V předvánočním čase se na Switch objevila novinka od vývojářů GIANTS Software. Na PC patří herní série Farming Simulator mezi jedny z nejhranějších simulátorů vůbec. Ovšem hned na úvod zmíním jeden rozpor. Hra má v názvu číslovku 20 a tak evokuje představu o novém , lepším a propracovanějším světě. Bohužel se jedná o mobilní port hry, nikoliv o konverzi v rozsahu jakou známe u jiných značek (např. Zaklínač, Skyrim). Jako druhé negativum vnímám cenovou hladinu.

Záleží však na úhlu pohledu: Pokud budete akceptovat, že se jedná o port mobilní hry, pak vás hra rozhodně nezklame a užijete si s ní spoustu zábavy. Není náhodou, že hry na toto téma mají takový úspěch. Vynález zemědělství, potažmo pěstování plodin je jedním z nejdůležitějších aspektů při vzniku lidské civilizace. Každý podvědomě cítí, jak je péče o plodiny, zvířata důležitá a vnitřně naplňující. A když máte možnost si tyto činnosti spojit s možností využitím nejmodernější techniky… Lákadlo vskutku velké.

Chybí mi tu Lojza

Základ hry zůstává naštěstí stále stejný: zvelebovat farmu, kultivovat, sázet, sklízet, prodávat, nakupovat a v menší míře zajišťovat živočišnou výrobu. Kochat se jízdou po poli s výhledem z kabiny vašeho stroje. Pozorovat stroje při práci, včetně takových detailů, jako jsou zaprášené pneumatiky. Nelze sice čekat jízdní model jako u hry MudRunner, ale to se týká i PC verze. Vzhledem k mobilní verzi hry je ale spousta věcí osekána takřka na kost. Herní mapa je přítomna pouze jedna (plnohodnotný, devatenáctý díl na PC má mapy tři). Na druhou stranu: klima připomíná to naše a mapa je dobře udělaná, lehce zapamatovatelná. Chybí ale možnost online hraní s přáteli. Tutoriál je přítomen jen podle názvu a česká lokalizace není přítomna. Obtížnost si také nelze nijak navolit. Nelze opustit kabinu řidiče. Což je spojeno s nemožností tvorby avatara i avatarky, nebo jak je v dnešní době populární, jiného zástupce třetího pohlaví. Lákalo by mne najmout nějakého místního Lojzu a jen tak se poflakovat po farmě a pozorovat okolí.

Ovládání a stroje

Ovládání je vyřešeno velice příjemně, intuitivně a s využitím dotykového displeje je radost vláčet, sázet i sklízet. Není problém v zaměstnání námezdních dělníků – helfrů.

V traileru na tuto hru (mimochodem skvěle udělaný) je zmínka o možnosti detailní prohlídky a zakoupení stovky zemědělských strojů. Okamžitě jsem si vzpomenul na úvod první přednášky o statistice, kterou pan profesor přirovnal k lehké děvě. Každý si s ní dělá co chce (ve FS 2019 je strojů na tři sta… a nechybí ani TATRA !!!). Na druhou stranu traktory připomínající náš Zetor, včetně nezapomenutelného zvuku poctivého naftového motoru, jsou vám k plné k dispozici. Stejně jako kombajny New Holland, různorodé sklízecí stroje, nástavce a příslušenství, se kterými je radost pracovat.

Vizuál na malé konzoli

Mnoho z Vás bude zajímat grafická stránka hry. Je dobře odladěná. I když dohledová vzdálenost je malá a doskakování textur patrné, v handheldovém modů to po chvilce přestanete vnímat. Obraz se neseká, což je také příjemné. V dockovacím režimu (a na velké televizi) je grafický downgrade patrný. Na druhou stranu: trvale hrát na 55 palcové televizi je známkou skrytého masochismu. Kdybych ale měl hodnotit jak hra vypadá na velké televizi, přirovnal bych ji k vylepšené grafické verzi GTA: San Andreas (která i po letech vypadá fantasticky).

Cena vs. obsah

Druhý zádrhel u této hry (prvním je mobilní port) je její cena, při které mi v mysli vytanula parafráze na Černé barony:

“Kontrolní otázka: Teď by mne zajímalo, jestlipak víte soudruzi, jaké o nás mají japonští imperialisté představy? Nevíte, co ? Tsch! Chacha! Podívejte se, já vám to řeknu naprosto přesně, soudruzi: mají pocit, že nám prodají mobilní verzi 4x dražší, než se prodá na Android, nebo na iPhone. V některých obchodech je kalkulátor ceny mnohem rychlejší. Ta-ta-ta-ta-ta-ta-ta!”

Tak teď to víte, ale Nintendo se tváří, jako kdyby jste to nevěděli!

• technicky kvalitně zvládnutý mobilní port
  • atmosféra, hratelnost
  • hospodaření na farmě
  • zpracování vozidel, zvířat

• je to pouze mobilní obsahově chudší verze
  • nepřítomnost české lokalizace
  • chybějící komplexnost
  • cenovka

Příjemná hra, kdy se ale jedná ve srovnání s verzemi na iOS a Android o mobilní port s přepálenou cenovkou. Skvělá hra pro začátečníky, nebo toho, kdo preferuje mobilitu (hardwarová tlačítka Switche mají své nesporné výhody ve srovnání s čistě dotykovým ovládáním).

Switch

%