Jedno z nejlepších open world RPG herní historie, které vychází z pera polského spisovatele Andrzeje Sapkowského a jeho stejnojmenné knižní ságy, právě dorazilo v kompletní edici a s českými titulky na Nintendo Switch. Je to tak po Skyrimu nejspíš druhá takto velká, světoznámá a komplexní RPG hra, které se dostalo cti vyjít i pro tuto malou přenosnou konzoli. Původní třetí pokračování Zaklínače vyšlo před více jak čtyřmi lety jen pro nejvýkonnější systémy své doby a dalo tehdejšímu hardwaru docela dost zabrat. Bylo proto s podivem, když v rámci show Nintenda na E3 2019 v Los Angeles oznámili, že se CD Projekt RED chystá vydat i její Switch verzi, která kromě slabší grafiky nabídne zcela totožný obsah a bude obsahovat i její všechna rozšíření. A skutečně, tato kompletní edice obsahuje nejen dva velké datadisky O víně a krvi a Srdce z kamene, ale také dalších 16 DLC, které postupně vycházely zdarma v aktualizacích. V této recenzi se pokusím jak tuto Switch verzi srovnat s její původními platformami, tak trochu hru i celkově zhodnotit.

Výzvy, které bylo nutné překonat

Aby takto komplexní hra mohla na Switch vůbec vyjít, museli vývojáři zdolat hned několik výzev. Tou největší byla prý překvapivě optimalizace operační paměti, neboť má Switch jen k dispozici 3,5 GB RAM. Textury, cut-scény a audio soubory tak prošli redukční komprimovanou kůrou.

Druhou výzvou bylo udržení 30 FPS (snímku za vteřinu) bez nějakých propadů v dockovém TV i handheld přenosném módu. Toho se pokusili dosáhnout díky dynamickému rozlišení, které se automaticky nastavuje podle náročnosti dané scény. V praxi to funguje tak, že méně náročná scéna cílí na 720p při 30 FPS, zatímco při té náročné může rozlišení poklesnout až na hodnotu rozlišení 540p, neboť v přenosném módu, zejména kvůli bateriové kapacitě, jsou takty grafického jádra sníženy. V dockovacím módu běží hardware této konzole o něco rychleji, proto by to v praxi mělo při něm vypadat i o něco ostřeji.

Třetí a poslední výzvou, která nepřímo souvisí i s tou první, je samotná velikost hry. Bylo totiž nutné jak základní hru, tak i její celý rozšiřující obsah, stačit do velikosti pouhé jedné 32 GB cartridge. Pokud by sis tuto hru pořídil digitálně, počítej proto s tím, že budeš potřebovat nejen mít dostatečné velkou volnou paměť, ale i dostatek času, neboť se hra i s hodně rychlým internetem přes hodinu instaluje.

(DVOJITÉ SCREENY – PRVNÍ VŽDY SWITCH, DRUHÝ XONE X)

To byla teorie, teď přichází praxe

Mé první testování a porovnání probíhalo přímo na streamu, kde jsem tuto Switch verzi živě srovnával vždy s identickou scénou na nejvýkonnější konzoly současnosti Xbox One X, která 4K kabátek a lepší detaily dostala až časem, neboť se původně s jejím grafickým upgradem nepočítalo. Záznam z tohoto streamu si můžeš pustit na konci této recenze.

Prví věc, kterou musím zhodnotit je načítání – loading, které není krátké, ale ve srovnání s velkou konzolí nemá Switch ani o moc delší, neboť zaostává jen o nějakých 10 vteřin. Je to příjemné zjištění už z toho důvodu, že počet všech pohyblivých NPC objektů zůstal zcela totožný.

Co se grafiky týče, tak ta je překvapivě dobrá. Hra má velikou dohledovou vzdálenost, je dokonce světlejší, než její Xboxová verze a naštěstí tam není mlha, což je věc, se kterou se v dřívějších hrách, zejména v exteriérech, řešil nedostatečný výkon. Grafika je i hodně detailní a vůbec nepůsobí ochuzeně. V přímém srovnání obou konzolí jsou rozdíly v kontrastu a ostrosti sice patrné hodně, ale čistě pocitově působí Switch verze prostě dobře. Hra překvapivě ani netrpí na dlouhé naskakování textur, padání, či časté grafické i jiné bugy, který dobře znají hráči Kingdom Come. Zcela vyhnout se tomu v tak rozsáhlé hře jistě ani nelze, ale je to opravdu minimální. Proto je možné, že při svém hraní na to ani nenarazíš.

FPS a rozlišení

To samé platí i o celkové plynulosti, která je skvělá a místy jsem měl pocit, že běží i ve více než 30 FPS. Jen občas dojde, zejména v nové lokaci, nebo při přepnutí např. z vývěsky do hry, k menšímu zaškobrtnutí, ale je to opravdu jen necelá vteřinka a potom si to zase jede hezky plynule dál.

Menší výtku mám k dynamickému rozlišení, ale chápu, že kvůli výdrži baterie to nešlo vyřešit lépe. V dockovém TV módu hra vypadá dobře, drží si své HD rozlišení a moc se „nekostičkuje“. V handheld módu je ale těch „kostiček“ více a působí to jako nějaký méně kvalitní videostream. Přesto i zde musím něco ocenit, že menu a veškeré navigační a informativní ikony (minimapa, životy, text…) jsou stále plně ostré a dobře čitelné. Pokud tedy dobře vidíš na blízko, nebo máš ty správné brýle, neměl bys mít ani v přenosném módu s čitelností textů problémy.

A co hra jako taková?

S lovcem monster Geraltem z Rivie zažiješ opět to stejné, nádherné a předlouhé dobrodružství, které tě vyjde s plněním i vedlejších úkolů na nějakých 150 hodin. Hra má skvělý příběh i mimořádně zajímavé vedlejší úkoly. Nabízí obrovský megalomanský svět, který vybízí k jeho prozkoumávání. Má všechno, co správné open world RPG má mít, od vlastní výroby, přes speciální kouzla a schopnosti, po zábavný a epický boj i zajímavé nepřátelé.

Pusť si můj porovnávací gameplay s konzolí XONE X:

Další záběry ze hry

Závěrečné hodnocení

Klady

  • plnohodnotný obsah

  • skvělá optimalizace
  • české titulky

  • fantastický zážitek

Zápory

  • dlouhá instalace

  • horší rozlišení v handheld módu

Závěr:

Switch verze přímo vybízí pro hraní nejen na cestách, ale i doma v posteli, na záchodě a pro otrlé i ve vaně. I když se v případě klasického Switche dá hra připojit do docku a mít ji na TV trochu ostřeji, nejspíš tak činit stejně nebudeš, protože je to méně přitažlivé. Handheld mód je prostě sexy.

Recenzovaná verze:
Switch

%

Pařanovo hodnocení