Ratchet & Clank: Rift Apart je nové pokračování akční plošinovky od studia Insomniac Games a vydavatele Sony. První díl této populární série vyšel již v roce 2002 pro tehdejší konzoli PlayStation 2 a zaznamenal veliký úspěch. Hráč v této hře procházel různorodým prostředím, ve kterých nebyla nouze o neobvyklé gadgety a zbraně. Spolu se zajímavým příběhem představovala tato hra skvělou akční zábavu, která i s dalšími díly neztratila nic ze svého kouzla.

Není proto divu, že první dnes již legendární díl této série se v roce 2016 dočkal i svého remaku pro konzoli PlayStation 4. Dosud poslední regulérní navazující díl Into the Nexus vyšel v roce 2013 pro konzoli PlayStation 3. Rift Apart na něj navazuje a pokračuje tam, kde dosud příběh Ratcheta a Clanka končil.

Mám velikou radost, že další díl této série pokračuje již na nové páté generaci konzole PlayStation, navíc s českými titulky a tím, že je pro tuto konzoli exkluzivní, z ní také “ždímá” maximum výkonu i funkcí. Pojďme se proto teď na tuto hru blíže podívat a řekněme si, proč je vlastně tak skvělá.

Ratchet a Clank

Pro neznalého této série nejdříve představím hlavní postavy, za které budeš (a nejen je) hrát. Ratchet je titulní intergalaktický hrdina, se kterým strávíš nejvíce času. Povoláním je zručný mechanik a povahou tvrdohlavá osobnost se smyslem pro humor. Patří k rase Lombaxů, což je kočkovitý druh humanoidu pocházející z planety Fastoon z galaxie Polaris. Ratchet je velice dobrým bojovníkem a využívá k boji nejenom veliké množství nejrůznějších zbraní, ale i chytré gadgety, např. létající boty, které by mu i James Bond s Batmanem záviděl.

Clank je kamarád Ratcheta. Není to živá bytost, je to robot, který ale má cit. Byl vyroben v jedné továrně ze které unikl, setkal se s Ratchetem a stali se celoživotními nejlepšími přáteli. Clank je hodně chytrý a je schopen komunikovat s dalšími stroji. Svojí povahou je kontrastem k Ratchetově odvážné osobnosti a slouží mu jako hlas rozumu. Clank je mnohem menší než Ratchet a nechá se nosit na jeho zádech. Není to ovšem žádný příživník a Ratchetovi v mnohých situacích dost pomáhá. Za určitých podmínek se dokáže proměnit i v gigantického bojového Clanka a potom se z něj stává velice nebezpečná zbraň.

Jejich společným nepřítelem je Dr. Nefarious neboli Doktor Zlotřilec, kterého už několikrát v minulých dílech porazili a on si stejně nedá pokoj. Tentokrát se zmocnil silného Dimenzinátoru, kterým na chvíli naše protagonisty rozdělí a sám se pak schová do jiné dimenze, kde se prohlásí za císaře s úmyslem celému vesmíru škodit. Jak jistě asi tušíš, Ratchet s Clankem mu v tom chtějí zabránit.

Hrdinka Rivet

Ratchet s Clankem nejsou jediné charaktery, za které budeš moci hrát. Mimo robotického minipavoučka, se kterým jsou některé speciální protivirové mise, si zahraješ i za postavu Rivet, která je ženského pohlaví a patří k místnímu odboji. Rivet má hrdinskou a dobrodružnou osobnost. Ve vypjatých situacích dokáže vtipkovat jako Ratchet. Povahu mají v tomhle dost podobnou a také i kočkovitý vizuál, jsou totiž stejné rasy.

Rivet poprvé přijde na scénu v momentě, kdy je Ratchet oddělen od Clanka a poslán do jiné dimenze. Zastoupí Ratcheta a spojí se s Clankem. Všichni se potom společně snaží zastavit vznikající dimenzionální katastrofu a porazit i samotného Doktora.

Hraní za Rivet je stejně zábavné jako za Ratcheta a její postavu si určitě zamiluješ. Je skvěle napsaná i zahraná a bude tě po celou dobu bavit. Dokázal bych si představit i samostatnou hru s touhle hrdinkou, no třeba se jí jednou dočkáme.

Akčnejší než Chuck Norris

Ratchet & Clank: Rift Apart je stejně jako předchozí díly akční 3D plošinovkou s výraznou adventurní složkou. Akční část oproti předchozím dílům ale ještě více “zakčněla”.  Během svého putování navštívíš nejrůznější prostředí i planety a na málo akce v nich si opravdu stěžovat nebudeš, ba naopak, hra tě nenechá vydechnout.

Samotnou akcí nemyslím jen nějakou střelbu do nepřátel, ale prostě všechno, co je rychlé a bude vyžadovat tvoji maximální pozornost. Ve hře je mnoho závodních a vyhýbacích momentů a taková jízda na rychlém slimáku je jak vystřižená z amerických akčních filmů.

Dimenzionální trhliny

Naštěstí ani o nádechová místa není ve hře nouze. Po peprné akcičce totiž vždy přijde chvilka odpočinku, kdy ochutnáš další část skvělého příběhu. Budeš u toho sledovat úžasné grafické cut-scény jak z nějakého vysokorozpočtového kinosálového animáku a krásně si to celé prožiješ.

Co musím rozhodně pochválit je v celé hře přítomnost českých titulků. Moc si cením toho, že Sony poslední dobou myslí na české hráče a zajišťuje u svých her lokalizaci pro naši zem. Neznalý angličtiny si tak příběh hry mohou pořádně vychutnat a díky podobnému jazyku si to užijí i naši bratři ze Slovenska!

Líbí se mi, že má hra i lehké RPG prvky. Kromě různých chytrých zařízení si můžeš nasazovat na hlavu, trup a nohy různé druhy zbroje, které ti postavu v některých vlastnostech vylepší, např. sníží poškození od pirátů o 5%.

Mapa hry je přehledná a pěkně zpracovaná. Kromě hlavních úkolů máš i nějaké vedlejší volitelné, které nejsou povinné splnit. Také si můžeš vybírat, v jakém pořadí chceš úkoly plnit a volit si, na kterou planetu či lokaci se vydat první.

Nejzásadnějším zařízením, jenž dostaneš jako první za začátku hry, jsou Univerzální rukavice. Ty ti umožní používat prakostřel, hák i schopnost manipulovat s trhlinami. Díky dimenzionálním trhlinám se budeš moci rychle dostat na určitá místa a tato schopnost bude pro tebe v akci poměrně zásadní. Stát na místě se totiž v boji rovná tvoje smrt. Díky těmto skokům tak pro nepřátele nebude lehké tě sestřelit. Rukavice využiješ nejenom v boji s nepřáteli, ale i v postupu vpřed, na mnohá místa by jsi se totiž fyzicky ani jinak nemohl dostat.

“Zbraně neznají míru” L. A. Seneca

Rád se ještě vrátím k té akční části, protože to je věc, která je v celé hře nejdominantnější. Nezmínil jsem totiž zbraně, kterých je ve hře několik, jsou perfektně navržené, efektivní i zábavné zároveň. Některé z těch nečastějších ti tu teď rád vyjmenuji a popíšu.

Kladivo je úplný základ, který nevyžaduje žádné náboje, útočí se s ním svisle či vodorovně jen na blízko a nejvíce se využije k rozbíjení beden, ze kterých často získáš nějaký ten loot.

Kulometná pistole je takový standard, střílí v dávkách a haptický ovladač u ní krásně pulzuje.

Odrážečka vyšle krátký laserový paprsek, který se odrazí a zpět se i do pistole vrátí. Při stisknutí spouště u této zbraně musíš překonat odpor R2 triggeru a ucítíš dva pulzy, při vystřelení i při návratu.

Tříštivá bomba po odchození udělá fialový výbuch a celý gamepad DualSense se ti po výbuchu z tlakové vlny lehce zachvěje.

Zbraň Vymahač je obdoba nám známé brokovnice. Vystřelené náboje se doslova vyšlou do všech stran. Spoušť zbraně se sice mačká lehce, za to vystřelení a přetočení zbraně po výstřelu poznáš tvrdě, zpětný ráz je tu prostě cítit.

Krtek je zábavná zbraň, kterou si budeš moci časem za našetřené penízky koupit. Vyvolá ohnivého krtka, který se podryje pod zem, vyrazí rychle vpřed a vše co mu bude stát v cestě poškodí a nakonec vybouchne. Haptika ani u Krtka nezklamala, opakovaně vibruje a tyto vibrace se se vzdáleností úměrně zmenšují a i ten závěrečný výbuch v ovladači ucítíš.

Negatronový urychlovač se nejdříve chvílí s blesky nabíjí a vytvoří plazmový laser, který je velice silný, doslova zničující a samozřejmě se u toho ovladač třese, aby jsi měl skutečně pocit, že držíš v ruce něco nebezpečného.

Získané či zakoupené zbraně si ve hře postupně můžeš za našetřené penízky (ve hře jsou to šrouby) ještě dál vylepšovat a zvýšit jim tak jejich úroveň. Skoro každá zbraň má také dva mody použití, které závisí na síle stisku tlačítka R2. Poloviční stisk udělá např. přesný výstřel, obloukové hození, střelu z jedné hlavně, nabíjení výstřelu či pouhé zaměření cíle. Plný stisk R2 pak provádí rychlý výstřel, klasické hození, střelbu ze dvou hlavní či výstřel po nabití a zaměření.

Grafika, hudba a technologie

Zmínil jsem o této hře už kde co. Mohl bych pokračovat v tom, že tu nechybí ani poprvé v sérii fotografický režim, dále galerie veškerých postav s jejich popisem i sběratelské předměty měnící vzhled klíčů a robotů.

Pojďme se ale ještě pobavit o celkové grafice, protože to je aspekt, který tě hned jako první ohromí po spuštění hry. Grafika a množství detailů v ní je naprosto úžasná a nezná srovnání s dosud jinou hrou. Je až neuvěřitelné, že se vykresluje v reálném čase a nejedná se o zdlouhavý render, jaký je používán při tvorbě animovaných filmů.

Škoda jen, že mnohdy ani nemáš čas si veškerou grafiku a detaily správně vychutnat, protože někdy je hra až moc akčně zběsilá a souboje s nepřáteli místy i málo přehledné. Vše létá, vybuchuje, tisíce částeček létají vzduchem a ty v tom všem pobíháš jak splašená koza a snažíš se nepřátelským střelám uhýbat a ještě je i sestřelit.

Člověk by až nevěřil, že se tak složitá a detailní grafika nejenom plynuje zobrazuje, ale také okamžitě načítá. Ve hře totiž neexistují loadingové načítací obrazovky a přechody z jedné dimenze do druhé jsou bez nějakého zpoždění. Svůj hlavní dík má na tom samozřejmě v PS5 pekelně rychlý NVMe SSD disk a já této technologii tleskám.

Ratchet & Clank: Rift Apart má v nastavení volbu tří druhů grafických režimů:

Věrnost – Je režim s 30 snímky za sekundu s grafickými funkcemi, jako je ray-tracing, vylepšené osvětlení, další vizuální efekty a zvýšená hustota scén. Obraz používá v rozlišení 4K. Tento režim je pro hru i výchozím nastavením.

Performance RT – 60 snímků za sekundu s ray-tracingem. Tento režim používá obraz v nižším rozlišení s upraveným osvětlením, vizuálními efekty a hustotou scén.

Výkon – Je alternativní verzí režimu s 60 snímky za sekundu, které má větší rozlišení než Performance RT, ale je to vykoupený absencí ray-tracingu.

 

Díky nedávnému updatu je možné nastavit i 120 Hz režim zobrazení, který je ale samozřejmě bez ray-tracingu. Nechybí ani technologie HDR, který prohlubuje zážitek díky lepšímu kontrastu a barevnému rozsahu. U obou nastavení ale platí, že musíš mít TV či monitor, který tyto věci podporuje.

Zvuková složka hry je také parádní a ve spojitosti se sluchátky Pulse 3D si vychutnáš pohlcující zvuk, střelbu i  výbuchy tak, jako by se skutečně vše před tebou dělo. Kdo jednou tyto prostorová 3D sluchátka ve hrách vyzkouší, už je z hlavy jen tak nesundá.

DualSense podpora PS5 haptického ovladače je též parádní a již z mého předešlého výčtu zbraní a jejich chování ti už bylo nejspíše jasné, že se na tento technologicky geniální ovladač nezapomnělo a že hru maximálně podporuje. Ano, je to neuvěřitelné, budeš přes něj všechno cítit!

Ratchet & Clank: Rift Apart je poměrně dlouhá hra a po mnoha hodinách jejího paření jsem se dostal v procentuálním poměru teprve k polovině, kde většina jiných her po takové době už končila. Pokud nebudeš mít v úmyslu hru jen tak rychle proletět a vše si v ní budeš chtít najít a vychutnat, tak proto věz, že patnáct až dvacet hodin z ní zaručeně dostaneš.

Pusť si můj let’s play z PS5:

Další záběry ze hry

Závěrečné hodnocení

Klady

  • grafika a zvuky
  • vylepšování postavy
  • DualSense podpora
  • žádné loadingy
  • skvělý příběh
  • délka herní doby
  • české titulky

Zápory

  • někdy až moc akčně zběsilé
  • souboje místy nepřehledné

Závěr:

Ratchet & Clank: Rift Apart je zcela určitě momentálně jednou z nejlepších ne-li rovnou nejlepší hrou pro systém PlayStation 5. Nejenom tím, že plně využívá potenciál a přednosti této nové konzole, ale přináší i skvělou a dlouhou zábavu s dojemným příběhem, který je navíc v češtině.

Recenzovaná verze:
PlayStation 5

%

Pařanovo hodnocení

Reaguj na tento příspěvek a zapoj se do diskuze na Facebooku:

Ohodnoť tuto recenzi, nebo ji sdílej: