Pokud jsi o téhle hře nikdy neslyšel nezoufej, byl jsem na tom stejně. Než hra vyšla, zahlédnul jsem snad jen někde krátkou upoutávku. V poslední době jsem dohrál tehdy ještě adepty na hru roku (God of War, Spiderman) a přesto jsem na ně recku nenapsal. Ptáš se proč? Je to jednoduché, od výše zmíněných jsem já i ostatní čekal, že to bude pecka. Na druhou stranu Mutanti jsou překvapení a neměli by být zapomenuti. Proto si recenzi zaslouží.

Za hrou stojí švédské studio The Bearded Ladies, které není zatím na poli videoher až tolik známé a mutanti jsou jeho prvním větším titulem. Studio je ovšem složené z vývojářů a designérů, kteří v minulosti pracovali na sérii Hitman, nebo Payday.

Já rád XCOM, ty rád XCOM, proč zmiňuji vůbec XCOM?

Musím říct, že jsem nebyl fanouškem tahových her, nehrál jsem XCOM (kterému se hra velmi podobá i samotní tvůrci na XCOM odkazují), a proto bych hru nejspíše i minul, kdyby mě ovšem tolik nezaujala svojí stylizací. Kdo by si nechtěl zahrát za kance s brokovnicí, požírající spolubojovníky aby se vyléčil? Mutanti spatřili světlo post-apo světa před Vánoci a k mému překvapení byli rovnou zařazeni do Game Passu.

Ale pojďme už rovnou k samotné hře. Jedná se o unikátní kombinaci tahové akce se stealth a RPG prvky. Díky tomu hra není jednotvárná a když máš chuť sbírat předměty pro vylepšování zbraní nebo nákup předmětů, procházíš pomocí stealhu oblast za oblastí pro jejich získání, což je mimochodem velice žádoucí. Případně se můžeš také pustit do soubojů, které probíhají tahově a každá tvá postava má 2 body akce na kolo. V týmu máš tři aktivní hrdiny, na ostatní se přepneš jednoduše v menu a to kdykoliv mimo zahájený souboj.

Máme rádi zvířata, zvířata, protože jsou chlupatá…

Hru začínáš s právě zmíněným kancem Borminem a jeho parťákem kačerem Duxem, kteří do sebe vtipně rejou od začátku do konce. Postupně se ti do party přidá lidská mutantka Selma, moje druhá nejoblíbenější postava liščí asasínka Farrow a mysl ovlivňující Magnus. Každé postavě můžeš v průběhu hry odemykat nové mutace, které ti v průchodu hrou pomohou a je velmi nutné volit ty správné. Každý z tvých mutantů může nosit dvě zbraně, tři předměty na házení, brnění a helmu.  Moje oblíbené složení týmu bylo Bormin, Farrow a Dux/Magnus – ty jsem střídal podle typu nepřátel, kteří se dělí na organické (ghůlové, znetvoření psi) a neorganické (roboti). Při prozkoumávání lokace většinou narazíš na menší skupinky nepřátel, když ovšem při boji děláš velký hluk, může přiběhnout i skupina stojící opodál. To potom začíná ten správný průser!

Příběh je vcelku jednoduchý a průchod hrou ti zabere cca 15 hodin. Úkoly, které vyplívají z postupu a nebo od Staršího ti postupně odhaluji co se vlastně stalo a jak ses „narodil“. Mutantíci mají také místo, kde se cítí jako doma tzv. Archu (The Ark).

Tipy na závěr

• využívej tiché zbraně na odstranění nepřátel jednoho po druhém
  • nikdy nerozeber tiché zbraně – ve hře jsem narazil pouze na 3, a to Duxovu kuši, Selminu pistoli a jednu jsem našel v truhle
  • používej správně modifikace zbraní proti různým typům nepřátel
  • co nejdříve nauč Bormina a Farrow schopnost Corpse Eater – poté budou souboje jednodušší

Krátké seznámení s hrou od Rudy a pokročilejší fáze hry od Petra:

• vtipné slovní přestřelky
  • vynikající kombinace žánrů
  • nutnost využívat všechny členy týmu
  • skvělá hra s baterkou
  • krásná grafika
  • mnoho druhů mutací
  • svižnost soubojů
  • dabing postav

• ne všechny mutace jsou jedinečné pro danou postavu
  • průměrný příběh
  • startovní menu přízpůsobeno pro myš – ve hře už bez probmlémů

Mutanti mě dostali. Za mě jednoznačně objev roku 2018. Celá hra je hlavně na začátku frustrující, ale i zábavná a přiměřeně dlouhá. Příběh je sice předvídatelný, ale hře to vůbec neškodí, aspoň od začátku víš co po tobě hra bude chtít. Rozhodně tuto pecku doporučuji všem a když myslím všem tak opravdu všem. Ani angličtina v tomhle případě není překážka, vše totiž pochopíš i tak.

Xbox One X

%