Popadni klobouk a bič a užij si dobrodružství, protože čekání je u konce! Indiana Jones and the Great Circle právě vychází po celém světě na konzole Xbox Series X|S, PC a Game Pass. Tato dobrodružná hra, kterou vytvořilo úspěšné studio Machine Games ve spolupráci s Lucasfilm Games, vdechuje život ikonickému archeologovi ve zcela novém podmanivém filmovém zážitku.
Když se řekne Indiana Jones, téměř každý si představí archeologa s kloboukem na hlavě, který za maskou profesora na vysoké škole se vydává občas za dobrodružnými výpravami. A když se řekne Indiana Jones and the Great Circle většina hráčů zpozorní, protože očekává novou hru od Machine Games. Jak se hra borcům povedla? Má to cenu vůbec hrát? Má. Jelikož ovšem moje „železo“ nesplňuje vcelku náročné HW požadavky, zaměřím se spíše na hratelnost a zábavu. Na druhou stranu, viděl jsem hru spuštěnou na nejlepší nastavení i s path tracingem a vypadá naprosto úchvatně.
Úvodem:
Chopme se tedy ikonického klobouku a biče a pojďme na to. Nejprve je třeba zmínit, že se jedná o akční adventuru a akční střílečku z pohledu první osoby, kterou zdatně doplňují stealth pasáže a logické hádanky ve krásně zpracovaných otevřenějších lokacích. Hned při prvním spuštění hry jsem byl nadšen, krásné prostředí džungle, kde hra začíná mě nadchlo. Stejně tak, jako ovládání (hraji na gamepadu), kdy se nejen klasicky hýbu, ale páčkami poté musím v mnoha situacích ještě naznačit pohyb, abych něco odhrnul, otevřel zámek, zvednul víko atp. Možná maličkost, ale tyhle interakce navíc se mi moc líbí.
Po asi desetiminutovém úvodu v přírodě se už ale ocitneme v obytných kulisách, kde po jedné noční návštěvě se Indy začne chystat na svou další výpravu, která nás zavede třeba do Říma, Thajska, Egypta, Itálie či Himalájí.
Příběh:
Indiana Jones and the Great Circle chronologicky zapadá do období mezi filmy Indiana Jones a dobyvatelé ztracené archy a Indiana Jones a poslední křížová výprava, přičemž ostřílený archeolog vyšetřuje tajemství skrývající se za krádeží zdánlivě nepodstatného artefaktu. Toto pátrání jej zavede na nebezpečnou cestu kolem celého světa. Děj se odehrává několik let před vypuknutím druhé světové války a hlavními nepřáteli Indiho tak budou příslušníci tzv. Osy zla. Ti se skládají z chlapců nacistického Německa, fašistické Itálie a militaristického Japonska.
První cesta nás zavede do Říma, kde se můžeme volně pohybovat po všemožných ulicích, vstupovat do některých budou a tam dále zkoumat. Mimo jiné taky navštívíme Sixtinskou kapli či Andělský hrad. Mimo rozmluvu s obyvateli můžeme sbírat i různé předměty, mince ale hlavně dávat pozor na hlídkující Černé košile. Naštěstí má Indy na výběr různé převleky, které nepoutají přiliš velkou pozornost, ale stejně. Pokud se budeš chovat až příliš podezřele, hlídky si toho všimnou a po čase zaútočí. A tím se dostáváme k další položce, kterou jsou…
Souboje:
Indy má při sobě svůj dlouhý bič a pistoli. A samozřejmě své pěsti. Ale to není vše. Všude po zemi se válí spousta dalších „zbraní“. Ať už se jedná o koště, plácačku na mouchy, pánvičku, hasák, železný klíč, či obyčejnou dřevěnou pálku, vše lze použít. A určitě toho mnohokráte využiješ, jelikož je lehčí protivníka umlátit hasákem, než ho zastřelit a tím přilákat deset nových. Na nejlehčí obtížnost (na kterou jsem to kvůli recenzi zkoušel), tak stačí dvě rány a je vyhráno. Nicméně, tyto předměty mají také svou výdrž a mnohdy více jak 4 zásahy nevydrží a musíš si najít něco nového. Druhá možnost pak je, že se soubojům vyhneš a začneš se plížit ve stínech…ale to mě moc nebaví, jsem asi více akčněji založený.
Gameplay:
Jak jsem už zmínil, jedná se o hru z prvního pohledu, ale jsou i momenty, kdy si svého Indiho můžeme krásně prohlédnout. To, když třeba leze po žebříku, prostrkuje se do nějaké úzké mezírky atp.
Jak už jsem se výše zmínil, lze nacházet mince. Za ty si pak lze nakoupit knihy, které ti dají různá menší vylepšení. Například navýšení zdraví, větší zranění, menší viditelnost stráží atp. Zdraví lze doplňovat i obvazy a různými koblížky či jablky, kterými je svět rovněž plný. Kromě hlavní příběhové linky lze plnit i různé malé úkoly…nicméně je třeba dobře poslouchat různé rozhovory. Na mnoho malých úkolů totiž možná ani nenarazíš. Pokud třeba náhodou v ulici nezaslechneš hovor dvou malířů, že potřebují štětec. Když jim ho ale přineseš, dostaneš knihu…a rázem můžeš nést místo tří jablek 4. Nebo v jedné knihovně mladá dáma nedosáhla na knihu vysoko v polici…a když ji Indy pomohl, také ho odměnila. Ale kdybych neprocházel těsně vedle ní, ani bych neslyšel, jak si zoufá.
Nedílnou součástí je také fotoaparát, který brzy získáš. Nejenže díky němu a díky focení všemožných míst získáváš zkušenostní body, které posléze můžeš utrácet, ale často jen díky němu můžeš dále postoupit v příběhu. Opět jedna super věcička, kvůli které se to hraje fajn. A co více, na tu nízkou obtížnost ti dokonce focením pomáhá při luštění hádanek – což se třeba někomu může hodit. Hádanek? No, ano…
Hádanky:
Indiana Jones and the Great Circle je jimi doslova prošpikován, ať už se jedná o různé prostorové hlavolamy, správné zapojení ozubených kol či hru se světly atp. Někdy je třeba řešit i zapeklité rébusy, které zahrnují zkoumání různých dalších míst, nalezení různých korespondencí a logické uvažování. Kromě toho pak (alespoň v první lokaci) se po zemi válely různé busty, které když jsi zvednul a umístil na patřičný podnos, otevřely se dveře a našel jsi „tajnou“ místnost. Více už ale prozrazovat nebudu. Některé ty hádanky nejsou těžké…ale pokud by i tak někdo měl problém, doporučuji hrát na onu nízkou obtížnost a fotoaparát ti dá různé malé nápovědy. Co je ale moc fajn, že se téměř neopakují a každá další je originální.
Herní svět je však částečně omezen požadavky na vybavení. Některé části map se zpřístupní až poté, co získáš klíčový předmět – například dýchací masku v džungli. Tento prvek sice podporuje průzkum a odměňuje hráče za jejich snahu, ale zároveň může být frustrující, pokud narazíš na překážky, které ti blokují přístup k zajímavým lokacím.
Technické věci a ozvučení:
I na již mnou zmiňované nižší nastavení hra vypadala úchvatně, lokace hrály barvami a jeskyně se svíčkou či loučí v ruce byly nasvícené tak akorát, že ses neztratil. Doporučuji ale zapalovat všechny možné věci, abys pak lépe mohl najít cestu zpět. Zvukově nemohu taky nic vytknout, se sluchátky na uších je to prostě paráda. Soundtrack připomíná ikonické filmy a nemá to chybu. A jak by taky ne, když titul využívá hlavní motiv Indiany Jonese kde to jen jde a zážitek krásně dokreslují zvuky se svou autentickou souhrou různých ran či mrskání lasem.
Co říci závěrem?
Hra využívá své licence na maximum, obejde se ale klidně i bez ní. Vlastně se dá říct, že pokud jsi Indianu Jonese dosud ignoroval, The Great Circle je tím nejlepším způsobem, jak se s ním seznámit. Nevím, jestli je to aspirant na hru roku, minimálně je to ale jedna z top her, kterou jsem si letos zahrál a moje závěrečné hodnocení určitě naznačí více.
Celkem ve hře pak strávíme 20-25 hodin – pokud budeme chtít plnit i všechny vedlejší úkoly, tak to bude klidně 2x tolik. Nutno dodat, že téměř 4 hodiny z gameplaye tvoří různé cutscény. A nejen proto hra zabírá přes 100 GB místa.
Hráči se rovněž mohou těšit na další obsah díky DLC Indiana Jones and the Great Circle: The Order of the Giants v roce 2025. Toto příběhové DLC bude dostupné po vydání v rámci Premium, Premium Upgrade a Collector‘s Edition, podrobnosti budou oznámeny později.
Indiana Jones and the Great Circle vyšel 9.12. 2024 a je v prodeji na konzole Xbox Series X|S, PC a Game Pass. Na jaře 2025 pak dorazí i na PlayStation 5.
Ruda si indiho taky zahrál a na jeden z jeho streamů se můžeš podívat zde:
Klady
- krásné lokace
- skvělá hudba i okolní zvuky
- velké množství nepovinného obsahu
- (ne)náročnost hádanek
- vyvážená a skvělá hratelnost
- využitá licence na hru
Zápory
- HW nároky
- není oficiální čeština
Recenzovaná verze:
PC
%