Kdo by neznal německé studio Crytek? FPS hry jako Crysis či první díl ze série Far Cry se dnes již mohou zaslouženě řadit mezi největší herní legendy. Od slunných pláží na ostrovech s krásnou bujnou zelenou vegetací však nyní zavítáme do mnohem méně idylické bažinaté americké Louisiany, kde na nás bude číhat nejedno velké nebezpečí.

Amerika na konci 19. století, to bylo období drsných chlápků na koních, kdy zákon byl až na druhém místě a první i poslední slovo měl vždy váš kolt u pasu. V americkém státě Louisiana se v té době dělo ale něco mnohem zlověstnějšího a kdejaký drsňák se tomuto místu raději vyhýbal. Ptáš se proč? Oblast totiž postihlo prokletí, které do země přineslo zkázu v podobě démonických bytostí lačnících po tvé krvi. Pouze na tobě je se vydat do těchto končin a jako nájemný lovec zatočit s veškerým zlem.

Butcher, Spider, Assassin – seznamte se

Hunt: Showdown by se dalo zařadit do FPS multiplayerové horové hry kombinující PvE prvky, tedy kdy hráč bojuje proti prostředí v podobě monster řízených počítačem, s PvP. Na tvé cestě totiž narazíš i na protihráče, kteří bez mrknutí oka na tebe mohou zaútočit.

Samotné principy hry jsou vcelku jednoduché. Najmeš si za menší finanční obnos nějakého lovce a přijímáš kontrakty na lov příšer, spíš by se slušelo říct bossů, protože tohle žádná sranda rozhodně nebude. Po přijmutí zakázky budeš náhodně vyhozen na herní mapu a doufat ve štěstí. Lov může začít. Počítej s tím, že tví hunteři budou často umírat, a to nemilosrdným způsobem – smrt rovná se v praxi rozloučení se s danou postavou napořád, proto musíš rozumně nakládat s výbavou, kterou pro ně nakupuješ, protože i o ni zkrátka pak také přijdeš.

Po krku ti půjdou monstra rozličných druhů, od klasických obyčejných „zombie“ (zde nazývání jako gruntové), až po opravdu nechutně vyhlížející přerostlé hory čehosi, co se nedá skoro ani popsat. Opravdu velkým nebezpečím tu budou pro tebe i konkurenční lovci, hráči, kteří byli vysláni do stejné oblasti s totožným cílem, jako máš ty – ulovit nebezpečného démona. Pozice těchto hlavních cílů je vždy čistě náhodná, proto tvým počátečním úkolem bude za pomocí stop zjistit jejich přesnou lokaci. K tomu slouží speciální lovcova vize, která ti v tvém okolí zvýrazní místa, kde takové stopy nalézt. Dosud můžeš narazit pouze na tři druhy démonů, známými pod názvy Butcher, kterého bych jednoduše popsal jako přerostlou horu sádla s prasečí hlavou, vyžívající se v ohni; Spider – obrovský jedovatý pavouk, spoléhající na svou rychlost a Assassin – postava zahalená v kápi schopna se přeměnit na shluk malých brouků. Na každého z nich platí jiná taktika a každý má své slabiny. Nejtěžší částí však není ani tak souboj s nimi, jako spíš to, co přichází po jejich zabití.

Hlavním úkolem je totiž skrze rituál takového uloveného démona zapudit a získat z něho speciální esenci. Vtip je v tom, že při zahájení rituálu, který trvá běžně několik minut, se všem ostatním hráčům na mapě ukáže tvá aktuální pozice, a pak už je jen na tobě a tvých schopnostech, zda rituál dokonáš a utečeš i s tolik ceněnou kořistí, po které touží i všichni ostatní. S nějakou dobrosrdečnou povahou zbylých lovců nepočítej, tady si jde každý tvrdě po krku. Pokud máš štěstí, nezbývá pak už nic jiného, než z dané mapy odejít na předem vyznačených místech pryč, dokončit svůj kontrakt, vyzvednout si peníze a především zkušenosti. Ty získává jak tvůj najatý lovec, který se v případě přežití stále víc zdokonaluje a můžeš mu následně přidat i různé dovednostní perky, které mu tak zvýší šance na přežití v nehostinných oblastech; tak i ty sám jakožto hráč. Tvé nabyté zkušenosti jsou zcela jistě cennější, protože ty ti už nikdo sebrat nemůže. Každý nově získaný level ti odemyká novou výbavu pro své lovce, kterou následně můžeš zakoupit ve svém obchodě.

Špinavé smrtící bažiny aneb bacha kam šlapeš, lovče!

Atmosféra je naprosto skvělá, a jak se sluší na hororovou hru správně tísnivá. O svůj život se budeš bát téměř neustále, protože nebezpečí na tebe číhá snad na každém kroku. Hra nechce, abys na vše nějak vyloženě spěchal, spíše se vyplatí pomalý rozvážný postup (pro Rudu jistě těžko stravitelné). Prostředí je k tobě nelítostné a kde co může vyzradit tvou přítomnost. Především si musíš neustále dávat pozor na to, kam šlapeš. Praskající větve, kvílící zvířata, řinčící řetězy, střepy na zemi, to všechno může upozornit okolní nepřátele kolem tebe a věř mi, že to je to poslední, co by sis přál. Nábojů do tvých zbraní máš vždy také poskrovnu a ve větší míře se vyplatí spíše spoléhat na zbraně nablízko. Co se týče arzenálu jako takového, narazíš tu na opravdu slušnou zbrojní výbavu, kterou si postupně budeš otevírat ziskem vyšších levelů. Najdeš tu jak klasické kolty, tak i pušky na střední vzdálenosti a odstřelovačky s optikou. Do své výbavy postupem času přidáš i kuše, vrhací nože, zápalné lahve, dynamit, uzdravující injekce a další řadu pomocníků, které ti při tvém lovu zcela jistě rády pomohou. Zásoby munice můžeš doplňovat nalézáním beden různě po mapě, stejně tak i lékárny ošetřující tvá utržená poranění.

Hra vyniká skvělou prací se zvukem. Pochopitelně nejen ty můžeš různými způsoby upozornit na svou přítomnost, ale stejně tak i okolní nestvůry či ostatní hráči, proto se vyplatí bedlivě poslouchat sebemenší šelest v okolí. Přítomnost ostatních lovců lze zjistit ještě jinými prostředky. Je to především ona lovcova vize, která tě může upozornit, zda se v okolí hledané stopy nenachází kromě tebe ještě někdo jiný. V takovém případě se běžná modrá aura oblasti se stopou změní do červené. Další mnohem zajímavější metodou, jak ve své blízkosti odhalit nepřátelského lovce, je tvá speciální omezená schopnost, kdy přes svou vizi jsi schopen zmapovat své okolí a případně vyslídit nějakého nepřátelského hráče. Tuto vlastnost obdržíš pouze ve chvíli, kdy získáš zmiňovanou esenci od padlého zapuzeného démona. Říkal jsem, že je omezená, v praxi ji můžeš užít totiž jen na pouhých pět vteřin, proto se vyplatí s ní nakládat s velkou rozvahou; nejlépe v situaci, kdy prcháš i s kořistí z dané oblasti a potřebuješ se přesvědčit, zda ti není někdo na stopě. Hra tě tímhle způsobem neustále nechává v nejistotě a strach z tvého úmrtí je opravdu nevídaně velký, což se musí vyzdvihnout.

Hrát budeš jak ve dne, tak i v noci a za různého počasí. Málokdy jsem měl ve hrách tak špatný nejistý pocit i za slunečného parného dne, jako právě zde. Prostředí mi v mnohém připomenulo starý dobrý Resident Evil 4, kdy se Leon potácel po staré zaostalé vesničce plné nakažených nepřátelských místních obyvatel. Vývojáři od Cryteku si s atmosférou strachu fakt uměli vyhrát. Hrůzu budí vlastně všechno- nepříjemné zvuky, odporní nepřátelé a hlavně ono uvědomění si, že v případě smrti je pro tebe vše ztraceno- jak tvůj lovec, tak i tvá veškerá výbava. Která hororová hra to v dnešní době může říct?

Pusť si Pařanský single-gameplay otvírák či kooperační mulťák zde:

Další záběry ze hry

Závěrečné hodnocení

Klady

  • zajímavý a originální koncept hraní

  • pěkné grafické zpracování

  • skvělá atmosféra a dobové zasazení

  • nápadití nepřátelé

  • práce se zvukem

  • bohatý arzenál zbraní

  • možnost kooperace

Zápory

  • málo bossů a map

  • dlouhé připojování k serverům

  • občasné výpadky při hraní

  • míchání hráčů hrajících sólo a ve skupinách do jedné hry

Závěr:

Hunt: Showdown je velice zajímavou a nápaditou hrou podobná svými principy ruskému titulu Escape from Tarkov. Svou obtížností kdekoho možná vyvede z míry a častokrát tě donutí si i pořádně zanadávat (jako v mém případě), ovšem i přesto nabízí kvalitní zábavu, která se zdvojnásobí, pokud hraješ s parťáky. Kooperace je možná až ve třech hráčích najednou. Hra běží pochopitelně na CryEnginu, což ručí v případě grafického zpracování za opravdu pěknou podívanou. Doufám však, že do budoucna vývojáři přinesou další nové bosse, protože tři jsou dle mého málo. Věřme, že herní obsah se bude postupem času víc a víc naplňovat, jinak mám obavu, že i přes své kvality, které Hunt: Showdown nepochybně má, dokáže přece jen po nějaké době docela rychle omrzet.

Recenzovaná verze:
PC (Steam)

%

Pařanovo hodnocení