Tak. Máme za sebou Xbox Games Showcase. Pozitivum: není to taková nuda, jako byl v květnu First Look Xbox Series X Gameplay.

Dovolím si úvodem malou úvahu:

Než začnu hodnotit samotnou akci, tak bych rád zdůraznil, že se snažím být neutrální a dříve nebo později si koupím PS5 (podobně jako PS4 jsem koupil s bundlem těch nejlepších exkluzivek od Sony).
Na dotaz, kterou konzoli je univerzální odpověď: Kupuj podle her. ALE podle her, které si chceš zahrát v den koupení konzole. Ne za rok, dva, pět let.
Málokdo si uvědomuje, ale obě prezentace (Sony i MS) obsahovaly pouze minimum her, co vyjdou na launch. Dále MS ukázal devět her z patnácti studií. Chyběl MS Flight Simulator, Minecraft s raytracingem a podobně.

Ze spousty komentářů je cítit zklamání. Uvažuji proč. Když jsem svého času kupoval Xbox One X, tak důvodů bylo několik, hlavní byl ale systém chlazení, který mne odradil od PS4 Pro. Launchová hra byla Kingdom Come: Deliverance, kde jsem ocenil vysoký výkon konzole. Z exkluzivek na MS nic moc extra (nehaním, Forza mne bavila), ale problém je převážně ve mně (nebaví mne ani exkluzivky od Sony (vyjma Ratcheta a slibného Ghost of Tsushima). ALE přišel Game Pass. V době vzniku to bylo takové ošklivé káčátko, se zásobárnou her z 360 + indie. Posléze ale přišlo oznámení, že všechny hry od MS v den vydání vyjdou v Game Passu a postupně z káčátka rostla krásná labuť.

Podle mne MS pochopil, že nemá smysl se vlamovat do otevřených dveří a soupeřit se Sony na jejich hřišti. Proto opustil klasický model: konzole jako specializované zařízení s exkluzivními hrami, které si jinde nezahrajete. A nestaví svůj byznys jen na prodeji konzolí a svých exkluzivek. Game Pass ukázal, že (tolik) neparazituje na klasických prodejích, že když dáte hru do GP, tak to neznamená, že klesne klasický prodej v obchodech a že to není jen prodloužení prodejního ocasu (jako jsou hry ve slevě). Že zařazení hry do GP může fungovat i jako dobrá reklama, lepší demo a filtr kvality. Kdy na Steamu jsou sice stovky, tisíce her, ale kolik z toho je vyslovený odpad?

Zavedením Ultimate GP rozšířil nabídku služby na všechny počítače na světě, což je více než 150-250 milionů prodaných všech konzolí. Pro Game Pass potřebuje MS svůj vlastní obsah (Netflix taky má své originální série), klidně menšího rozsahu, ale pravidelně. Na druhou stranu Fable ukazuje, že na velkou hru potřebujete skutečně spoustu let. Z celé prezentace jsem byl zklamám z grafiky Halo (to nebudu jediný, čekal jsem něco jako Hellblade II), ale jinak spokojenost. Beru Xbox jako náhradu herního počítače, nikoliv jako klasickou konzoli.

Prezentace Sony byla super. Je nad slunce jasné, že Sony umí dělat excelentní singleplayerové hry, navíc často s českými titulky. MS je silná v nabídce širší palety her (a když ne z vlastní produkce, tak ji zajistí v Game Passu), u mne boduje s kooperativním hraním s kamarády (nejen Sea of Thieves, ale i přicházivší Grounded, Everwild).

Herní PC k televizi nechci (zkoušel jsem) a navíc mi maximálně vyhovuje zajištěný soulad komponent a vědomí, že několik let nebudu muset řešit hardware ve smyslu, že kdybych měsíc, dva počkal, mohl jsem mít lepší grafickou kartu. Navíc co ušetřím za herní PC můžu vrazit do PS5, nebo kamkoliv do her. A nemusím řešit torrenty.

Všechny uvedené hry budou dostupné v rámci Game Passu, což v mém případě odpovídá ceně 120 Kč za měsíční hraní. I když se, u některých her, jedná jen o dočasnou záležitost.

Nastupující generace konzolí je skutečný skok ve výkonu. Nejen grafika s pověstnými terraflopy, ale i mnohem lepší procesor, SSD. Ale těžko lze očekávat nativní 4K 60FPS + plnohodnotný raytracing. Konzole jsou vždy kompromisem mezi cenou a výkonem.

1. Halo Infinite

Už při loňském videu jsem měl pocit, že detaily postav jsou skromné. Kvalita videa bohužel nepotvrzuje next-gen grafiku. Zdá se, že Halo skutečně vznikalo na úvodní Xbox a je to vidět. Na druhou stranu je možné, že časem přijde upgrade grafiky a u stříleček tohoto typu je mnohdy rozhodující gunplay, fps, zvládnutí kooperace.

2. State of Decay 3

Hra, která je na začátku vývoje a nic o ní nevíme. Teaser v nádherné next-gen grafice, na druhou stranu ale Undead Labs je malé studio a ani první, ani druhý díl neoplývaly grafickými detaily a nebyly zcela bez chyb. Hru se ti vyplatí sledovat, co bych si ale přál je více vymazlený multiplayer.

3. Forza Motorsport

Komentovat Forzu bez přídavků typu grafický orgasmus asi nemá valného smyslu. Závody aut v uzavřeném prostředí okruhů dovolují tvůrcům vymačkat z každé konzole úplné maximum. Již Forza 7 dokázala jako jedna z mála her běžet nativně 4k 60 FPS na Xbox One X.

4. Everwild

Pro mne hra, od které očekávám mnoho. Na rozdíl od Sea of Thieves (od stejného studia britského studia Rare) si myslím, že nás hned od začátku čeká mnohem zajímavější kooperativní hraní s explorací (nabitého) tajemného fantasy světa, včetně prozkoumávání netradičních herních mechanismů.

5. Tell Me Why

Psychologická agentura ala Life is Strange (od stejného francouzského studia Dontnod). Pomalé herní tempo na tebe nechá dýchat hutnou atmosféru a přinutí tě ve hře přemýšlet a soucítit s hlavními postavami.

6. Ori and the Will of the Wisps

Vylepšený Ori je fajn, jasně. Zde bych spíše zmínil pozitivní přístup MS ke zpětné kompatibilitě. Tedy nejen, že si i na novém Xboxu zahraješ stovky her z Xbox One, X360 a původního Xboxu, ale spousta her prochází příjemným faceliftingem. Osobně jsem zvědav, jak bude vypadat vylepšená Forza Horizon 4 a Sea of Thieves.

7. The Outer Worlds DLC

Nový datadisk Peril on Gorgon! Pro fanoušky – jasná volba. Pro ostatní: humorné sci-fi RPG, zajímavé prostředí a pohled z vlastních očí je vítané pozitivum.

8. Grounded

Pokud čekáš na největší hru, kup si Cyberpunk 2077, pokud na nejmenší, pak hraj s přáteli Grounded. Těžko říci, zda to bude taková zábava, jako Návrat do světa Včelky Máji (což bych uvítal), každopádně za vyzkoušení člověk nic nedá. Bude v Game Passu.

9. Avowed

Krátký teaser ala Elder Ring na E3 2019. Jedná se připravované RPG od Obsidianu, o kterém prakticky zatím nic nevíme. Vyjma toho, že se zřejmě bude jednat o hutné RPG v propracovaném světě Pillars of Eternity. A u kterého si přeji, aby zdatně konkurovalo sérii The Elder Scrolls.

10. As Dusk Falls

Další zajímavá adventura. V art stylu, s hratelností blížící se Detroid: Become Human. Není to sice můj šálek kávy, ale pokud ji zvládne některý z českých youtuberů (viď Rudo), rád se podívám.

11. Psychonauts 2

Hra od Tima Shaffera na kterou se velice těším. Už první díl byl Boží (a proto nepochopený) a hrál jsem jej na netbooku. Takže grafický duel (desetipalcový netbook versus 55 palcová 4K televize) má jasného vítěze. Psychedelický námět, hudba a humor nemá chybu.

12. Destiny 2: Beyond Light

Hra která u mne zapadla. Těžko říct proč, zřejmě pro nedostatek času, který nejsem ochoten obětovat obvyklým (i neobvyklým) online hrám. Každopádně přítomnost v Game Passu je pozitivní a rozšíření Beyond Light působí zajímavě.

13. S.T.A.L.K.E.R. 2

Další velké překvapení. Po všech známých i neznámých problémech s vývojem. Pochopitelně zde nečekej brzký termín vydání a (podle mne) lze čekat i několikeré odložení launche. Ale až (jestli) vyjde, bude to pecka.

14. Tetris Effect: Connected

Po vydání Tetrisu na Nintendo Switch v režimu Battle Royal jsem myslel, že mne v životě už nic nepřekvapí. Ale tato oddychová, kooperativní gamesa mi dokázala, že mne v životě čekají ještě mnohá (příjemná) překvapení.

15. Phantasy Star Online 2

Od Segy. Jistě, není to exkluzivka od MS studia, ale jedná se o další online gamesu na Xbox, další japonskou šílenost na americkou konzoli.

16. Crossfire X

Upoutávka na singleplayerovou část hry od Remedy je jistě paráda. Nicméně já se neřadím mezi cca 650 milionů registrovaných hráčů této varianty Counter-Striku v Asii. Takže tak.

17. Fable

Bonbónek na konec. Graficky mi přijde, že se bude jednat o jednu z nejnádhernějších (a vtipných) RPG ever. Ale i u této hry platí moje moudrost: Na vše důležité jsem si v životě musel počkat. Dlouho počkat.

Pusť si Rudou komentovaný Xbox Games Showcase ve 4K:

Záběry z her:

Závěr:

Nastupující generace konzolí je skutečný skok ve výkonu. Nejen grafika s pověstnými terraflopy, ale i mnohem lepší procesor, SSD. Ale těžko lze očekávat nativní 4K 60FPS + plnohodnotný raytracing. Konzole jsou vždy kompromisem mezi cenou a výkonem.

Systém:
Konzole Xbox/PC

%

Celkový index očekávání