Jsi-li fanouškem diablovek (ARPG titulů), potom ti není nutné slovenské Games Farm představovat. I přesto není ke škodě zmínit, že se jedná o studio stojící za tituly Vikings: Wolves of Midgard a původní verzí Shadows s podtitulem Heretic Kingdoms. Ruda již dříve s Peterem Nagym (šéfem studia Games Farm) dělal rozhovor, který můžeš zhlédnout zde.
Pokud jsi hrál Vikingy tak si nejspíš říkáš, jestli Awakening bude také tak zábavný a už teď mohu prozradit, že ne, protože je ještě mnohem lepší!

V čem je Awakening jiný?

Awakening se drží klasických mechanismů žánru, tedy levelování postavy, sbírání co nejlepšího vybavení a hlavně ničení hord nepřátel. Přichází ale také s celou řadou novinek, tou nevýraznější je určitě přepínání mezi dvěma světy. Nejde o světy rozdílné, nýbrž o dvě roviny jednoho a téhož světa, kde v roli Devourera (démona) uvidíš místy jiné předměty a nepřátele než v rolích jiných postav, které si démon přivlastnil a jsou pro něj jako „loutky“. Pokud znáš seriál skupiny Netflix Stranger Things, tak přesně chápeš, co tím myslím. Tyhle rozdílné náhledy využiješ během hraní při řešení různých hádanek, otevírání dalších cest nebo např. pro oddechový čas v boji. Někteří nepřátelé na vás mohou útočit pouze v jednom z těchto světů a ty si díky tomu můžeš promyslet tvůj další krok. Na obrázcích níže můžeš vidět zatarasený průchod pro „loutky“ a otevřený pro démona.

Postavy

Když už jsem nakousl postavu Devourera a jeho „loutky“, bylo by dobré si říci i něco málo k postavám všeobecně. Devourer je démon, který umí požírat duše a dělat z nich své „loutky“ a ukáže ti to hned v prvních minutách hraní, kdy tě postaví před klíčovou volbu a to výběr druhé hlavní postavy. K dispozici budeš mít klasického válečníka, lovce nebo mága. Tvoje volba bude mít částečný dopad na příběh a získávání dalších hratelných postav. Také některé úkoly budou rozdílné. Tyto dvě postavy není v průběhu hraní možné měnit, další dvě již ano.

Teoreticky můžeš hrát až za 14 postav, ale nepodařilo se mi odemknout všechny, což je částečně následek právě tvých rozhodnutí, kdy musíš volit mezi jednou a nebo druhou postavou. Některé postavy pak získáváš automaticky, např. Ironclad Zombie, s jehož pomocí můžeš ničit dveře či Wood Elementála, se kterým musíš projít určitou část mise.

Soubojový systém a výzbroj

Od počátku jsi nucen volit správně parťáky do tvé družiny. Některé nepřátele např. nezraníš ohnivou magií, což je problém pro Eviu, ale musíš se přepnout na válečníka nebo lovce. Nechybí také nepřátelé se štíty, kterým neublíží šípy apod. Je tedy dobré mít vždy zástupce z každé skupiny. Každá postava má na výběr ze spousty kouzel, které se dají vylepšit až na třetí úroveň a zvýšit tak tím jejich účinnost, což je více než žádoucí, protože můžeš mít aktivované vždy jen tři kouzla. Přepnutí z „loutky“ na „loutku“ se děje v reálném čase a je bleskové, můžeš tedy kombinovat různé bojové prvky. Například zasadit pár ran z dálky, než k tobě soupeř doběhne, a potom ho zmasakrovat pěkně z blízka a nebo do něj rovnou vysypat další kouzla od jiné postavy. Nejvíce se mi osvědčilo využívat plošná kouzla, která ve většině případů fungují i po přepnutí na jinou „loutku“. V jednu chvíli můžeš mít tedy zapnutá např. tři plošná kouzla, což výborně likviduje hordy nepřátel. Ještě jsem zapomněl dodat, že maximální úroveň postavy je 30.

Většinu výzbroje můžeš využít pro skoro všechny „loutky“. Výjimku tvoří zbraně a speciální výzbroj typické pro dané postavy. Věci se dělí do pěti kategorií od nejhorších (Common, Enchanted, Magical, Artefakt), až po ty nejlepší (Legendary). Rozdíl je hlavně v počtu použitých esencí, kdy Legendary mají 4 esence a horší věci vždy o 1 méně (Artefakt 3, Magical 2, Enchanted 1, Common 0). Esencí chápej vylepšení předmětu o určité parametry např. 3% Agility. Díky tomu, že lze esenci vložit do každého předmětu, můžeš např. jednoduše udělat z Common zbroje Legendary. Nevýhodou ovšem je, že danou esenci již z předmětu neodstraníš, vol tedy pečlivě.

Každá část zbroje ti také změní vzhled postavy, je tedy příjemné sledovat, jak se tvá postava opticky mění.

Příběh a postřehy z hraní

Celou hru jsem si nesmírně užil, nechci ti zde prozrazovat jeho děj, ale čeká tě zhruba 30 hodinová jízda.

V rámci příběhu vystřídáš několik lokací od pouště přes les. Mapy mi přišly v průběhu hraní čím dál větší a díky tomu nebylo tak časté načítání hry mezi lokacemi. Tím pádem odpadával i jeden neduh hry a tím byl právě delší loading.  Naopak, co bych chtěl vyzdvihnout, jsou hádanky. Některé jsou velmi jednoduché a stačí se přepnout na správnou postavu nebo se podívat na správné místo, ale některé jsou naopak na můj vkus hodně těžké, kdy jsem si musel na pár místech pomoci i radou na YouTube, jinak bys na tuhle recenzi čekal ještě dlouhou dobu.

Neuvěřitelné je, že všechny postavy mají svůj dabing, který se řadí k tomu lepšímu ve hrách a také celkově audiovizuální kulisa je příjemná. Ve hře je dle mého názoru až moc dialogů – já chtěl prostě rubat nepřátele. Zamrzí i absence slovenštiny nebo češtiny. Co ale naopak potěšilo, byli dialogy mezi postavami, které na sebe vtipně slovně útočili a byla to celkem sranda. Tenhle prvek jsem měl rád už u Dragon Age.

Někde jsem četl, že jsou tři možné konce. Sám jsem si při prvním hraní zvolil záchranu světa, kde tě čeká celkem dlouhý, ale relativně jednoduchý souboj s bossem. Pak jsem si zkusil zničení světa, ale na třetí způsob jsem nenarazil. Pokud se ti jej podaří najít a vyzkoušet, poděl se s námi v diskuzi pod recenzí.

Srovnání Xbox a PC (Steam) verze

Předně chci poděkovat Peterovi Nagymu za umožnění vyzkoušet a porovnat PC a Xbox verze. Na konci článku nalezneš pár srovnávacích obrázků, ale jelikož jsou zkomprimované, moc veliký rozdíl v nich bohužel neuvidíš. Ovšem z mého pohledu na mě působila PC verze ostřeji. Oceňuji připravené ovládání pro gamepad i na PC, kdy k jeho přepnutí dojde ihned po připojení zařízení. Nemohl jsem si totiž na ovládání klávesnicí s myší zvyknout, a proto jsem ho ihned změnil.

Optimalizace jak na PC, tak i na Xboxu je výborná. Hra této velikosti mi na konzoli zabírala po všech aktualizacích cca 13 GB (jen pro srovnání Wolfenstein II má kolem 50 GB). Nikde jsem nenarazil na zásek, spadnutí hry, nebo propad texturou. Jediné čeho jsem si všiml a celkem mě to pobavilo bylo, když jsem tlačil kouli na spínač a vběhla mi před ni myš. Místo toho, abych nebohou myšku přejel, jsem se o ni zasekl a nemohl kouli dále tlačit.

Xbox One X

PC (Steam)

Pusť si gameplay otvírák s Rudou:

Další záběry ze hry

Závěrečné hodnocení

Klady

  • hratelnost
  • herní doba
  • velké množství hratelných postav
  • hádanky propojené s oběma světy
  • vybavení měnící vzhled postavy
  • vtipné popichování postav mezi sebou
  • podpora gamepadu i na PC

Zápory

  • chybějící slovenština/čeština
  • na můj vkus spousta dialogů
  • místy delší načítání lokací

Závěr:

Co říct závěrem… Z prvního videa, které točil Ruda jsem si říkal, že hra nebude pro mě a ani jsem ji hrát nechtěl. Stačilo ovšem prvních 30 minut a hře jsem propadl.

Je to od začátku do konce neskutečná jízda, která tě chytne a nepustí, kdybych nemusel chodit do práce, tak ji dohraji na jeden zátah.

Games Farm se podařilo za pomocí Vikingů a Shadows ze mě udělat skalního fanouška “diablovek” a už teď se nemohu dočkat na jejich další hru.

Recenzovaná verze:
Xbox One X
PC (Steam)

%

Pařanovo hodnocení