Vydej se na dokonalý námořní zážitek s hrou Seafarer: The Ship Sim. Vyber si mezi kariérami, ujmi se kormidla různých lodí a rozšiř svou flotilu. Proplouvej rozlehlým otevřeným světem a ponoř se do nádherných rozloh a vlnících se vln.

 

Seafarer: The Ship Sim je momentálně k dispozici v Early Access na Steamu, ale již svou ambiciózní koncepcí vzbuzuje očekávání. Pojďme se tedy podívat, na čem tato simulace lodi stojí – kde exceluje a kde zatím tápe.

Kladné stránky

  1. Vizuál a atmosféra
    Hra využívá Unreal Engine 5 a technologii NVIDIA WaveWorks 2.0 pro simulaci moře, což přináší efekty vlnění, světla a počasí, které působí velmi působivě a realisticky.  Slunce nad klidným mořem, bouře či dramatické oblohy – v mnoha chvílích hra dokáže skutečně „prodávat ten správný pocit plavby“.

  2. Ambice a hloubka konceptu
    Seafarer nabízí zajímavé herní role – můžeš transportovat náklady, plnit mise pro pobřežní hlídku, zkoumat svět, rozšiřovat svou loď a spravovat různé aspekty plavby (kontrola motorů, interakce s přístroji, pohyb po palubě). Dokonce existují frakce, jejichž úkoly můžeš přijímat, čímž se hra snaží dodat narativní háv nad sandbox simulací.

  3. Potenciál pro vylepšení a komunita
    Jako hra v early accessu se vývojáři chystají na aktualizace, plánují přidávat obsah, reagovat na zpětnou vazbu komunity a postupně vylepšovat výkon i mechaniky. To dává naději, že mnohé slabiny, které dnes vidíme, mohou být v budoucnosti opravitelné.

Negativní stránky a problémy

  1. Výkon a optimalizace
    Jedním z největších problémů je momentálně špatná optimalizace. I výkonné sestavě se hlásí poklesy snímkové frekvence, velké nároky na hardware a nestabilitu výkonu. Na méně výkonných platformách jako například Steam Deck to je ještě výraznější.

  2. Chybějící výukové prvky a senzory uživatelského rozhraní
    Pro nové hráče nastává nemalý problém, a to, že hra v rané verzi špatně vysvětluje ovládání, misí či interakce s lodi — minimální návod a neintuitivní rozhraní matou a zpomalují vstup do hry. Například příkazy pro ovládání jeřábů, zakládání nákladu nebo navigace nejsou dost jasné a hra občas „hodí“ hráče do situace, kterou neumí snadno pochopit. Například v prologu jsem dlouho nemohl přijít na to, jak správně „přirazit“ k lodi.

  3. Nedostatek některých základních funkcí
    Chybí mi například nepřítomnost autopilota. Pro dlouhé plavby je ruční řízení namáhavé. Také by mě zaujalo nějaké rádio, nebo zvuk navigačních komunikací (VHF), které by mohly posílit atmosféru. Kamere jeřábu má dle mého špatnou perspektivu při manipulaci s kontejnery a působí frustrujícím dojmem.

  4. Krátký obsah a opakování
    V současné verzi je obsah stále omezený, množství misí a variací zatím není velké. Po pár hodinách se už začínají mise opakovat.

Jaký je příběh / kontext

Seafarer není čistě sandbox – má příběhovou složku, plus i flexibilnější režim „Quick Play“.

V příběhové části pracuješ pro různé frakce – dvě momentálně odhalené: Crescentport Logistics a Tide Guard. Každá frakce má svůj typ misí a cílů. U Crescentport Logistics to jsou převážně přepravy nákladu, logistické operace mezi přístavy. U Tide Guard se dostávají do hry kromě přepravy také mise typu záchranné operace, hašení požárů na moři a pomoci lodím v nouzi.

Vedle toho je svět inspirován severskými mořskými scenériemi (fjordy, ostrovy, pobřežní panormama) a počasím. Denní a noční cykly hrají svou roli — každý výjezd na moře může být jiný.

Jak se to hraje & ovládání

Seafarer: The Ship Sim klade důraz na realistickou simulaci řízení různých typů lodí — od malých remorkérů až po velké nákladní lodě.

  • Volba režimu: Můžeš spustit mise v režimu příběhu, které tě provedou konkrétními úkoly frakcí, nebo volit „Quick Play“, což je volnější způsob hraní — méně vedení, více svobody.

  • Výběr lodi a interakce: Každá loď má určité vlastnosti — velikost, manévrovatelnost, rychlost, stabilita ve vlnách. Můžeš kontrolovat motor, používat jeřáby pro nakládku či manipulaci s nákladem a hasící přístroje či vodní děla v misích, kde je třeba likvidovat požáry.

  • Fyzika moře, počasí, vln: Vliv počasí a vln není jen kosmetický. Loď reaguje na okolní podmínky, takže vlny, silný vítr, bouře mohou změnit chování plavidla, jeho stabilitu, obtížnost navigace. To znamená, že musíte počítat s momenty, kdy ovládání není „pevné“ či přímé, ale spíše je to výzva udržet kurz, brzdit, korigovat směr.

  • Role kapitána / posádky: Hráč není jen „kormidelník“ — můžeš kontrolovat různé části lodi, chodit po ní, řešit údržbu, v některých případech reagovat na různé situace, což přidává eventuálně dynamiku.

 

Co zatím není nebo kde jsou omezení

Protože hra je v Early Access, hodně věcí není ještě plně dokončených — několik oblastí, kde to zatím může kazit zážitek:

  • Omezený obsah: V současnosti jsou odemčeny pouze dvě frakce a asi šest lodí. Mise jsou sice rozmanité (přeprava, záchrana, logistika), ale mnoho prvků, které budou později, je momentálně ještě ve vývoji.

  • Nedostatky v ovládání / UI / tutoriál: Hra zatím ne vždy vysvětluje dobře všechny mechaniky. Pokud jsi nový v simulátorech lodí, může chvíli trvat, než pochopíš všechny prvky jako nakládku, manipulaci s jeřáby, kontrolu motoru apod.

  • Náročnost na hardware: Vzhledem ke grafice, simulaci vln a počasí, dynamickému prostředí, vizuálům — hra není určená pro starší počítače. Doporučené požadavky nejsou malé.

  • Stabilita / chyby: Jelikož je to Early Access, některé situace mohou být nedodělané, může docházet k bugům, nevyváženým misím, nebo momentům, kdy loď reaguje méně „pružně“ například při silném počasí.

 

 

Hra vyšla 7. října 2025 a na Steamu si ji můžeš pořídit ZDE

 

 

Děkuji tímto za bezplatné poskytnutí recenzních kopií těchto her https://www.keymailer.co

I received a free review copy of this product from https://www.keymailer.co

https://game.page/seafarertheshipsim/Marpan

Hraní Seafarer: The Ship Sim je kombinací klidu a napětí: Klid, když jedeš pomalým tempem mezi přístavy, proplouváš, sleduješ krajinu, měnící se počasí, světlo – už jen pohled na moře a svět kolem dokáže být meditativní. Jsou zde ale taky momenty, kdy musíš reagovat: když přijde nouzová mise, když je potřeba rychle přivolat pomoc, když motor nefunguje, nebo když loď bojuje s vlnami či silným větrem. To dodává dynamiku, že to není jen o „jet z bodu A do bodu B“.

Ovládání se cítí tak, že když zvládneš systém lodí, naučíš se, jak reagovat na vlny, jak správně vést loď, může být zábavné. Ale taky to vyžaduje trpělivost – čekat, plánovat, někdy si sednout, prostě na to netlačit – což pro někoho může být výhodou, pro někoho překážkou.

Věřím taky, že se různé chyby a nedostatky časem vyřeší a poté klidně 10% k hodnocení rád přidám. Prozatím ale „pouze“ takto.

Recenzovaná verze:

PC

%

Pařanovo hodnocení

Reaguj na tento příspěvek a zapoj se do diskuze na Facebooku:

Steam ⚡ Epic Games Store CZ/SK Pařanská skupinaKLIKNI ZDE

Ohodnoť tento článek, nebo ho sdílej: