The Callisto Protocol je příběhová hororová sci-fi hra z pohledu třetí osoby, která se odehrává 300 let daleko v budoucnosti. Ujmeš se v ní do role Jacoba Lee, jenž je obětí osudu uvržen do věznice Black Iron s nejvyšší ostrahou na Jupiterově měsíci Callisto. Když se vězni začnou proměňovat v monstrózní stvoření, vězení je uvrženo do chaosu. Aby tvůj Jacob přežil, musíš se probojovat do bezpečí a uniknout z věznice, přičemž se zároveň budeš snažit odhalovat temná a znepokojivá tajemství ukrytá pod povrchem měsíce Callisto. Pomocí jedinečné směsi střelby a boje na blízko budeš muset upravit svoji taktiku, abys mohl bojovat s rychle se vyvíjejícími tvory a zároveň hledat nové zbraně, vybavení a schopnosti, jenž by ti pomohli překonat rostoucí hrozbu s cílem uniknout hrůzám Jupiterova Mrtvého Měsíce.

The Callisto Protocol je dostupný pro systémy: PS4/PS5, XO/XS a PC/Steam. Za touto hrou stál i ji režíroval Glen Schofield, který se v minulosti podílel na tvorbě série Dead Space. Podoba se sérií  Dead Space je více než zřejmá. Obsahuje některé totožné mechaniky, jako je: pohled kamery z třetí osoby, počet životů na zádech hlavního hrdiny, prostředí a atmosféra, některé nepřátelé, rozbíjení beden a šlapání na mrtvé – něco z nich i vypadne, obdobné zbraně, možnost přitahování předmětů, vylepšování zbraní a schopností hlavního hrdiny…

I přes tyto skutečnosti je The Callisto Protocol ale trošku jiná hra. Je totiž mnohem brutálnější než Dead Space a také mnohem těžší. I normální obtížnost je celkem výzva. V rámci kladů musím zmínit její drsnější vizuál a zobrazované násilí, byť to pro mnohé může být naopak záporem, stejně tak jako herní obtížnost. Já obě tyto složky ale vnímám pozitivně.

Co se mi na této hře v rámci boje opravdu líbí, je hlavní kontaktní zbraň, což je v podstatě taková mačeta, se kterou si užiješ hodně zábavy. V boji s ní totiž musíš na strany rychle uhýbat a sekaní s mačetou si dobře načasovat. Jedna chyba může znamenat tvoji smrt. Boj na dálku je taktéž povedený, stejně jako mechanika, kdy ti hra na nepříteli označí, že teď je čas zasadit střelbou poslední smrtící ránu. Často tak budeš své útoky kombinovat, začneš mačetou a ukončíš to střelbou. Hodně situací se dá řešit po získání schopnosti i telekineticky, kdy si své nepřátele přitáhneš a poté někam odhodíš – nejlépe na bodáky či rotující kola.

Atmosféra hry je pěkná, byť by mohla být strašidelnější, respektive vlastně ani nemám pocit, že bych se u této hry nějak bál, na rozdíl od série Resident Evil a je to trochu škoda.

Co však musím pochválit je celkový vizuál, který je jedním slovem dechberoucí. Tak pěknou hru, která se odehrává v přítmí a ve tmě, jsem ještě neviděl. Místy grafika působí naprosto autenticky. Stejně autentické jsou pohyby hlavního hrdiny, jeho obličeji a mimika. V tomhle má Dead Space me nší nevýhodu, tam totiž do tváře hlavní postavy nevidíte, zde ale ano a stojí to za to. Hudební složka a hlavně zvuky jsou správně atmosférické a umocňují tíživou atmosféru i celkový zážitek ze hry. Jen je, jak jsem už psal, škoda, že toho strachu se nějak nedostává. Ne že by o lekačky tzv. jumpscare nebyla nouze, tím se ale strach nenažene. Psychologická hororová složka dle mistra Alfreda Hitchcocka tu prostě přítomná není.

Co mě dále mrzí, že je hra taková příliš koridorová. Na výběr sice často dostaneš dvě z cest, ale ta jedna z nich je slepá (často však je jejím konci náboje či lékárničku najdeš), nebo se ta druhá cesta oklikou s tou první zase spojí. Navíc prostředí hry je skoro vždycky stejné. V tomhle má Dead Space série výhodu, je členitější a okolí bývá různorodější, nehledě na možnost opustit loď do volného prostranství a na hrátky se stavem beztíže.

Herní doba hry by také mohla být delší, dle stylu hraní a zvolené obtížností zabere její hraní 8 až 16 hodin. Doporučuji si tuto hru vychutnávat a hrát ji i na nejtěžší obtížnost. Atmosféra tak bude tíživější a možná se ti na konec i ten strach dostaví.

Hru jsem měl možnost testovat a hrát na obou next-gen konzolích, tedy jak Xbox Series X, tak i PlayStation 5. Přijde mi, že na konzoli Xbox Series X je hra graficky o něco lepší, taková i HDR lépe světelnější. Na PlayStationu 5 mi zase připadalo, že hra běží o něco lépe. Obě konzole umožnují hru nastavit ve dvou grafických profilech – více FPS, nebo ostřejší obraz. Co se týče ovladačů, tak se mi překvapivě dobře hrálo i na tom Xboxovém, kde jsou vibrace daleko razantnější, než na DualSense. Celkově je tedy asi jedno, na jaké konzoli to budete hrát. V případě počítače nevím jak je to teď, ale v době vydání vázla optimalizace a i na výkonných sestavách padaly FPS. Předpokládám, že update to již opravil.

Pařani na streamu dali této hře maximální tři ⭐⭐⭐ pařanské hvězdy (hra s hodnocením 90-100%). Je to prostě herní bomba, kterou si nesmíš nechat ujít. Celkové naše shrnutí a hodnocení je v průběhu a hlavně na konci videa.

Všechna pařanská videa z tohoto let’s play seriálu lze shlédnout zde ☛ https://www.youtube.com/playlist?list=PL67zygmxgY61HcuK2aMo5D5K3rZKthnQa

Více o hře a její nákup zde: https://www.hry-presto.cz/vyhledavani/?string=THE%20CALLISTO%20PROTOCOL

Pusť si mé gameplay testy z XSX a PS5:

Klady

  • násilně naturalistické
  • hodně těžké
  • nádherné vizuálem
  • skvělé hudbou a zvukem
  • úžasné atmosférou
  • zábavné bojem

Zápory

  • násilně naturalistické
  • hodně těžké
  • málo strašidelné
  • příliš koridorové
  • jednotvárnější prostředím
  • délkou kratší

Závěr:

I přes můj velký výčet záporů je The Callisto Protocol nadprůměrná a skvěle zábavná záležitost. Atmosféra a celkový audiovizuál hry je perfektní a rád se budeš do role Jacoba Lee vracet.

Recenzovaná verze:
Xbox Series X / PlayStation 5

%

Pařanovo hodnocení