Co mi však vadilo, je chování tvé mašiny při použití zpětného chodu. Z mého pohledu byl kolikrát až moc citlivý. Tvůj stroj se mnohdy až zbytečně ve velké rychlosti vymrští směrem dozadu; to má pak akorát za důsledek to, že po náročné úporné snaze dosáhnout vrcholu kopce, spadneš tímto stylem ze srázu zase dolů a tvé utrpení začne na novo. Na možnost vracení času tu nenarazíš, pouze na tlačítko respawn pro případ překlopení vozidla na bok, což se po chvilce stane tvým denním chlebem. I užívání ruční brzdy mě moc nepřesvědčilo o jejím reálném chování. Ať už jezdíš v bugině či ve čtyřkolce, často zažiješ pocity, že to bude s tebou při zatáčení až nepřiměřeně prudce škubat.

Drobné výhrady mám i ke grafice a optimalizaci. Zpracování hry není vyložené špatné, i když voda působí dost uměle, avšak celkem pravidelně se mi před očima dokreslovaly detaily textur a místy jsem dokonce zaznamenal menší propady snímkové frekvence. Načítací obrazovky se mi jevily také kolikrát zdlouhavé. Tento problém mi hlavně vadil v režimu kariéry, kdy se snažíš z kalendáře přejít do své garáže. Neustálé zdlouhavé načítání mezi jejich přechody se stane po čase fakt otravným. Podotýkám, že jsem hrál na klasické původní konzoli PS4, avšak i na PS4 Pro je dle všeho situace podobná. Doufám tedy, že v budoucnu vyjdou nějaké opravné patche, aby se tyto různé neduhy doladily.

Pusť si Rudův gameplay otvírák zde:

Další záběry ze hry

Závěrečné hodnocení

Klady

  • nápaditá hratelnost
  • skvěle navržené tratě
  • jedna výzva za druhou
  • různé možnosti řešení situací
  • multiplayer včetně splitscreenu

Zápory

  • dočítání textur a jiné bugy
  • optimalizace
  • dlouhé načítací obrazovky
  • místy nevyvážená obtížnost
  • podivné chování vozidla v některých situacích

Závěr:

Overpass je schopen svou neotřelou hratelností hráče buď zaujmout, nebo ho totálně vykolejit a znechutit. Je pravdou, že se budeš muset obalit značnou dávnou trpělivosti, aby nehrozilo, že zábava začne přecházet spíš do frustrace, ale myslím si, že hra jako taková svůj potenciál určitě má. Řada výzev před tebou a touha po vlastním sebepřekonávání tě budou neustále hnát kupředu a nabídnou ti tak porci solidní a hlavně originální zábavy. Co zamrzí, že tu chybí nějaký editor tratí, kterým by se ambice tohoto titulu ještě o něco víc navýšily.

Recenzovaná verze:
PlayStation 4

%

Pařanovo hodnocení