CloverPit je hra, která mě velmi překvapila. A i když nemám sklony ke gamblingu, nejspíš se ve mně čerstvě probudily — přestože v této hře nehrajete na automatu v hospodě ve společnosti místních ožralů, nýbrž, dá se říci, v pekelném očistci. Pod vámi je propadliště s jámou a vy musíte pravidelně vkládat vyhrané peníze do bankomatu, abyste splatili dluh, který se po každém splacení navyšuje. Ze zpočátku jednoduché zábavy se tak stává vyloženě boj o přežití s managementem různých lucky charms, které musíte chytře vrstvit, aby se vám zvyšovala šance na výhru. Veskrze jednoduchý koncept, který ale nabízí velké množství zábavy — až mě to samotného překvapilo.

Recenzovaná verze: PC

Jak jsem psal, v konceptu jde o jednoduchou hříčku. Máte před sebou jeden výherní automat, vedle něj bankomat a poté vitrínku s různými cetkami pro štěstí, kterými — když je chytře využijete — půjdete své štěstěně naproti. K tomu vám pomohou i lákavé nabídky přes červený telefon, který vždy zazvoní poté, co zkompletujete splátku.

V praxi to funguje tak, že na bankomatu vidíte, kolik máte splatit a také kolik vám ještě chybí do zkompletování. Máte tři kola, během nichž musíte na automatu vydělat potřebnou částku. Do toho musíte hlídat, kolik máte peněz, protože spiny něco stojí. Vždy je lepší mít možnost zaplatit si jich sedm (což je maximální počet, když nepočítáme různá vylepšení) než třeba jen tři, protože tím máte logicky menší šanci na výhru.

Tu, jak jsem zmiňoval, můžete navyšovat pomocí lucky charms, jež stojí tzv. tickety, za které si tato vylepšení zakoupíte. Po každém spinu se vám jeden ticket vygeneruje, a pokud dodáte potřebné peníze před deadlinem, můžete se těšit na větší bonus. Jakmile máte dostatek ticketů, můžete si vybrat zvolený charm: některý například zvyšuje šanci, že vám budou častěji padat symboly citrónů, další zase zvýší štěstí nebo přidá spin navíc. Některé mají omezenou aktivaci a musí se po kolech dobíjet, jiné fungují pasivně a některé mají jen omezený počet použití.

Právě v tomhle tkví jádro celé hry a možnost zvítězit. Je kruciální nad používáním lucky charmů přemýšlet a chytře je kombinovat — například mít jeden, který navyšuje hodnotu sedmiček, a k tomu další, který jejich výskyt procentuálně zvyšuje, a tak je na sebe vrstvit. To mě velmi bavilo. Spolu s tím, že se vám v průběhu různých runů odemykají nové a silnější lucky charmy, mě hra dokázala udržet na poměrně dlouhou dobu a krátká seance před spaním se rázem proměnila v neschopnost odložit Steam Deck.

Je sice pravda, že i přes taktiku v charmech to celé někdy závisí na náhodě. Když nemáte štěstí, tak si ani přes značná vylepšení prostě nevyděláte, což mi místy přišlo škoda a občas to podkopává snahy o nějaké taktiky. To je ale při hraní na „matech“ normální. Navíc jak si postupně budete odemykat silnější vylepšení, vaše šance se začnou s každým runem zvyšovat. Fajn je, že si je navíc můžete všechny přehledně projít v in-game počítači.

Hratelnost a celý ten loop mi ve výsledku přijde funkční a jedná se o velmi návykovou záležitost. Poněkud hororovější kabátek a PS1 estetika vizuálu tomu ještě dodává na atmosféře, která je v rámci hry velmi funkční. Za mě jde o příjemnou jednohubku a dá se říci i o alternativu k Balatru, jenž sice nedosahuje takového levelu propracovanosti a hloubky, ale i tak nabízí dostatečně rychlý a odměňující gameplay. Například čím dál se dostanete, tím víc se odkrývají záhady i nové gameplay prvky. Pokud jste fanoušci roguelite žánru a po Balatru hledáte něco jinačího, vřele doporučuji. Jedině na škodu může být někdy až moc velké spoléhání na štěstěnu a vysoký faktor náhody, ale i přesto se pořád jedná o zábavný a originální zážitek.

Klady

  • Návykový gameplay

  • Vizuál

  • Design a kombinování Lucky Charmů

Zápory

  • Místy velká míra náhody a štěstí podkopává taktiku a může frustrovat

Příjemná roguelite jednohubka s velmi návykovým gameplayem v příjemném PS1-like kabátku.

%

Pařanovo hodnocení

Reaguj na tento příspěvek a zapoj se do diskuze na Facebooku:

Ohodnoť tento článek, nebo ho sdílej: