Mytickou akční adventuru The Pathless vydanou na sklonku roku 2020 vyvinulo Kalifornské studio Giant Squid sídlící v Santa Monice, které již stojí za úspěšnou hrou Abzû. Hra je vydána pod hlavičkou Annapurna Interactive a je považována nejen za mladšího bratra právě hry Abzû, ale také Journey, kterou se nepochybně inspirovala. The Pathless se řadí mezi nezávislé indie tituly. Hra vyšla kromě recenzované PS5 verze i na systém PS4, PC a iOS.

Výpravná pouť

Podstata vyprávění spočívá v záchraně světa před zloduchem, v tomto případě před vládcem Godslayerem, který připravil Orlici, Matku bohů a stvořitelku světa o její trůn. Její potomky proměnil v krvelačné nestvůry, které budeš muset postupně porazit, abys svět zachránil. Přemůžeš je tak, že budeš očišťovat věže pomocí amuletů-symbolů světla, které získáš vyřešením jednotlivých hádanek.

Přestože na první pohled není příběh zrovna originální, určitě nadchne nejednoho hráče a musím přiznat, že u mě se to podařilo. Herní příběh se budeš postupně dozvídat sám za pomocí kamenných desek a hlavně ze střípků vzpomínek zemřelých, kteří se nacházejí nahodile v herním světě a kteří se, stejně jako ty, pokoušeli vydat stejnou cestou za záchranu světa, ale selhali. Tento způsob vyprávění mě u The Pathless zaujal a hra tím byla pro mě zajímavější a tajemnější.

Vítr ve vlasech

Po velmi krátkém herním úvodu se ocitáš v nádherném rozlehlém světě coby Lovkyně, což je prakticky anonymní postava vybavená lukem. Hned první kroky tě dovedou k Orlici, která tě náznakem požádá o pomoc se záchranou světa a odemkne ti bránu, jen stojí poblíž. Získáš tam i čelenku se symbolem oka, která hře dodává mytický rozměr. On ten mytický vizuál je prostoupen celou hrou a krásně tam lahodí.

Pohyb po světě je velmi svižný a dynamický, svižnost ale záleží hlavně na tobě. Luk, který nosíš na zádech, je hlavní mechanikou hry. Neslouží ti k lovení, ale k zásahům do tajemných symbolů rozesetých okolo tebe. Po jejich zásahu obdržíš určité množství energie, které je potřebné pro rychlý pohyb a skákání. Rychloběhu, dlouhým skokům a střílení si zde opravdu užiješ a neboj se, že budeš muset být naprosto přesný. Hra má určitou toleranci a ani v pohybu není těžké se trefit. Tímto způsobem cestuješ po opravdu obrovském a otevřeném světě.

Neobyčejné přátelství

Možná tě napadla otázka, jak se v tom otevřeném světě orientovat. Žádnou mapu tady nenajdeš, zato máš k dispozici režim „spirit vision“, jenž ti usnadní orientaci v prostoru. Za pomoci zmíněné čelenky uvidíš neviditelná místa, co jsou důležitá pro řešení hádanek a také se ti zprůhlední speciální zdi, kterými bys normálně neprošel. Po vyřešení prvních hádanek navíc objevíš svého parťáka – mládě orla, který tě bude provázet celou hrou a pomáhat ti. S jeho pomocí budeš moci nejenom létat a překonat propasti, ale také ti bude pomáhat přímo s řešením některých hádanek.

O svého přítele se ale také musíš starat a po setkání s monstrem mu očistit spálená křídla od negativní energie. Nejdřív svého zraněného orla ale budeš muset najít a dostat se až k němu, což nebude vůbec jednoduché. Kolem chodí totiž nebezpečný boss a bez přikrčení s pomalou chůzí z využitím stealth prvků to nejspíš nedokážeš. Tyto pasáže mi občas přišly zbytečně zdlouhavé, ale to k těmto věcem patří. V utajení se totiž těžko něco dělá rychle.  Také mi vadilo, že se mi orel během hry až příliš pletl pod nohy, nebo při rychlém pohybu zakrýval výhled.

Jednoduché leč nápadité

Jak už jsem zmínil, řešením hádanek postupuješ hrou. Většinou se skládají z použití tlačítek, závaží a ohnivých střel nebo z různých kombinací těchto mechanik. Hádanky jsou dobře zpracované a po delším pohybu působí i uklidňujícím dojmem. Na můj vkus je ale značné množství hádanek, a to i v pokročilejších pasážích hry, až příliš jednoduché. Pro někoho to ale může být naopak výhodou, The Pathless si tak vychutná i méně zkušený hráč.

Akusticko-vizuální zážitek

The Pathless je od začátku až do konce úchvatně graficky zpracovaná a působivá hra. Veškerý pohyb ve hře je krásně plynulý a hladký. Autoři si vyhráli i s vegetací, kdy se květiny při procházce mezi nimi rozhrnují do stran, vše se krásně vlní ve větru. Povedené je i zpracování nebe a vody a za celou dobu hraní jsem nezaznamenal ani jeden bug.

Ruku v ruce s grafikou jde i skvělá zvuková stránka. Použita je zde uklidňující, řekl bych až meditační hudba, která se ale změní v dramatickou, pokud bojuješ nebo jsi blízko nebezpečí. Tohle všechno dotváří v hráči skvělou atmosféru a smyslový požitek.

Proto je mi trochu s podivem, že zde nebyl více využit nový ovladač DualSense. Hodila by se tu např. změna intenzity stisku, při natahování luku. Prohloubil by tím ještě více celkový vjem. Je to trochu škoda, ale vzhledem k tomu, že se jedná o nízkorozpočtový indie titul, který vyšel i na mobilní platformy, se to dá pochopit.

Pusť si můj testovací gameplay z PS5:

Další záběry ze hry

Závěrečné hodnocení

Klady

  • neomezený pohyb světem
  • vizuální i zvukové zpracování
  • nápadité herní mechaniky

Zápory

  • místy příliš jednoduché puzzle
  • zdlouhavější stealth prvky
  • nevyužitý potenciál DualSense

Závěr:

The Pathless je povedená herní záležitost jak po stránce audiovizuální, tak i po stránce hratelnosti a ovládání. Potenciál nového PS5 ovladače by sice mohl být využit lépe, ale i bez něj hra dokáže vtáhnout a přinést zajímavý herní zážitek.

Recenzovaná verze:
PlayStation 5

%

Pařanovo hodnocení