Žijeme v těžké době. Rouška se stala běžnou součástí našeho života a vycházení ven je silně nežádoucí. Zaplať pánbůh, že máme ty naše herní světy, kde žádná omezení neexistují a cestovat se dá prakticky kamkoliv. Mám pro tebe nabídku; co si udělat menší výlet, konkrétně na malinký ostrov Man ležící mezi Irskem a Anglií? Ptáš se, čím je tak zajímavý? Představ si místo s krásnou přírodou, kde na silnicích neexistují žádná pravidla v dodržování rychlosti. Jak lákavá se stává myšlenka, projet si toto místo na motorce, co říkáš? A přesně to ti nabízí druhé pokračování motocyklových závodů TT Isle of Man od francouzského studia Kylotonn Racing Games, které se v poslední době zviditelňuje svou rallye značkou WRC.

Legendární Tourist Trophy Race

Již od neuvěřitelného roku 1907 se pravidelně na ostrově Man koná legendární The International Isle of Man Tourist Trophy Race. Jedná se o závod silničních motocyklů čítající vzdálenost trati v celkové délce cirka 60 km. Charakteristické vysoké rychlosti, které účastníci závodu jsou schopni ze svých mašin vytáhnout zpravidla přesahujících 200 km/h a celkový charakter silnic, činí tento závod jedním z nejnáročnějších a nejnebezpečnějších závodů vůbec.

TT Isle of Man – Ride On the Edge 2 slibuje stejně jako jeho předchůdce do posledního puntíku kompletní věrné zpracování celé trati s řadou dalších okruhů včetně jedné novinky v podobě velké otevřené mapy. Tato již nově vzniklá série není zdaleka však první, která se pokusila převést tyto ostrovní závody do virtuálního světa. Zmiňme si alespoň automatovou hru Manx TT Superbike z roku 1995, o kterou se postarala společnost Sega, nebo novější Suzuki TT Superbike: Real Road Racing z roku 2005 určený pro konzole Playstation 2.

Technický pokrok však nezastavíš, a tak tvůrci těchto postarších titulů neměli zdaleka takové technické vymoženosti jako tvůrci od Kylotonnu. Již při prvním díle se netajili tím, že osobně navštívili poslední dva ročníky šampionátu, kdy s využitím moderních technologii celou trať laserově oskenovali. Spolu s nasbíranou fotodokumentací tak byli schopni vytvořit dosud nejvíc do detailu vymodelovanou podobu celé trati. Ve snaze posunout s novým pokračováním realismus zase o něco více dopředu, studio rovněž úzce spolupracovalo i se dvěma profesionálními závodníky, aby se zážitek u hráčů ještě o něco více prohloubil. Informace to jsou dost příznivé, a proto se už pojďme přímo podívat na samotnou hru.

​Pekelné stroje v akci

Začněme hezky od začátku tutoriálem. Běžného hráče závodních her v něm nic nepřekvapí, ovládání není nijak zvlášť složité a sedne rozhodně i nováčkovi. Zde si v podstatě otestuješ různé možnosti od automatického a manuálního řazení po vyzkoušení rozdílu v ovladatelnosti motorky při vypnutí a zapnutí různých pomocníků. Tím se tak sám posléze rozhodneš, který způsob ti bude vyhovovat nejvíc, zda si troufneš na co největší simulaci či nikoliv.

Již při první jízdě jsem nabyl pozitivního pocitu z toho, jak se motorka na trati chová. Vývojáři už před vydáním slibovali hráčům přinést ještě realističtější pocit z jízdy, než při prvním díle. Avizovaná přepracovaná fyzika počítající s opotřebováním různých částí a věrně reprodukovaný pohyb jezdců je tedy docela citelný. Zejména při jízdě v prudké zatáčce máš skutečný pocit, že tvůj stroj má nějakou váhu. Rozhodně nepočítej s tím, že ve více jak dvou set kilometrové rychlosti budeš vždy schopen na poslední chvíli dostatečně zpomalit, abys tak neskončil někde mimo vozovku. Pokušení rozjet se na rovné silnici do překotné rychlosti je vždycky skutečně lákavé a přináší velkou satisfakci ve spojení s krásně dunivým šlehajícím větrem kolem tebe, ale rozhodně nikdy nezapomínej na systematické užívání brzdy a zejména pouštění plynu v zatáčkách. Ukočírovat tvůj ďábelský stroj není mnohdy vůbec jednoduché. Dokonce je tu dbáno i na takový detail jako je teplota pneumatik, což může mít až drastický vliv na jízdní vlastnosti vozidla. Zpravidla u studených pneumatik hrozí větší riziko nižší stability při zatáčení a menší přilnavost k vozovce.

Mašiny jedou

Výběr z motorek je vcelku pestrý. Narazíš tu jak na pravé licencované značky různých výrobců motocyklů, ale i na skutečné jezdce, ať už současné či historické. Projet se budeš moci v 18 různých mašinách tří různých kategorií včetně klasických modelů, které se dají i všemožnými způsoby upravovat pro tvůj co možná nejlepší požitek z jízdy.

Vizuální podívaná

Mé pocity po prvním objevení se na trati byly nejen nabyty spokojeností skrze jízdní model, ale i celkovou prezentací hry. Grafika vychází očividně ze stejného enginu jako nedávné WRC 8. To, co jsem vytýkal v recenzi této hry, zůstává i tady. Problém mám možná s trochu kostrbatými detaily textur v pozadí a místy horší vyhlazeností hran, ale jako celek vypadá hra pěkně. Zejména při ranním rozbřesku, kdy ti vycházející slunce svítí do obličeje, máš kolikrát chuť jen zastavit a kochat se. Kdo je stejným kochačem jako Ruda, přijde si zde rozhodně na své.

Jelikož při závodění není moc čas se rozhlížet po okolí, kdy ber v potaz i velice slabou viditelnost při naprosto šílených rychlostech, je něco jako volná jízda naprosto ideální možností, jak se na různé detaily podívat trochu blíže. Režim volné jízdy (Free Roam) je jen čistě odpočinkovou záležitostí, kde proháněním se po dlouhých silnicích nic neřešíš, občas se zastavíš a poohlédneš se po krásné lesnaté jezerní krajině. Smyslem je si především otestovat různé stroje a případné vlivy při úpravě jejich parametrů. Mapa je vcelku rozlehlá, ale co zamrzí, že nenabízí oblast samotného ostrova Man, ale jen nějakou lokaci v Irsku. Také počítej s tím, že se svou motorkou smíš držet pouze na vyasfaltované vozovce a nějaké off-roadové akce tu neočekávej. Pokud by sis usmyslel, udělat si zkratku přes rozkvetlou louku, budeš okamžitě navrácen zpět na silnici.

Kariéra

Vedle oficiální kompletně reprodukované závodní trati obsahuje TT2 i 17 dodatečných okruhů situovaných ve zmiňovaném Irsku a Velké Británii, které si otestuješ hlavně v režimu kariéry. Jak už to tak bývá, musíš začít od píky. Dříve, než se kvalifikuješ do hlavního šampionátu, budeš nucen podstoupit celou řadu kroků k tomu, abys byl vůbec hoden se tohoto prestižního závodu zúčastnit. Vše začíná výběrem tvé počáteční motorky a organizováním závodů ve tvém kalendáři. To jakým způsobem se budeš na tratích prezentovat, ti přináší nejen body reputace a finanční ohodnocení, ale i řadu bonusů v podobě perků vylepšujících na jeden závod různé vlastnosti, jakým je třeba větší zahřátí pneumatik při startu, menší peněžní penalizace při restartování hry atp. Podle tvé úspěšnosti na tratích ti budou přicházet do schránky zprávy od různých týmů s nabídkou kontraktů. Každý z nich ti stanovuje řadu úkolů, které ti po jejich úspěšném absolvování přinesou lepší součástky pro tvůj motocykl.

Mimo kalendáře, kde se ti pro každý měsíc nabízí mnohdy celá řada závodů různých obtížností a odměn, tu najdeš i svoji garáž, schránku s emaily, aktuální umístění v žebříčku, místo pro správu tvých perků a obchod. Ten se ti zpřístupní až postupem hraní, kde si budeš moci nakupovat jak nové součástky, tak i celé nové mašiny. Peníze si lze vydělávat nejen účastí v závodech, ale i plněním mnoha výzev.

Dostanu pozvánku, prosím?

Způsobů jak se kvalifikovat do prestižního TT-Tourist Trophy je hned několik. Buď vyhraješ juniorský šampionát (Junior TT), který se ti stane automatickou vstupenkou do kvalifikace, nebo nasbíráš dostatečný počet unikátních podpisů při účasti v tzv. Irish Championship. Ty získáš ve chvíli, pokud v tomto šampionátu odjedeš dobré časy. Takových podpisů bude potřeba dohromady nastřádat 6. Poslední variantou je vybudovat si dostatečnou reputaci, kdy jen tvé jméno vzbudí u lidí natolik příznivé reakce, že pozvání na sebe nenechá dlouho čekat. Ať už si vybereš jakoukoliv z těchto variant, máš na to jeden kalendářní rok.

Během své cesty natrefíš na dva hlavní typy závodů – hromadné starty a na časovky, kdy jednotliví účastníci startují po několika vteřinových intervalech a smyslem je odjet, co možná nejrychlejší čas kola. Střetnout se můžeš až s 50 závodníky naráz. V rámci výzev se setkáš i s eliminačním závodem, kdy po několika pokusných jízdách vypadává vždy poslední závodník.

Okruhy jsou svoji délkou dost variabilní a klidně se stane, že jeden závod budeš jezdit i několik desítek minut. Co bych hře možná trochu vytkl, je vysoká preciznost tvých oponentů. Jejich chybování je na rozdíl od tebe velmi ojedinělé. Pouze jednou jsem se stal svědkem toho, že by někdo ze soupeřů zaváhal a vypadl z motorky. Celková obtížnost není asi zrovna pro každého. Nepočítej s tím, že vždy s prstem v nose vyhraješ každý závod. Bude to stát spoustu úsilí a trpělivosti.

TT2 vs. WRC 8

S mými bohatými zkušenosti se sérii WRC jsem očekával, že některé herní mechanismy v kariéře tu budou totožné. Ovšem není tomu tak přesně. Nejnovější WRC 8 přišlo s novinkou v podobě organizování celého vlastního týmu, kdy ses staral o finance, najímal nové pracovníky v podobě mechaniků, manažerů, terapeutů atp. a po každém odehraném závodu jsi se i pečlivě musel starat o opravy tvého vozidla. To však u TT2 do takové míry dotaženo není. Škoda. Přesto režim kariéry tady rozhodně není pouze pro okrasu a nabízí slušnou porci zábavy.

Z ostatních režimů tě tu asi nic dalšího nepřekvapí, zahrát si můžeš rychlý závod, jízdu na čas nebo si poměřit vzájemné síly v multiplayeru, ať už lokálním ve dvou, či online. Přestože pro sérii WRC je splitscreen samozřejmostí, tak v TT2 nikoliv. Lokální multiplayer spočívá pouze ve střídání hráčů se snahou překonat čas toho druhého.

Pusť si Rudův gameplay otvírák zde:

Další záběry ze hry

Závěrečné hodnocení

Klady

  • věrné zpracovaní trati šampionátu
  • jízdní model a fyzika
  • režim kariéry
  • úžasný pocit při vysokých rychlostech
  • optimalizace

Zápory

  • grafika místy pokulhává
  • lokální multiplayer
  • přehnaná preciznost oponentů

Závěr:

TT Isle of Man 2 za mnou zanechal příjemné dojmy. Již od dob kdy studio Kylotonn převzalo otěže nad upadající značkou WRC jsem vycítil, že tito francouzští vývojáři mají v sobě potenciál. S nejnovějším osmým dílem se mi to potvrdilo naplno, proto i u této hry jsem věřil, že od ní neodejdu zklamán a povedlo se. TT 2 dokáže hráči nabudit naprosto skvělé pocity z jízdy, kdy překročení hranice 200 km/h je skutečně znát a přináší ti velký adrenalinový zážitek spolu se značnou porcí strachu, kdy každá prudká zatáčka před tebou se stane tvou děsivou noční můrou. Vzhledem ke zrušení letošního ročníku skutečné trofeje Isle of Man vlivem aktuální situace ve světě, je TT Isle of Man – Ride on the Edge 2 vlastně jedinou možností, jak si tyto staleté závody užít plnými doušky bez roušky. Proto tedy neváhej a chop se této příležitosti.

Recenzovaná verze:
PlayStation 4

%

Pařanovo hodnocení