Po sedmi letech vyvinulo britské Firefly Studios další díl ze série strategií Stronghold, tentokrát pod názvem Warlords. Tato série má svoji dlouhou historii, neboť od vydání prvního dílu Strongholdu uběhlo už úctyhodných 20 let. Žánrově se Stronghold: Warlords řadí mezi historické real-time strategie (RTS), tedy takové strategie, ve kterých probíhá veškerý hráčův úkon a počítačem řízené odezvy v reálném čase. Nejslavnějšími hrami tohoto žánru se staly Warcraft: Orcs & Humans, česká Paranoia či Dune II, která sice nebyla první, ale za to nejznámější a je mnohými považována za zakladatelku RTS žánru.

Bitvy na východě

Zatímco předešlé díly Strongholdu se odehrávaly v evropském prostředí na území Anglie a Walesu, Stronghold: Warlords tě přenese do východní Asie. Setkáš se zde se spíše vzdušnějšími a jednoduššími dřevěnými stavbami a také poprvé v sérii Stronghold budeš moci pracovat se střelným prachem, který byl objeven právě v Asii. Trochu se zde mění i herní styl, neboť doposud šlo ve Strongholdu hlavně o stavbu majestátních sídel, zatímco Warlords se soustředí především na bojovou stránku.

Postup hrou ale zůstává stejný. Je třeba mít spokojené obyvatele, kteří získávají suroviny, nebo jsou rekrutováni na vojáky. Pro nováčky hra nabízí režim výuky, kdy hráče seznámí s ovládáním a nejzákladnějšími mechanismy, ty pokročilejší se objevují v průběhu kampaně. Kromě tutoriálu zde najdeš mód volné stavby, režim zápasů – Skirmish, multiplayer a samozřejmě i příběhovou kampaň, která nabízí celkem čtyři válečné kampaně s jednou ekonomickou, odehrávající se v Japonsku, Mongolsku, Číně, Koreji a Vietnamu.

Osvěžení v podobě vladařů

Kromě již klasických úkolů – stavba nedobytného hradu a jeho následné ubránění před nepřáteli, anebo naopak rozdrcení nepřátel a zabrání jejich panství, tu jsou i úkoly založené na shromažďování určitého množství surovin.

Jenže, jak už to bývá, na tvém území se často surovina, kterou potřebuješ nenachází a nepřítel ji u sebe má. Na nepřátelském území svá těžební pracoviště ale stavět nemůžeš. Jak tedy z toho ven? Právě pomocí warlordů – vladařů, kteří dali jméno právě recenzovanému dílu.

Vladařové přináší zpestření hratelnosti. Při dobývání a postupu panstvím je totiž nutné si vladaře podmanit. Jde to hrubou silou, ale také diplomatickou cestou a to je jedna z věcí, které si tu cením. Hra tě totiž nenutí postupovat tak, jak by jsi to v dané misi nepovažoval za správné.

Když se vrátím k potřebě získávání surovin, tak podmanění vladařů je cestou k získání právě jinak nedostupných surovin, peněz, ale i bonusů, které tě podpoří při bitvách a kromě toho zvýší i tvou strategickou zdatnost.

Přichází rozčarování

Do této chvíle se zdálo být přidání nových prvků lákadlem a já doufal, že to i skvěle hratelné bude. Vladaři, potažmo bitvy o ně jsou ale často vzdálené od tvého panství a hradeb, takže mám na jazyku otázku, zda má vůbec jejich stavba v tomto případě smysl. Ostatně, ani ty sám nemáš dvakrát mnoho prostoru pro vlastní stavby. Jak už jsem zmínil, na cizím území nemůžeš nic stavět, proto nemůžeš tebou podmaněného vladaře ochránit za pomocí věže a neustále se tak s nepřítelem o lorda přetahuješ. První souboje jsou sice zábavné, ale ve chvíli, kdy jsem nedělal nic jiného, než jen přesouval vojáky od jednoho vladaře k druhému, mi tato mechanika začala být na obtíž a kampaň se stávala čím dál tím méně záživnější.

Tím mé výtky k této hře však nekončí. Technická zpracování Stronghold: Warlords je v mnoha ohledech špatné. Nejvíce pokulhává umělá inteligence. Při útoku se mi skupiny jednotek často rozdělovaly a proti nepříteli vyrazila bojovat jen jejich část, zatímco zbytek skupiny nerušeně čekal opodál. Podobně je na tom lord, kterého jsem se snažil podmanit hrubou silou, zatímco mí lučištníci na vladaře neúnavně stříleli, on se kochal pohledem na oblohu, nebo si se zalíbením prohlížel svoji naleštěnou zbraň.

Retrem proti své vůli

Ani grafická stránka hry mě příliš nenadchla. Nejvíce mi vadily bugy a pohyby postav. Rolník nesoucí rýži má v tutoriálu ruce napřažené před sebe, zatímco nádoby s rýží levitují nejen u jeho boku, ale především u zadku. Nejinak tomu je u dělníka, který přenáší pokácené stromy do skladiště, ale kláda opět plachtí centimetr před postavou. Snad tyto zbytečné chyby opraví následující patch.

Uživatelské rozhraní je intuitivní a přehledné, ale pro mne nepříliš vhodně umístěné. Při vyšším rozlišení nebyly texty dobře čitelné, při nižším naopak zabíralo rozhraní nadmíru místa na obrazovce. Celkově na mě grafika Stronghold: Warlords působí velmi zvláštně – retro dojmem, avšak s uměle dosazenými modernějšími prvky jako je vyhlazování textur a stínů.

Vývojářům se také nepovedlo napojení některých textur. Nejvíce zřetelné je to ve vodě, kdy napojení tvoří statickou linku a vzniká předěl, který nevypadá vůbec dobře. Hra celkovým vizuálem rozhodně nepůsobí, jako současný titul.

Zvuková stránka hry je už o poznání lepší. Uchu lahodí příjemná hudba, podtrhující aktuální dění ve hře. Dabing mě příjemně překvapil. Anglický sice nemá nejpříjemnější zabarvení hlasu, ale ten polský, který je přece jen k mé češtině bližší, je zpracován skvěle.

Multiplayer to zachraňuje

Říká se, že nejlepší se má nechat na konec. I přes moji kritiku grafického a technického provedení musím říci, že multiplayer je konečně tím, co mě dokázalo zaujmout a zabavit na delší dobu.

Mimo tradiční válčení proti jinému hráči hra totiž nabízí i kooperativní multiplayer s jiným hráčem. V něm si nejprve společně budujete hrad, později ho bráníte před nájezdy nepřátel, načež pak společně vyrážíte dobývat protivníkova panství. Je to zábavné a přináší to do hry oproti ostatním strategiím i něco zajímavého navíc.

Pusť si Rudovo gameplay:

• příjemný zvukový doprovod a kvalitní dabing
  • vladařové a východní kultura
  • kooperativní multiplayer

• repetitivnost některých misí v kampani
  • špatná umělá inteligence jednotek
  • technické zpracování a časté bugy
  • zastaralá “retro” grafika

Přestože strategie patří k mým oblíbeným žánrům, musím říci, že Stronghold: Warlords bohužel zcela nenaplnil má očekávání. Hra po stránce hratelnosti nedokáže ani pořádně konkurovat svému 20 let starému předchůdci. Sice se v tomto díle objevila zpestření ve formě vladařů a přenesení do Asie, ale nejsou to změny, které by hře vdechly nový život. Grafické i technické provedení je totiž nedotažené a hru tak z šedého průměru zachraňuje jen příjemná hudba, kvalitní dabing, multiplayer a především fakt, že nových real-time strategií je v současnosti poskrovnu. Jak jinak si vysvětlit, že aktuálně je na poli RTS stále nejhranější remaster téměř 22 let staré legendy zvané Age of Empires 2.

PC/Steam

%