Studio Insomniac Games nám dva roky po jejich veleúspěšném Spider-Manovi nadělilo jeho pokračování s podtitulem Miles Morales. Sony může být právem hrdé na jejich předešlý herní skvost. Spider-Man tehdy vyšel exkluzivně pro PlayStation 4 a přinesl neuvěřitelně detailní a pěknou grafiku i zábavnou hratelnost. Hra sklidila velké uznání jak u recenzentů, tak – a to je především důležité, i samotných hráčů.

Proto se nedivím tomu, že si rok po vydání Sony toto studio zařadilo pod svá bedra a že teď již oficiálně patří do koncernu Sony Interactive Entertainment Worldwide Studios, kde jeho mateřská studia tvoří ten nejlepší exkluzivní obsah pro konzole PlayStation.

S hrdinou napříč osudu

Ve Spider-Man Miles Morales již není hlavním hrdinou Peter Parker, ale jeho mladší kamarád Miles Morales, kterého také kousl pavouk a má podobné schopnosti. Ten za něj musí převzít jeho „službu městu“, jelikož Peter musí se svojí přítelkyní z Manhattanu odjet na pracovní cestu.

Miles je oproti Peterovi nezkušený, ale učí se rychle. Zemřel mu otec, jeho matka aktuálně kandiduje do městské rady a on, místo aby se učil do školy, jde zachraňovat vánoční New York. Je to typický hrdina.

Oproti Peterovi má Miles trochu odlišné superhrdinské schopnosti a jeho hlavním tahákem je elektřina a neviditelnost. Na těchto schopnostech staví nejenom akční bojová část hraní, ale i některé puzzle a příběhové pasáže.

Miles je tak trochu i geekem, jelikož využívá užitečné vynálezy a hlavně chytrou mobilní aplikaci, která mu podává hlášení o aktuálních zločinech. Potuluješ se s ním tak městem a zachraňuješ, co se dá.

Z chytrých věciček poměrně brzy obdržíš Holo-dron, co vytváří hologram z tvrdého světla a který pomáhá tím, že bojuje na tvé straně. Postupně si můžeš modifikovat jak oblek, tak i své hledí. Zlepší to tvé schopnosti v boji a poskytne i lepší vidění, např. při označování nepřátel přes zeď.

Více než DLC

Akční pasáže ti doplňují příběhové filmečky, plníš hlavní i vedlejší mise, vylepšuješ Milesovu postavu, sbíráš do městě různé věcičky a řešíš i některé hádanky. Tak zhruba si se dala označit hratelnost, která je sice pěkná, ale od původního Spider-Mana se ve skutečnosti zase tolik neliší.

V rámci herní doby je oproti původnímu Spider-Manu hra i výrazně kratší, poloviční. Na druhou stranu se tento titul také netváří jako regulérní druhý díl. Jde spíše o takový spin-off, který toho ale nabízí podstatně více, než jsou běžné příběhové DLC. Možná je to tak dobře, takto nehrozí, že by se hra po delším paření mohla stát stereotypní.

Bojový systém tu ale fajn a rozhodně nenudí. Sledovat Milese v akci je prostě paráda a jeho elektrické schopnosti plné jisker pařanským očím lahodí.

Podívaná všude, kam se podíváš

Očím lahodí vlastně úplně celá hra. Vizuál hry je totiž perfektní a „průlety“ městem jsou dechberoucím zážitkem. Na tomto titulu je vidět, že byl pro konzoli PlayStation 5 šitý na míru už od samotného základu. Tedy pokud budeme brát v potaz, že ale tím skutečným základem byl předchozí díl s městem, které zde pro změnu pokryli sněhem.

Co mě mírně vadí je ale nastavení grafických detailů. Hru totiž můžeš hrát s prioritou „Výkon“ při 60 fps bez ray-tracingu, nebo v módu „Věrnost“ při 30 fps a s ním. Není tam nic mezi tím. Ze začátku jsem si dal nastavení „Věrnost“, neboť mi přišlo, že je hra i tak dost plynulá a realistické odrazy jsem v oknech domů ocenil. V průběhu hry ale přicházely i náročnější akční mise s mnoha desítkami nepřátel v ulicích a tam už mi to tak pěkně plynulé nepřišlo. Změnil jsem proto na „Výkon“ a ten už si tam trvale ponechal. Myslím, že valná většina hráčů upřednostní stejně jako já fps před ray-tracingem a je to trochu škoda.

Pulse 3D a DualSense

S nahrávacími časy nám Sony nelhalo. Loadingy jsou tu téměř nulové. Spustíš hru a hned hraješ. Ano, takto si představuji next-gen. Také hudební a zvuková složka je na vysoké úrovni a není tomu co vytknout. V kombinaci se sluchátky Pulse 3D to dotváří skvělou atmosféru.

DualSense ovladač mě zde ale malinko zklamal. Oproti jiným herním titulům nejsou zde vibrace moc výrazné a mohl by při hraní vyvíjet i větší odpor. Člověk tím rychle zapomene, že drží v ruce tak úžasný ovladač, jakým DualSense beze sporu je.

V rodině PlayStationu

Je potěšující, že tato hra vyšla i pro dosluhující konzoli PlayStation 4. Přesto větší zážitek a porci zábavy ti poskytne až její hraní na PlayStationu 5, pro který byla cíleně stavěna. Akční části hry i samotný příběh je fajn a přináší stejnou, byť o něco kratší zábavu, jako uznávaný Spider-Man před dvěma lety. Jsem rád, že Insomniac Games patří již trvale do rodiny PlayStationu a moc se těším na jejich další hru!

Pusť si Pařanský gameplay:

Další záběry ze hry

Závěrečné hodnocení

Klady

  • grafika a atmosféra
  • hrdina a jeho schopnosti
  • hudební doprovod
  • téměř nulové nahrávací časy
  • příběh a filmečky
  • česká lokalizace

Zápory

  • příliš podobné původnímu Spider-Manovi
  • kratší herní doba zamezí stereotypní hratelnosti
  • 60 fps a ray-tracing zde nejde dohromady

Závěr:

Marvel’s Spider-Man: Miles Morales je nejspíše nejlepším launchový titulem v den vydání PS5. Je sice o něco kratší, ale stejně zábavný, jako přechozí díl od stejného studia. Změn tu sice oproti dřívějšku najdeš dosti, ale jsou hlavně vizuálního charakteru. Pokud tě však bavil předchozí Spider-Man, bude se ti líbit i tento díl.

Recenzovaná verze:
PlayStation 5

%

Pařanovo hodnocení