Jako hráč různých RTS strategií jsem si nemohl nechat ujít Northgard. Po zapnutí a úvodní obrazovce jsem nedočkavě vtrhl do kampaně. Jako u ostatních 4X her je pohled z vrchu na mapu, která se skládá ze šestiúhelníkových oblastí. Začíná se s hlavní budovou a několika osadníky, kterým můžete dávat základní úkoly. Jelikož každá hra začíná se skrytou mapou, je nutné poslat zvědy, aby odkryli skrytou mapu. Následně je možné obsadit tyto pole. Proč? No přeci kvůli získávání dalších surovin.

Je zde 5 základních surovin: dřevo, jídlo, peníze, kameny a železo. Pro získávání dané suroviny je potřeba postavit odpovídající budovu a přiřadit daného pracovníka. Všichni obyvatelé potřebují jíst a je tedy nutné zajistit dostatečnou produkci jídla, za které se i obsazuje nové oblasti. Jídlo ovšem nelze získávat jen tak, je potřeba mít v oblasti ryby, vysokou zvěř nebo pole.

Dřevo dřevorubec může těžit prakticky všude. Obchodník na tržišti pak přináší důležité peníze do pokladny. Kámen a železo se nachází v malém množství, takže si dobře rozmyslete, na co ho použijete! Kamenem vylepšené budovy mají větší produkci a železem vylepšené nástroje také a vylepšené zbraně u vojáků jsou samovysvětlující. Neméně důležité je myslet na zimu a mít dostatečně velkou zásobu jídla a dřeva a připravit se dobře na předem oznámené katastrofy, jako je zemětřesení, krysí zamoření či dokonce výbuch sopky!

Obsazení pole na mapě není jen tak, je často bráněno neutrálními jednotkami či jiným hráčem. Zde přichází na řadu vojáci. 4 typy vojáků jsou verbováni zlatem ve svých kasárnách. Počet kasáren pak udává maximální počet, který lze samozřejmě zvýšit vylepšením kasáren či stavbou dalších. Tyto vojáky pak lze poslat na sousední bráněná pole nebo kamkoliv na nebráněná pole. Zde vojáci bojují se vším, co jim přijde pod ruku, od vlků přes cizí jednotky až po obranné věže. Pokud tuto oblast vlastnila cizí frakce, musí být nejprve dekolonizovaná, než může být obsazena i se zapálenými budovami!

Nebyla by to správná RTS, kdyby v ní nebyly jednotlivé klany, za které se dá hrát. Jednotlivé klany mají různé bonusy, vlastního vůdce, který se dá naverbovat do boje, speciální budovy a hlavně trochu jiný způsob hraní. To souvisí s tím, že každá hra se dá vyhrát 4 nebo 5 možnými způsoby:

• Zničením všech nepřátelských hlavních stanů
Pro bojovně naladěného hráče je tato cesta ideální. Je to přímočará cesta, kdy obsazením cizího území získáte dostatečné množství surovin na další útok. S kombinací útočného klanu skvělá volba.

• Vyzkoumáním tří čtvrtin stromu schopností tzv. Lore
Každý klan má trochu jiný strom schopností, kdy tři hlavní větve jsou produkce, boj a obchodování. Alespoň do poloviny se hráč dostane téměř v každé hře a záleží na cílu, který si dal, jak ho bude rozvíjet. Získávání kulturních bodů se dá zrychlit zkoumáním obelisků a kruhů z menhirů rozesetých po mapě.

• Získáním dostatečného věhlasu
Každý úspěch je odměně odpovídajícím věhlasem, od vylepšení budovy až po poražení draka. Postupně klan odemkne bonusy a při dostatečném věhlasu nezbude protivníkům nic jiného, než vám složit hold.

• Absolutní obchodní dominancí
Po postavení přístavu může hráč posílat námořníky na nájezdy, ze kterých přiváží suroviny a věhlas nebo kulturní body. Po vylepšení majákem, je možné vyplout na daleké obchodní cesty, ze kterých přivezou obchodní převahu. Tyto obchodní cesty jsou ovšem velmi drahé a zaplatí je pouze velké množství námořníků a obchodníků.

• Splněním specifického úkolu na centru mapy
Uprostřed mapy je speciální pole, které často umožňuje vyhrát hru. No přeci když ukováte Odinovo kladivo, tak výhra je jasná. Vywerna či brány pekelné jsou nebezpečné samy o sobě, zatímco takový Yggdrasil či obrovský kamenný meč bohů méně. Často se tedy strhne velký boj o centrální pole, přestože občas neumožňuje vyhrát přímo, ale bonus do věhlasu či Lore je nezanedbatelný.

Soubojový systém hry velmi dobře uzpůsobený pro hraní na ovladači. 4 typy jednotek + vůdce klanu se dají rozdělit do tří skupin, které následně voláte na určitá místa na mapě zvlášť nebo najednou. Při útočení můžete použít pouze jednotky, při bránění ovšem můžete použít i civilisty a hlavně obranné věže. V pozdější fázi hry můžete spřátelit neutrální frakce, které se k vám přidají a značně vám pomohou.

Technické zpracování hry je dobré. Hra běží 1080p s odemknutou snímkovou frekvencí, tudíž při přiblížení kamery 60 fps, při oddálení 30 fps. Sem tam se sekne, a bohužel na konci hry, při velkém množství budov a lidí je to velmi časté. Bohužel zvuková stránka hry je slabší.

Hra nabízí kampaň, která se skládá z 11 misí. Příběh je klišé, ale jednotlivé mise připraví dobře pro hru až 6 hráčů, kde by mělo být hlavní těžiště hry. Bohužel switchové servery nekypí hráči hledajícími hru, ale večer jsem vždy našel aspoň jednu.

Pusť si záznam z našeho streamu:

Další záběry ze hry

Závěrečné hodnocení

Klady

  • RTS ze žánru 4X se vším všudy
  • 2 stromy schopností s velkým dopadem na hru
  • více možností výhry, umožňující asymetrickou hru
  •  6 klanů dost rozlišných, přesto dobře vybalancovaných
  • střídání léta a zimy, předem oznámené katastrofy
  • výborné ovládání na ovladači

Zápory

  • horší technické zpracování
  • prvních 10 minut hry prakticky vždy stejné
  • pomalé startovní tempo
  • malá online komunita na switchi

Závěr:

Northgard je klasická RTS z 4X žánru. Nejzajímavější pro mě byla možnost vyhrání hry různými způsoby. Je to bohatá strategie a je uspokojující sledovat, jak vaše vikinská armáda dobývá jedno území za druhým. Po pomalejším startu vás katastrofy a hlavně ostatní hráči nenechají usnout na vavřínech a stále je co vylepšovat.

Recenzovaná verze:
Switch

%

Pařanovo hodnocení