Po dvou letech zpět do Francie

Uběhly už dva roky, kdy francouzské studio Kylotonn Games pod záštitou vydavatele Bigben Interactive přineslo milovníkům rychlých sportovních aut svoji hru WRC s číslovkou 7. Byl to již jejich třetí počin z této oficiálně licencované rallye značky, kterou se tak snažili oživit po neúspěšných dílech z dílny italského Milestone, který tuto sérii, dá se říci, pohřbil do posledního šroubku. Francouzští vývojáři se však rozhodli, že upustí od pravidelného ročního vydávání nových dílů, a tak jsme se minulý rok WRC 8 nedočkali. Místo toho se studio po dlouhých šestnácti letech rozhodlo restartovat dnes již legendární herní sérii V-Rally a přišli s jejím novým čtvrtým dílem. Bohužel V-Rally 4 si jak v recenzích, tak i u hráčů nevedlo zrovna nejlépe. Jednalo se o dosti průměrnou tuctovou arkádovou závodní hru, která se snažila hráče oslovit především pestrou škálou licencovaných vozidel – od rallye aut až po buginy. Ovšem ne vždy platí, že čím víc herního obsahu, tím lépe. Další rok uběhl jako voda a konečně světlo světa spatřilo nové WRC 8. Bude tento herní titul navazovat na celkem úspěšný předchozí díl, nebo dopadne stejně špatně jako výše zmiňované V-rally 4? Pohodlně se usaď za volant, zapni si pásy a dupni na plyn, vyrážíme!

Čtvrtý díl známé závodní série z rukou francouzské dílny Kylotonn se opět snaží všem fanouškům přinést aktuální sezónu světového rallye šampionátu, pořádaného každoročně Mezinárodní automobilovou federací (zkráceně FIA). Už samotná oficiální licence znamená velké pozitivum oproti jejímu konkurentovi v podobě značky Dirt Rally od britského studia Codemasters, která ji postrádá a nad touto absencí jistě skřípe zubama. Najdeš tu skutečná aktuální vozidla a její posádky z různých závodních tříd od WRC juniorů, WRC 2, kde nesmí chybět ani náš velmi úspěšný český závodník Jan Kopecký se svou Škodou Fabia R5, až po tu nejvyšší soutěžní kategorii WRC se závodníky jakým je Sébastien Ogier, Ott Tänak či legendární jezdec Sébastien Loeb. Vedle současných vozidel tu najdeš i bonusová historická vozidla jako třeba mou oblíbenou Lancii Fulvii HF z 60. let.

Herní režimy

Jak se již stalo zvykem, po prvním spuštění hry se tě hra zeptá na pár otázek, aby si zjistila, jak moc dobře zkušeným závodníkem na poli rallye her jsi. Po sérii otázek přichází už tvá první testovací jízda, která ještě více vyzkouší tvé řidičské schopnosti a určí, jaké herní nastavení by mohlo být pro tebe nejpřívětivější. Tento prvek považuji za celkem sympatický. Pokud však s doporučeným nastavením nejsi spokojený, můžeš ho kdykoliv v nastavení hry změnit dle svých preferencí a potřeb.

Herní interface se ve své podstatě oproti WRC 7 nijak zvlášť nezměnil. Nalezneš tu klasické okénkové menu, kde si vedle nastavení vybereš různé režimy jako je rychlý závod, online multiplayer, časově omezené komunitní výzvy, světové hráčské žebříčky atd. Pochopitelně tu nemůže chybět ani tradiční split-screen mód, takže pro kamarády ideální záležitost vzájemně porovnat své síly a především nervy. Z toho by si Dirt Rally mohlo vzít příklad.

Výběr tratí aneb cesta kolem světa

Za opravdu velké pozitivum považuji pestrou paletu tratí situovaných v až 14 zemích světa. Najdeš tu konkrétně zasněžené monacké Monte Carlo se svými nechvalně proslulými ostrými zatáčkami, zamrzlé Švédsko, Mexiko, nebezpečně skalnatou Argentinu, Německo s vinicemi, zalesněné Finsko, Španělsko s asfaltovými silnicemi, deštivý a zabahněný Wales, prašnou Austrálii, Portugalsko, francouzskou Korsiku s úzkými strmými cestičkami a italskou Sardinii. Oproti předchozímu dílu se nově do hry dostala dokonce i Chile a Turecko. Letošní sezóna však byla ochuzena o sousední Polsko s typickými rychlými rovinatými tratěmi, ale i tak má WRC 8 rozhodně co nabídnout. Tratě jsou rozličných velikostí. Ty opravdu nejdelší mají klidně i něco přes 20 kilometrů, kde si svou schopnost soustředění otestuješ skutečně naplno. Dle samotného výrobce tě čeká něco přes 100 závodních výzev, ovšem velkou část z nich jsme mohli vidět již v předchozím díle, takže je nutné brát toto číslo s jistou rezervou. Přesto v tomhle nové WRC 8 zkrátka žádnou konkurenci nemá.

Vzpomeňme si na nedávno vydané Dirt Rally 2.0, jejichž skoro nechutné praktiky mě osobně kdysi fakt nenechaly chladným. Samotný základ totiž obsahoval pouze 6 zemí, z nichž větší část ani fanouška rallye nemohlo moc potěšit. Jezdit v USA nebo v Novém Zélandu je to poslední, co byste v rallye hře očekávali. Většina tratí navíc byla pro mě, co se týká prostředí, dost nezajímavá a ve větší části mi vše splývalo v jedno. Ikonické závody ve Švédsku, Monte Carlu nebo Německu se daly POUZE dokoupit v DLC přídavcích, a i přesto dodnes zde nenajdeme například finské rallye, které se prý chystá až v nadcházející sezóně. Tohle zkrátka od pánů z Codemasters pěkné není. Tady máme vše hned v základu, což musí ocenit snad každý pařan.

Levá 4 přes horizont, váže pravá 5 delší, 150 brzda levá 2

Již WRC 7 přineslo do série větší snahu o simulační jízdu, než u předchozích dílů. Byla zkrátka radost ve velké rychlosti smykem prolétnout zatáčku a zároveň se pokusit o stabilitu vozidla. Dle oficiálních zdrojů se i nyní Kylotonn snažil pokročit dál a posunout fyzikální model opět o něco víc dopředu. A musím říct, že hned v úvodní testovací jízdě jsem jako vcelku zkušený závodník, co má dost naježděno u WRC 7, měl co dělat, abych své vozidlo ukočíroval v klidu a neskončil v prvním možném příkopu nebo v horším případě čelně ve stromu.

Nenech se na začátku zmást tím, když začneš jezdit třeba pouze méně výkonnými vozy z nejnižší třídy juniorů. U nich si tu skutečnou zábavu a ten pravý pocit z jízdy moc neužiješ. Tyhle auta jsou zkrátka nuda a nesahají svým vyspělejším a vymakanějším bratříčkům ani po nárazník. Méně zkušeným hráčům je nabízena řada různých pomocníků, především kontrola trakce vozidla a ABS. Mimo to si můžeš nastavit i jinou obtížnost, která ovlivní, jak moc rychlí budou konkurenční jezdci, takže nemusíš být frustrovaný z toho, že jsi neustále poslední; lehká obtížnost vše případně jistí. Ovšem i zde si myslím hra dostála určitých změn, hrál jsem na střední obtížnost, a i při ní jsem se docela na začátku dost zapotil. Výběr obtížnosti má mimo jiné také vliv i na počet možných opravných jízd.

Snad nejdůležitější osobou při závodu je vždy navigátor, který má veškerý osud závodníka ve svých rukou, a i na něm vývojáři konečně více zapracovali. Tvůj spolujezdec byl kompletně předabován a už nezní jako monotónně mluvící robot, který po čase dokázal lézt celkem na nervy. HUD ve hře byl vylepšen o prvek ukazatele detailního poškození jednotlivých součástek vozidla a procentuální stav pneumatik.

Konečně zábavná kariéra

Přecházím k tomu hlavnímu, na co jsem byl zvědavý nejvíc, a tím je mód kariéry. Dlouhá léta se jednalo vždy o stejnou neměnnou situaci. Začínali jsme od WRC juniorů a postupně jsme se snažili dostat až do nejvyšší soutěžní kategorie, abychom se tak po dlouhém usilovném snažení postavili na piedestal a stali se absolutním šampiónem. Kariéra nenabízela dosud nic moc zajímavého, jediná věc, co se mohla ovlivnit, byl výběr stáje, za kterou jsme chtěli jezdit a to bylo asi tak všechno. Jistou funkci tu měla mít i morálka týmu, která závisela na našich výkonech na tratích, ale v praxi jsem v tom nikdy žádný fatální význam neviděl. Přál jsem si, aby v následujícím ročníku přišla nějaká razantní změna a jakoby mě hoši od Kylotonnu vyslechli.

Kariéra byla kompletně od základů překopána, kdy nově se vedle závodění budeš starat i o svůj vlastní tým. Vše začíná v přehledném menu, kde najdeš vše, co je potřeba. Je tu především kalendář, kde si dopředu naplánuješ, co v daných dnech před hlavním závodem chceš dělat. Můžeš tak trénovat na závodních okruzích a získat tak potřebné zkušenosti nebo si třeba v určitý den dopřát volno a odpočinout si. Občas se v kalendáři objeví speciální eventy jako třeba tzv. „Extreme conditions“, kdy budeš zkoušen, jak moc dobře si poradíš v těch opravdu nejhorších počasových podmínkách, kdy i tvůj vůz je z větší části úmyslně poškozen. Cílem je v daném limitu dojet do předem stanovené vzdálenosti. Pokud neuspěješ, nedostaneš tolik peněz a zkušeností a i morálka tvého týmu poklesne. To ostatně platí i pro jakékoliv závody.

Správa týmu se děje přes jednu z dalších položek, kde najímáš nové členy- od mechaniků po meteorology, terapeuty, agenty, inženýry a finanční manažery. Každá z postav má vliv na celkovou schopnost týmu, ať už se jedná o rychlost oprav poškozeného vozidla, zjišťovaní přesných předpovědí počasí před závodem, až po zisk větších peněžních částek a zkušeností či zajištění, aby se tvůj tým při práci tolik neunavoval a nepotřeboval tak často odpočívat. Jednotliví členové jsou všemožných národností a zde se mi stal jeden vtipný moment, když jsem najímal Češku, která se jmenovala typický českým jménem Marianne Sherman. Možná s tímhle by vývojáři mohli přece jen něco ještě udělat a trochu ty jména upravit dle skutečnosti. V rámci týmu můžeš aktivovat postupem doby i různé perky.

Mluvil jsem o zkušenostech, ano hra dokonce obsahuje i stromy dovedností, kdy po každém nabytém levelu dostaneš jeden dovednostní bod, který si investuješ jak je jen libo. Výběr je docela široký a značný vliv na něj má i charakter tvého týmu. Každá stáj, pro kterou se rozhodneš pracovat, se zaměřuje na určitý aspekt, třeba na týmovou spolupráci. I strom dovedností je rozdělen na různé takové kategorie a dle tvého zaměření se ti v počáteční fázi odkryjí z větší části jen ty dovednosti, které jsou dle týmu ty nejpotřebnější.

Peníze využiješ nejen při najímání nových pracovních sil, ale především při opravě svého vozidla po závodu. Ta se děje přes tvou emailovou schránku, kdy ti tvůj mechanik napíše kompletní přehledy částek za jednotlivé opravy. V průběhu hraní ti do zpráv píšou i ostatní členové tvé posádky. Před samotným závodem se zde většinou dočteš i vcelku přínosné informace o závodu, který máš zrovna před sebou, a jaké bys měl dopředu očekávat možné komplikace na trati.

Získávat peníze a zkušenosti můžeš nejen úspěšným absolvováním jízd, ale také plněním všemožných dodatkových úkolů v průběhu závodu. Ty si můžeš dopředu aktivovat dle libosti, tudíž nemusíš plnit vyloženě to, co ti určí hra samotná. Jedná se především také o dobrý způsob, jak po neúspěšném závodění navýšit u svého týmu lepší morálku a reputaci u ostatních stájí, která je pro tvé budoucí nabídky také důležitá.

Pro ty, co se chtějí zaměřit jen na čisté závodění a nechtějí si lámat hlavu se stavbou a řízení týmu, tu existuje mód s názvem Season, který v podstatě umožňuje hrát všemožné šampionáty, jak jsme byli zvyklí v předchozích dílech, bez výše zmíněných nově přidaných prvků. Osobně mě ale nijak zvlášť moc nezaujmul a přijde mi jako nadbytečný.

Celkové dojmy

Jak se to tedy s hrou má jakožto celkem? Pokud bych opět chtěl WRC 8 srovnávat s aktuálně jeho jediným konkurentem v podobě Dirt Rally 2.0, tak po grafické stránce má jistě navrch konkurence. S grafickým zpracováním je to totiž všelijaké. Hra dokáže vykouzlit pěkné scenérie například v zasněženém Švédsku, kdy člověk má kolikrát tendence se zastavit a jen se kochat okolím, ale v jiných situacích jsem si kolikrát říkal, že dokonce i dva roky staré WRC 7 vypadalo možná lépe. Problémem bývá hlavně špatné vyhlazování hran objektů, což lze spatřit především u různých modelů stromů, které vypadají opravdu všelijak a mnohdy i dost uměle. I přesto si myslím, že vizuál hry nikoho neurazí a jedná se v dnešní době o dobrý standard.
Co mohu však opravdu pochválit je zpracování počasí. Déšť konečně vypadá k světu, a pokud budeš hrát z pohledu očí závodníka, budeš mít co dělat, abys vůbec něco na cestě viděl. Zejména ježdění za silného deště a bouřky je opravdu fenomenální zážitek a za to palec nahoru. Nově se na cestách objevuje i spousta kaluží, které ti při rychlé jízdě dokáží pěkně znepříjemnit život.
Jak již bylo zmíněno, jízdní model se opět posouvá víc k simulaci, ale tady bude Dirt Rally asi stále neporaženým šampiónem. Hra však má především hráče zabavit a sám vím, jak mě kolikrát až přehnaně precizní jízdní model u Dirtu dokázal frustrovat a po čase mi lézt na nervy. Častokrát jsem už ani nechápal, proč se mi vozidlo najednou chová jak utržené ze řetězu, i přesto, že se snažím jet sebevíc opatrně. Co mi také vždy vadilo, že počítačoví soupeři museli mít vždy před tebou za každou cenu navrch. Nebyla skoro žádná šance, se byť jen trochu přiblížit k tomu nejlepšímu závodníkovi, i přes bezchybně rychlou jízdu. Mám rád ve hře výzvy, to ano, ale zde už se skoro ta zábava z toho začala vytrácet. Dle reakce jiných hráčů na různých fórech vím, že tento názor nesdílím jen já sám. WRC série byla a stále je v tomhle k hráči víc benevolentní, a v tom jsem vždy osobně viděl onu zábavnost a přednost. Na druhou stranu ti i ona rozhodně nedává nic zadarmo a nějaký čas zabere, než okusíš umístění na prvních příčkách, ale tak nemožná věc to rozhodně není. Hra je tedy přístupná širšímu hráčskému spektru a má šanci oslovit mnohem více lidí, a to třeba i ty největší závodní zelenáče.

Pusť si Rudův gameplay otvírák zde:

Další záběry ze hry

Závěrečné hodnocení

Klady

  • pestrá škála tratí
  • dynamické počasí
  • kompletně předělaná kariéra
  • vyvážená obtížnost
  • split-screen mód

Zápory

  • místy horší grafika

  • dlouhé načítání obrazovky

Závěr:

Pokud jsi přehnaným precizním puntičkářem a raději dáváš přednost super realistické jízdě, která trestá za každou pitomou maličkost, tak raději sáhni po konkurenci. Jestli však hledáš klidnější zábavu a přesto i nějakou výzvu, určitě koupí nové WRC 8 neprohloupíš. Připočti si k tomu opravdu bezkonkurenčně široce nabitý herní obsah, celý obalený pod licencí FIA a máš na dlouhý čas o zábavu postaráno. Francouzské Kylotonn Games opět ukázalo, že rallye hrám zkrátka rozumí. Neříkám, že na hře by se nedalo pořád co zlepšit, ale zkus si schválně zahrát někdy starší díly a pochopíš, že tato herní série ušla opravdu velkou cestu a rozhodně tím správným směrem.

Recenzovaná verze:
PS4

%

Pařanovo hodnocení